Speltimmen v15–16 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har spelat 61 minuter av Honkai Impact 3rd.

Varför? Tja… Ungefär såhär: Jag såg att dess uppföljare, Honkai Star Rail skulle komma. På Epic kanske? Jag undrar lite kort om det på något sätt var kopplat till den gamla animen Galaxy Express 999. Det var det inte. Men under efterforskningarna såg jag att det här spelet fanns och så tänkte jag "well, why not?"

Och på den vägen är det.

Så okej, det här är ett spel som mestadels går ut på att man sitter och klickar i olika menyer i sin bas, och uppgraderar vapen och skills och grejer på sina "Valkyries". Valkyries är synnerligen guppiga animetjejer i en väldigt vagt definierad scifisetting. Det finns en hel del gachamekanik här; man får slumpade grejer och blir lite glad, man får tusen olika små mikrobelöningar av olika slag, olika valutor och så vidare. Spelet kan också vad jag förstår spelas på mobiltelefon.

Sedan finns det en annan del också, med något mer likt traditionellt gameplay. Men det är verkligen typ 5 minuters uppdrag följt av en massa menyfipplande, och sedan 5 minuters uppdrag igen. 5 minuter på sin höjd alltså.

Men ja, gameplay där är gaska standard tredjepersons-beatemup. Använd handkontroll! Det är helt värdelösa kontroller för tangentbord och mus. Men ja, man har en anfall-knapp, en undvik-knapp, en alt-anfall-knapp och en Ultimate-attack. Olika guppiga valkyrior har olika förmågor som man låser upp och levlar och sådär, och här används de. När man lyckas ducka en fiendes anfall får man slowtime en stund. Man kan byta mellan upp till tre valkyrior.

Inget revolutionerande.

Grafiskt är det här fullt dugligt. Inte heller där något revolutionerande, men det gör typ jobbet.

Storyn är nånting nånting invasion, nånting nånting robotar, nånting nånting. Jag vet inte, de har inte direkt gett mig en begriplig storysammanfattning än.

Jag kommer nog inte att spela vidare på det här, men jag förstår absolut hur såna här spel skapar ett beroende och sug.

BETYG: 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har spelat 75 minuter av The Excavation of Hob's Barrow.

Det är ett peka-klickaspel; gjort i Adventure Game Studio och utgivet av Wadjet Eye Games. Därmed vet man ungefär vad det är man kommer att få… Mekaniskt är spelet bra; det har de flesta moderna innovationer i genren (eller moderna och moderna… Hotspot-knapp och att kunna dubbelklicka för att snabbt gå till utgångar har funnits ett tag). Det finns också en quest-grej där man kan kolla vilka målsättningar man har just nu. Det uppskattas!

Voice-actingen är över medel – stundtals rentav bra, skulle jag säga.

Spelet handlar om Thomasina Bateman, som åker till en liten engelsk håla för att göra en utgrävning av en lokal barrow. När hon kommer fram är invånarna i hålan fientliga, och karln som bjöd dit henne har försvunnit… Mystiskt!

Så… Ja, det är hittills ett ganska typiskt, men välgjort, spel i genren. Jag känner inte att jag liksom måste spela vidare direkt, men jag vill definitivt göra det vid något tillfälle. Bra skit.

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag visste precis hur det skulle bli när jag såg ett litet videoklipp från Terra Nil i nån youtubers video om isometriskt perspektiv. Nu har jag spelat 102 minuter.

Så det är ett helt stress-löst, i princip turbaserat pussel-strategispel utan action, som handlar om att återställa miljön efter… jag vet inte, något slags katastrof antar jag, det är inte viktigt. Det viktiga är att det inte finns några fiender eller, faktiskt, några våldsamheter alls. Det är bara ett klurigt, utmanande, charmigt, meditativt spel.

Gameplay är typ såhär: Man har grejer man kan bygga, typ ett vindkraftverk eller en grej som gör jord bördig eller en bikupa eller en vattenpump. Såna kostar "pengar". Man får "pengar" genom att agera i riktning mot att uppnå mål. Så i spelets första fas ska man skapa så mycket grön area som möjligt, så då får man pengar för det. När man gjort tillräckligt stor del av ödemarken grön, så ska man börja fixa våtmarker och sånt, det är fas 2. Sen när man fixat allt så går man in i fas 3, där man dels ska återvinna alla sina byggnader (medelst små vattenburna drönare, så jag hoppas att du gjort så allt vatten hänger ihop och att alla dina byggnader ligger nära det) och dels hitta rätt habitat för ett gäng djur. De där jävla djuren sparkar mitt arsle; så som min karta just nu är byggd så finns det helt enkelt inte en chans att jag hittar de tre jag behöver. Jag behöver en beehive i en skog på en kulle. Men jag har inga skogar på kullar. Så om jag inte sätter mig och bränner grönområden för att fixa ny skog så funkar det inte. Och för att bränna måste jag bygga jävla vindkraftverk som kan driva solstråle-mackapären och då måste de två sedan också återvinnas igen…

…så ja, det här är ett jävla bra spel och bara det faktum att jag har kukmycket att göra i helgen hindrar mig från att spela typ bara det här (och kanske lite Excavation of Hob's Barrow) fram till på måndag. Och jag ska verkligen försöka motstå dess sirensång – det jag har att göra är ju skittråkigt, och den här sortens spel är perfekta för "jamen jag ska bara spela en liten stund"-prokrastinering.

Fuck this game.

BETYG: 95
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Idag klarade jag Excavation of Hob's Barrow. Jag kunde inte låta bli, utan har småspelat här och var hela veckan. Jisses, vad bra det är. Voice acting top notch, story verkligen skitbra. Väldigt lovecraft – men alltså inte på det där kosmiska-tentakler-sättet utan mer obehag-på-landsbygden-sättet. Jag gillade verkligen slutet. Det är några som gnäller på det på steamforumet för spelet, men det känns ju bara som folk som genuint missuppfattat genren. jag tyckte att det här var ett helt perfekt slut, klart typ top 3 äventyrspelsslut jag sett. Awesome.

Jag höjer retroaktivt betyget till 95. Spelet är inte svårt och man riskerar inte att dö, men i genren skräck-peka-klicka tycker jag det är svårt att se det här som något annat än ett mästerverk alla borde spela.

Och så har jag såklart spelat några timmar till av Terra Nil. precis som jag visste att jag skulle. Jag har klarat av första versionen av de två första biomerna nu, och det är verkligen otroligt tillfredsställande. Lagom svårt, ännu så länge – ibland får jag starta om för att jag målat in mig i ett hörn eller för att kartan helt enkelt nte har det jag behöver, men på det hela taget lite lagom klurigt utan att få en att slita håret. Och det är så otroligt, otroligt tillfredsställande att lyckas – och att känna att man gjort ett bra obb, när man slutligen hittar alla djur och samlar ihop allt sitt pick och pack och åker därifrån. Utan att lämna en enda pinal bakom sig.

De här två spelen, alltså… Ja jisses. Nu ska jag bara köra en dammsugarvända Hob's Barrow för att plocka de sista achievementsen. Terra Nil lär jag inte bli av med än på ett tag…
 
Top