Nekromanti Speltimmen v19 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Det räknas egentligen inte, men jag har spelat mer City of Heroes på piratserver.

Fortfarande den bästa karaktärsgeneratorn jag stött på. Fortfarande ett rent generellt jävligt roligt spel, med intressanta plots och skojjoga krafter. Fortfarande lite klunky ibland, men flexibelt nog med keybinds och annat för att man ska kunna fixa väldigt mycket quality of life-förbättringar själv. Jag har till exempel fixat så att jag numera har samma styrning som i The Secret World Legends, dvs att jag byter mellan mouselook (och anfall på musknapp 1, 2 och 3) och interaktionsläge med alt-tangenten.

Jag har också experimenterat med spelets experimentella celshading-inställning, som lades in kort innan det lades ner 2012. Det ser faktiskt rätt OK ut. Det här spelet har åldrats förvånansvärt väl för ett spel som i grunden kör en spelmotor skriven 2004.

Idag lyckades jag och mitt gamla kompisgäng från tiden då vi alla bodde i eller nära Hudiksvall hitta en timme då vi kunde spela ihop. Like in the good old days. Nostalgin var stark, framför allt eftersom jag dessutom råkar befinna mig just i Hudik idag, och besöker mina föräldrar.

Men alright, jag ska försöka starta något annat spel också. Jag hade tänkt köra de 20 minuter jag behöver i Xeodrifter, men det kräver ju handkontroll och en sådan tog jag inte med mig. Vi får se vad det blir.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Jag har försökt förstå mig på survival-grejen och spelat Conan Exiles. Har byggt hyddor och tillverkat pilar. Samlat trä. Stekt sköldpaddskött. Tillverkat stövlar av hudar från kortvuxna demoner. Sedan blev klockan 02:30 (utan att passera 23, 00, 01 och 02, kan jag svära på) och resten av veckan har krävt energidrycker.

Dessa spel verkar ta väldigt lång tid. Men “ska bara”-faktorn är skyhög. Hade nog spelat mer om jag inte tvingats inse att jag behöver flytta hela mitt lilla läger för att säkra en iron-supply... Det blev en ragequit istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har spelat lite över en timme av Xeodrifter, och känner mig nog ganska nöjd med det. Det är inte ett dåligt spel, och dess pixelgrafik är hemskt fin, men det är gjort för folk som gillar svårare spel än vad jag gillar. Det är för få checkpoints (bara innan bossar) och save points (bara på ens eget skepp), det finns för få sätt att få tillbaka hälsa (enbart att gå tillbaka till skeppet och spara).

Det är lite synd, för spelet verkar ha en del intressanta powerups senare, som t.ex. låter en hoppa mellan förgrunden och bakgrunden.

Men. Jag lär inte återvända till det här spelet i första taget, tyvärr. Vill jag spela metroidvanias så har jag Axiom Verge, Timespinner och... tja, nästan alla Metroid- och Castlevaniaspelen att spela.

BETYG: 90-. Jag kan faktiskt rekommendera det. Till folk som vill ha lite mer svårighetsgrad än vad jag vill.
 
Top