Speltimmen v19–20 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat The Majesty of Colors

ett nätt litet spel på c:a 15 minuter.

Du drömmer att du är ett lovecraftigt monster, du stöter på ballonger och människor.

Enkla kontroller - tentakelgreppa saker med vänster muspekare, använd fysiken om du känner för det. Hjälp eller förgör människor, eller gör ingenting. Det är intressant.

Det här finns som flashspel någonstans, men man kan också köpa det för typ 15 spänn.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag spelade också nyss klart det som finns av Gunlocked


Du spelar litet rymdskepp i klassisk shmup-stil, men det finns lite komplikationer:
  • Du styr inte över vapnen - de avlossas automatiskt. Du styr bara skeppet
  • Vapnen är alla "fel" - inget av dem är perfekt
Den första punkten påminner om Vampire Survivors, som jag spelade ett tag. Det är inte en helt orimlig koppling - du styr gubbe, du väljer uppgraderingar, fler saker fyller skärmen. Det som skiljer det här är inte bara att det är en shmup och att spelet scrollar uppåt hela tiden, utan vapnen. Ett klassiskt shoot em up hade haft ett standardvapen av sorten "skjuter rakt uppåt skärmen", möjligen i variationer som skott som går utåt i en våg. Här har ditt första skepp en radar som går runt hela skeppet och om den träffar en fienden markeras den och missiler skjuts iväg. Resten av vapnen är i samma ådra. Två kraftfulla strålvapen? Visst! De träffar specifikt två punkter placerade framför ditt skepp varannan sekund. En drönare som skjuter en laserstråle och förstör en massa fiendeskepp? Jadå, den dyker upp på slumpmässiga platser på skärmen i några sekunder. Så du får en skeppsdans där du undviker fiendeskepp och samtidigt försöker på position för att förstöra dem och plocka upp ädelstenar för uppgraderingar.

Kommer jag fortsätta med Gunlocked, nu när jag klarat det? Tveksamt. Jag gillar settingen mer än Vampire Survivors och mekaniken är intressantare - men mekaniken är också inte helt tajt - det är lite för många fiender och för mycket jox att träffa dem för att det ska kännas helt 100%. Det skulle också må bra av mer variation av banor och fiender - och kanske fler vapen. Sedan kan det vara sömnbristen men jag hade lite svårt att särskilja fiendeskott och saker man vill köra skeppet över (som inte var ädelstenar). Det är också lite segt i början, och inte bara för att det är få fiender och vapnen tar lång tid på sig att sänka dem.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat lite över en timme av Loot River - ett roguelike hack and slash med tetrisliknande element


Ganska enkelt koncept - du åker runt på plattformar i en flod, den plattform du står på kan du flytta med högerspak, resten av kontrollerna är mestadels som Dark Souls - du har dodge, parry, spells. Du får "knowledge" ibland från fienderna, som du kan använda för att köpa prylar från köpmän efter du klarat en bana. Utöver att du får en basic variant av vad du köper så låser du upp att du kan hitta vapnet. Har du ihjäl nog med fiender går du upp i level. Dör du börjar du om från början med starting gear, på level 1, med hälften av den knowledge du hade. Tutorialen ger dig precis nog för att veta några av spelets funktioner. Det finns inga djupare råd utan internet hjälper mer än spelet.

Striderna är OK men inte fantastiska. De har dumt nog bundit pareringsfönster till ett stat, så du får det designdumma elementet att det är lättare att parera ju mer du lägger på ett stat som i övrigt inte är lysande. Parering ger ripost-skada om du minns hur det funkar i Bloodborne. Ovanpå det så möter man ofta svärmar. Klart, du kan dela upp dem genom att flytta plattformar men nu spenderar du en massa tid på att ha ihjäl enskilda gubbar. Mer pålitligt är dodge, även om den inte låter dig undvika area-attacker - vilket är ett problem med så små plattformar och areaattacker som fäster sig på mark. Jag märkte inte av nämnvärda iframes men det kan vara att jag haft otur med mina undvikningar.

Loot då? Ha. Du får patetiska mängder knowledge från att slåss och loot hittar du 1-2 skattkistor per bana - och de är oftast inte mycket bättre än det du har. Jag nämnde Knowledge ovan. Att låsa upp nya vapen man kan använda kostar 35 minimum. Du får 5-10 från första banan om du rensar den, du får 20 om du rusar igenom den på under 2 minuter. Det finns gott om saker att låsa upp men för det första är de inte bättre än de vapen du har och för det andra börjar du alltid med samma utrustning så varför är de här låsta ens?

