Nekromanti Speltimmen v23 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har skrivit om det förut, men jag har börjat spela Quake igen de senaste veckorna. Det har varit himla trevligt. Jag kör det på easy, vilket är VÄLDIGT lätt. Spelet är liksom anpassat för en tid då folk var ovana vid mouse look. Visst var man t.om. tvungen att själv aktivera mouse look när Quake först släpptes? Jag minns inte, men jag vet att WASD inte var standard iaf. Vad jag vill säga är att jag är skitdålig på spel, men till och med jag glider igenom Quake på easy som en motorsåg genom varmt smör.

Och det är ganska behagligt, faktiskt. Jag kan sätta på en youtubefilm på en skärm, Quake på en annan, och så bara springa runt medan jag lyssnar på vad det nu än är youtubefilmen handlar om. Ganska avslappnande. Någon gång kanske jag testar att dra upp svårighetsgraden, kanske letar lite mer seriöst efter hemligheter och sånt, men just nu vill jag bara klara av spelet. Det är lite pinsamt att jag som gammal gamer faktiskt aldrig spelat igenom hela Quake från början till slut.

Jag kör med Quakespasm-motorn och med avstängd texturfiltrering; resultatet blir väl inte riktigt den skönt brötiga VGA-känslan från originalet men inte heller den lite för suddiga GLQuake-upplevelsen. Någonstans mitt emellan. Någon påpekade att det finns ett par kassa grejer med just Quakespasm, bl.a vapenmodellens placering (för lågt) men det funkar.

Jag har som mål att orka engagera mig i att köra en halvtimme av Deus Ex: Invisible War innan veckan är slut. Borde inte vara ogörbart, tänker jag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag har spelat alldeles för mycket Condado i det senaste.

För något år sedan hittade jag ett humble bundle med brädspelsappar till telefonen. Bland annat ingick en version av San Juan (Puerto Rico som kortspel), som likt alla andra (utom möjligen Ticket to Ride) hade urusel AI. Alltså, riktigt, riktigt kass.

Men den antagligen inte det minsta auktoriserade hemmabyggda versionen Condado finns på Google Play, och har fenomenal AI. Mångdubbelt bättre än den officiella versionen. Rekommenderas varmt om man gillar bra brädspel i sin telefon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har efter många om och men spelat upp Deus Ex: Invisible War till 67 minuter.

Varav 45 minuter ungefär enbart är tid som spenderats med att försöka få spelet att överhuvudtaget fungera. Det här är nämligen en fruktansvärd buggig röra, som inte alls vill samarbeta och framför allt inte på Windows 10. Det enda som i slutänden funkade var en mod som kallas "DX2 Visible Upgrade" och att genom denna mod köra spelet i fönsterläge. Fullscreen var bara att glömma.

Och flera gånger när jag startade i fönsterläge så låstes inte musen till fönstret. Vilket funkar... sådär i förstapersonsshooters.

Speaking of buggar: tydligen var spelet så benäget till minnesläckor att spelskaparna helt enkelt gav upp och gjorde så spelet spawnar nya kopior av sig självt varje gång man laddar in en ny karta. Den gamla kopian misslyckas spelet sedan med att stänga ner ordentligt.



Det här är direkt pinsamt.

Hur är själva spelet då? Tja, det är inte lika smidigt som Deus Ex, det har inte lika bra tutorial som Deus Ex, det känns inte lika fritt som Deus Ex. Jag har för mig att det här spelet gjordes för konsoller i första hand, och sedan portades till PC? That would explain it. Det här är alltså från PS2/Xbox-eran, och de spel som utvecklades för både PC och konsoll under den här tiden funkade sällan speciellt bra.

Jag vet inte. Jag iddes inte riktigt bry mig om plotten eller så, och finner det ganska otroligt att jag kommer att återvända till det här spelet. Om jag får för mig att göra något "spela igenom alla Deus Ex-spelen" så kommer jag nog antingen att köra det här på X-box eller kolla på en longplay.

BETYG: 75+
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Khan;n324877 said:
För något år sedan hittade jag ett humble bundle med brädspelsappar till telefonen. Bland annat ingick en version av San Juan (Puerto Rico som kortspel), som likt alla andra (utom möjligen Ticket to Ride) hade urusel AI. Alltså, riktigt, riktigt kass.
Både Race for the Galaxy och Through the Ages har toppen-AI. Rekommenderas.
 
Top