Nekromanti Speltimmen v18 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag råkade köpa ett gäng brädspel på Humble Bundle, så nu har jag spelat 77 minuter av Pandemic.

Som brädspel är Pandemic ganska roligt, om än oerhört jäkla blodlöst. Mekaniken är rätt skoj och jag gillar coopspel, men nog hade de kunnat göra det lite grisigare och mer spännande, liksom?

Det här är en... tja, vad man skulle kunna kalla för en minimum effort-port av en minimum-effort-mobilspelsversion av brädspelet. Resultatet? Tja, det går att spela, alla regler är med, spelet är svårt på exakt samma sätt som brädspelet.

Men det är ett gräsligt fult och dåligt gränssnitt som inte ens var speciellt bra på mobila enheter, och som här på PC dessutom lider av att inte ha några alls av de saker man förväntar sig av ett PC-gränssnitt. Till exempel beskrivningar på mousovers, och så. Överlag är information presenterad på ett trist, otydligt och ibland svårbegripligt sätt. Man kan spela Pandemic genom det här gränssnittet, men det är mer TROTS det än TACK VARE. Allting blir lite svårare att hålla reda på bara för att det är så otydligt. Ibland kan man inte klicka på saker man tycker man borde kunna klicka på, till exempel.

Så nä, det här kan jag nog inte tänka mig återgå till.

BETYG: 80
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har också spelat 63 minuter av Ticket to Ride: First Journey.

Och det är ett mycket bättre spel. Det kändes lite plottrigt i början, men ganska snabbt vande jag mig och den färgglada grafiken och små animationerna sålde verkligen in den här förenklade och extremt söta versionen av Ticket to Ride.

Det enda jag egentligen har att klaga på är att när man kör tre spelare så är den första och den tredje spelarens tåg rätt kluriga för mig att hålla isär. Det är det vanliga problemet med grönt och gult i datorsammanhang för min del.

Sedan... Varje parti tar kanske 15 minuter, och efter några partier finns det ärligt talat inte så mycket mer att göra. Det finns ingen "kampanj", ingen anledning att fortsätta spela utöver kanske att se om man kan piska tre svåra datormotståndare eller man vill plocka alla achievements. Men för mig är det nog inte tillräckligt.

Men jag skulle å andra sidan definitivt kunna tänka mig spela detta som ett turas-om-spel med någon vid samma skärm till exempel. Det är synd att de inte har multiplayer även om jag till 100% förstår varför (barn + multiplayer = extra mycket kontinuerligt jobb och ansvar).

BETYG: 85+
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Brädspel som datorspel alltså.
Ticket to Ride: First Journey har jag hemma (som brädspel då, inte datorspel) och det är jättebra att spela ihop med kidsen (8 och 6). Skaffa spelet alla föräldrar!

Så vad jag säger är att jag tycker krank ska adoptera en 8- och en 6-åring. :)
 
Top