Speltimmen v16–17 2024

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag spelar Infection Free Zone (basbaserad Zombie Survival). Det är Early Access, inte färdigutvecklat, och buggigt som fan med en hel del kracher, så jag kan inte rekommendera det, men det har en funktion som är helt galet cool: du kan välja var du vill spela i hela världen, och så genererar spelet området (illa än så länge, men det är en annan sak - de skulle behöva anropa Streetview också, för just nu ser spelet bara husets konturer ) utifrån satellitkartor och ger husen funktioner utifrån etiketterna i Google Maps och liknande), så du kan börja i Vita huset eller Towern, eller hålla Riddarholmen mot zombierna som i min första spelning (tyvärr simmar de alldeles för bra, så den defensiva tanken blev platt), eller som jag spelar nu, ha högkvarteret i mitt eget hus hemma. Känslan i det här är helt fantastisk!

1713262356987.png
Min karavan på tre bilar (kombi är bättre än sedan!) och en lastbil anländer för att tömma butikerna på Trångsunds torg. Men det finns banditer där redan! Men eftersom jag utnumrerar dem 16-2 och är bättre beväpnad, är de mest en källa till mer vapen.

1713262617902.png
Infected får en dålig dag när jag kan kita dem från fordon med skjutvapen. Att allt är så grått beror på att det är en vinternatt (termometern säger -10 grader).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Infection Free Zone
Hur det känns i det här spelet:

* Du hittar en Assault Rifle: "Trevligt, jag hade redan några, men den kommer alltid till nytta."
* Du hittar en bunt höns: "FUCK YEAH, äntligen kan jag odla kycklingar!"
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har spelat HoloCure - Save the fans

vilket är en gratis Vampire Survivors-klon, med Hololive-karaktärer (som jag inte har koll på)

Det är en nära framtid och virtuella idoler (vtubers) har blivit populära. Men en ond skurk tar över och gör fansen fanatiska. Det är upp till vtubers att rädda dem genom ordentlig tillämpning av diverse idol-gods.

Det är väldigt... japanskt? Det finns ett rejält roster med karaktärer, massor av uppgraderingar. Grundspelet är dock typ Vampire Survivors plus kanske lite mer distinkta karaktärer. Min inre chuunibyo uprörs av att jag inte vibbar så bra med karaktären med lie, medan tjejen med svärd och eld överallt fungerade så pass bra.

Värt? Gillar man Vampire Survivors och vill ha lite omväxling så det trevligt - jag tror jag överlag gillar det här aningen bättre, men jag har ju också spelat ursprungsspelet för mycket. Men det är inte lika bra som Deep Rock Galactic Survivor eller min favorit, 20 Minutes Till Dawn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Ja ni, det här har ju gått sådär för mig de senaste veckorna. I den mån jag spelat nåt så har det liksom bara blivit Shin Megami Tensei V…

Jag kom dock just upp i över en timme av Front Mission 1st: Remake till PC. Jag har ju skrivit om det till Switch tidigare.

Bra spel. Men den här porten är inget vidare. Framför allt funkar den helt enkelt inte – eller ja, den funkar väl så länge jag bara styr med handkontroll, men nu sitter jag vid en dator med en mus, i ett spel som skulle må bra av att kunna styras med mus, i en port som åtminstone påstås vara förmögen att styras med mus.

Men nej, någon liten bugg hindrar det. Jag har testat rätt många olika varianter och patchar nu, det är så jag fått upp majoriteten av den här timmen. Om jag t.ex. kör i virtuell maskin utan "enhanced mode" så funkar musen utmärkt. Men så snart jag kör windows 10 eller 11 direkt, med en nvidia-GPU, så… nej. Inte med någon dator jag har tillgång till. Mestadels laptops iofs, men vafan. Det är ju bara ett helt vanligt Unityspel?

Felet är alltså att i typ 80% av gränssnittet så verkar spelet inte känna av var jag har min pekare. Så jag kan inte klicka på de flesta knappar, inte beordra mina mechs.

Så nä. Bra spel, dålig port. Porten av tvåan verkar bättre; jag har testat demot som finns ute.

BETYG: 80−

Jag har också spelat typ 20 minuter av det nya Monkey Island, men det skriver jag om nästa vecka när jag (förhoppningsvis) lyckats spela upp till en timme av det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Ja ni, det här har ju gått sådär för mig de senaste veckorna. I den mån jag spelat nåt så har det liksom bara blivit Shin Megami Tensei V…

Jag kom dock just upp i över en timme av Front Mission 1st: Remake till PC. Jag har ju skrivit om det till Switch tidigare.

Bra spel. Men den här porten är inget vidare. Framför allt funkar den helt enkelt inte – eller ja, den funkar väl så länge jag bara styr med handkontroll, men nu sitter jag vid en dator med en mus, i ett spel som skulle må bra av att kunna styras med mus, i en port som åtminstone påstås vara förmögen att styras med mus.
Jag laddade ned demot till tvåan, och det fick ettan att se ut som att ha ett gudomligt UI.

Fullständigt, 100% ospelbart.
 
Top