Nekromanti Speltimmen v12 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har testat Playstation Now på PC genom att spela en timme av The Last of Us.

Jag ska inte säga att det var en alltigenom behaglig upplevelse eller att jag fick något sug efter mer. Men jag har lite svårt att avgöra ifall det handlar om TLoU eller om PSNow.

Såhär: Jag gillar storyn såhär långt, den är ball. De vet hur man spelar på känslor, liksom. Så om jag känner att jag vill känna grejer så vet jag att det här spelet är ganska bra. Jag hann inte så långt nu att jag
träffade på ungen jag har hört att man ska springa runt med sen, dock.

Miljöerna är helt OK för att vara PS3. Min upplevelse var att bildkvaliteten genom PSNow var... "Helt ok". Ibland märktes video-artefakter som jag inte tror är med i originalet.

Kontrollerna var sämst. Helt oanvändbara, i princip. Fördröjningar i princip hela tiden. Eller ja, vissa saker gick såpass snabbt och utan fördröjning att jag fick intrycket av att det här handlade om TLoUs kontroller snarare än PSNow-förseningar. Men tammefan allting som handlade om att styra karaktären hade en delay på en halv sekund. Som att gå i sirap. Att sikta var en mardröm. Om det här är ett designval så är de i ont sällskap med precis varenda tredjepersonsspels-designer de senaste typ tio åren. Av någon anledning har folk fått för sig att det är "skönt" och "realistiskt" med huvudpersoner som vänder sig som om de vore tunga stridsvagnar. Inertia är en sån där grej som var en dålig idé i Super Mario Bros och som inte blivit en bättre idé sedan dess. Realistiskt? Ja, men det finns väl ändå ingen kvar som på riktigt tror att realism alltid innebär bättre gameplay. Hoppas jag.

Jag vill ha karaktärer som vänder på en tioöring, går bakåt lika snabbt som framåt och som byter håll de tittar åt lika snabbt som jag kan flytta musen.

Så... Vad ska jag ge det här? Det verkar ju finnas ett bra spel under de skitiga kontrollerna, men kontrollerna är för skitiga för att jag ska orka ta mig fram till det. Så nej.

Jag har ropat hem ett begagnat fysiskt ex av spelet på Tradera; det borde dyka upp till veckan. Då ska jag undersöka huruvida kontrollerna är TLoUs fel eller PSNows fel.

Men jag har redan jämfört Red Dead Redemption, och det hade både bättre framerate och väldigt liten input lag på PSNow jämfört med den fysiska kopia jag äger. Så antingen är det just TLoU som är kasst på PSNow, eller så är PS3-versionen av spelet helt enkelt kass.

BETYG: 80
 
Top