Speltimmen v1–4 2026

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Jag har spelat lite över en timme av The Sinking City: Remastered.

Det är såklart samma spel som senast; vad jag kan avgöra åtminstone nu den första timmen är väl mest att de uppdaterat sin Unreal Engine-version till… fem? Det förklarar den försämrade prestandan. Jag fick jobba lite för att nå 60fps, men det gick (allt på high utom skuggor, 1080p, fullscreen). Men ok, saker är säkert snyggare. Jag tyckte ju grundspelet också var snyggt, och kan såhär i efterhand inte riktigt säga vad som ändrats. men visst, snyggt är det ju.

Frogwares verkar vara klara med sin konflikt med Nacon iaf; nu är det de själva som publicerar på Steam. Och alla som ägde originalet verkar ha fått remastered gratis, vilket ju är sympatiskt.

Det är fortfarande ett trevligt spel. Jag är fortfarande sugen på att spela vidare, någon gång.

BETYG: 90+

Jag har spelat lite över en timme av The Sinking City: Remastered.

Det är såklart samma spel som senast; vad jag kan avgöra åtminstone nu den första timmen är väl mest att de uppdaterat sin Unreal Engine-version till… fem? Det förklarar den försämrade prestandan. Jag fick jobba lite för att nå 60fps, men det gick (allt på high utom skuggor, 1080p, fullscreen). Men ok, saker är säkert snyggare. Jag tyckte ju grundspelet också var snyggt, och kan såhär i efterhand inte riktigt säga vad som ändrats. men visst, snyggt är det ju.

Frogwares verkar vara klara med sin konflikt med Nacon iaf; nu är det de själva som publicerar på Steam. Och alla som ägde originalet verkar ha fått remastered gratis, vilket ju är sympatiskt.

Det är fortfarande ett trevligt spel. Jag är fortfarande sugen på att spela vidare, någon gång.

BETYG: 90+
Hur är kontrollerna?

Hur är kontrollerna?
Helt vanliga tredjepersonskontroller, tyckte jag. Jag upplevde inga större problem. Man kan inte hoppa, och kartskärmen är inte jättebra anpassad för mus, men i övrigt störde jag mig inte på något. Ett helt vanligt Frogwares-spel fast med väldigt simpelt system för att tredjepersons-skjuta och slåss.

Jag har spelat 73 minuter av: Hela Safari

Hela Safari är ett spel från SGS (The Strategy Game Studio, nån ex-Paradoxare som startat) i deras "SGS XXX"-serie. Enkelt uttryckt är det en räcka historiska simulationsspel på hexbräde, med modern mekanik som t.ex. att dra kort för events osv.
Spelet avhandlar Tyska Östafrika under VK1. Det var den enda arenan där kejserliga Tyskland slogs ända till krigsslutet mot Ententen och dessutom gjorde det väldigt bra. Spelet är extra intressant om man nu gillar kombon av krigshistoria, hex-baserade strategibräden av den ny-gamla skolan och "easy to learn, hard to master"-grejen. Som rent brädspel i skolan skulle jag kanske lägga det på 2.5-ish i BGG-ratingen weight vilket betyder helt ok för vana spelare i stilen, medan nybörjare inte finner det oöverstigligt i stil med WIF eller liknande.

Bra: Det är samma grundsystem som i andra SGS-titlar, så lär man sig ett.. AIn är vettig och utnyttjat ens svagheter på ett rimligt sätt vilket gör att man inte tjänar på att blobba och mörde en grej i taget på kartan. Det är oldschool-snyggt och man får en tidstypisk känsla av kromet med pop-ups som ser ut som gamla tidningsurklipp etc. Det sker en hel del historiskt korrekta händelser, men i sann spelanda så är det viss RNG inblandat så _när_ sakern sker är inte datumstyrt. Hela Safari är rätt assymetriskt och därför ligger den större utmaningen i att spela som Tyskland, assymerti är ett stort plus i min bok. Det är även billigt i inköp (jag gav €5 på senaste rean) med mycket kött på benen och speltid.

Mindre bra: Svängig RNG är en grej, men som tur är så är reload av förra rundans autosave det. Det kan vara svårt att få en överblick över hela kartan (även om det går att zooma ut hela vägen) vilket är en personlig pet-peeve i alla spel.

Dåligt: Egentligen inget, även om det inte är det perfekta krigsspelet.

Betyg: 90+

Back