Kombinera med att det här är en Roguelike så faller det in i mitt vanligaste problem med genren - det är padding. Du kör samma slumpade banor, om du förlorar efter 30 minuter (för att ex dina healing potions tog slut) så får du börja om från noll. Spelet har inte nog polerad mekanik eller story för att hålla för omspelning. De håller på och ombalanserar, men som det är kan jag inte rekommendera det. Spela hellre Dead Cells.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
Prey: Mooncrash

Det här är en DLC till Prey som finns gratis nu till 19:e maj (2022) på Epic Games, där Mooncrash tillkommer. Jag har inte spelat originalet, utan det här är ett eget spel - typ horror-aktigt pusselspel i FPS-form. Du är anställd till att ta reda på vad som hände på en månbas genom att spela igenom simuleringar från andras minnesbanker. Det som gör det här spelet sjukt intressant är att medan du upptäcker mer och mer av spelet när du spelar igenom med olika karaktärer så ökar svårighetsgraden. Du kommer att spela igenom olika människors minnesbanker och du klarar spelet när alla människorna har lyckats fly från månbasen, men saker du gör i en simulering kommer påverka nästa simulering som du spelar igenom.

Ett väldigt intressant spel som jag verkligen kan rekommendera, även om det kanske är lite för stressfullt för min smak. Råkade ut för en soft lock, vilket gjorde att jag fick spela om alla karaktärer igen - tröttnade då på spelet. Kommer säker ta upp det en dag igen.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat en timme Norco, ett cyberpunk point-and-click spel.


Settingen är cyberpunk men lite mer avancerat än normalt - inga större överraskningar så här långt. Översvämningar, meme-virus, robotar och minduploads och forks finns, men inga bra botemedel för cancer. Privatföretag gör vad de vill men uppenbarligen så är de inte helt immuna mot staten eller folk för de smyger med större missdåd.

Ingen voice acting, mycket text. Man får inte se den man spelar utom som konversationsporträtt ibland, så det är likt visual novel-GUI. Inte direkt mycket pussel så här långt, mer att man listar ut vem man behöver prata med eller var man kan hitta saker.

Rätt trevligt. Kommer nog fortsätta med det senare.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag tänkte spela en timme Ghostwire: Tokyo. Så nu, tre timmar senare…

Alright, man spelar en snubbe som tekniskt sett dog i en trafikolycka och blev delvis besatt av ett snällt spöke, "KK", precis innan en dimma svepte in över Tokyo och förintade allas kroppar. Nu springer man runt med balla övernaturliga förmågor och dödar japanska spöken och befriar folks själar, i jakten på spelets skurk som verkar ligga bakom alltihop – spöket KK dödades av honom och han har också snott huvudpersonens syster.

Och så köper man grejer av katter. Framför allt de små origami-pappgrejerna som man mellanlagrar folks själar i innan man överför dem via telefonkiosk till utanför det avspärrade området Tokyo nu är.

Jag tycker om det här. Det är lite open world:igt men på en ganska lagom nivå och i en miljö jag är betydligt mer intresserad av än de flesta open worlds jag sett. Jag gillade inte kontrollerna i WATCH_DOGS och gillade inte attityden i tvåan, men det här är modern megastads-open world med övernaturliga inslag och man belönas för att hoppa runt och utforska och det finns en massa små sidequests (som hittills är ganska skoj).

I dunno, man. Det klickar för mig. Jag vill spela mer. Helst nu. Men jag har tyvärr andra grejer jag skulle vilja göra idag också, innan jag går och lägger mig och det blir imorgon och jag måste sitta och rätta.

BETYG: 95
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat 10 Minutes Till Dawn

Det är en Vampire Survivors-klon - överlev x minuter mot fler och fler fiender - med skjutvapen man kan sikta och avfyra samt bläckfiskmonster i en lite säregen stil.

Det är svårt, framförallt när man överlevt till 5 minuter. Jag får ont i avtryckarfingret. Jag gillar 10-minutersgränsen - det är inte fel med lite bytesized spel som återskapar arkadspel som jag minns dem. Men jag kan inte rekommendera det här, trots att det är gratis.
 
Top