Speltimmen v1–2 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
A Memoir Blue

Jag klarade knappt 10 minuter av det här. Jag tror jag förstår vad de var ute efter - någon form av drömmande nostalgisk känsla. Men spelmässigt - varför ens tvinga spelare att trycka på slumpmässiga ställen för att komma vidare? Jag är inte 4 år gammal längre.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Metal: Hellsinger

Demon(?) vars röst blivit stulen ger sig på djävulen för att få tillbaka den.

FPS med gimmicken: Attackera i takt med musiken. Mer i takt = mer musik och skada, med vokala delar vid maxbonus. Ganska bra, efter c:a 1,33 h är jag nästan halvvägs av döma av kartorna - med mer speltid om man vill låsa upp saker. Tror det är bäst i lagom stora sjok. Inte heller såld på många av vapnen - speciellt omladdning i takt till musik är knöligt.

Men ändå - ganska bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag har spelat 104 minuter av Final Fantasy XIII-2, trots att jag egentligen tänkt ta något mer traditionellt JRPG mellan.

Så… Okej. Början är väldigt mycket in medias res, med ganska stora förändringar jämfört med slutet av förra spelet. Jag är inte helt övertygad om hur spelet lagt upp presentationen här, men jag börjar greppa läget och är nog ganska redo att fortsätta spela. Jag vill se vad som händer, vart det här tar vägen. Även om jag redan nu är mer än lovligt less på att behöva spela Lightnings mesiga lillsyrra.

Nå; vad har hänt mer då? Tja, det är typ samma grej, rent spelmekaniskt. Samma pseudorealtid, samma ganska låga grad av interaktivitet i striderna (i 95 fall av 100 mashar man bara "auto battle" och byter mellan olika stances). Det har tillkommit RPG-aktiga prompter i samtal, så man kan välja mellan olika saker att säga. Det finns nu också QTE:er, men jag ser inte riktigt poängen med dem – hittills har inget hänt när man misslyckats med dem, och man verkar kunna skippa de cinematics där de är med. Kanske får man något slags fördel i striden efter filmen, om man gör rätt?

Annars är väl spelet mest lite snyggare. Man kan numera inte ha flera olika sparfiler, utan man väljer en "slot" i början och sen sparas det automatiskt eller manuellt till den. Det tycker jag såklart är kasst.

Jag stötte också på en riktigt ful bugg redan i första striden, och fick starta om spelet. Jag hoppas det inte är en indikation på hur spelet är som helhet.

Hm, what else? Om man ska spela spelet bör man nog ta hjälp av någon guide för att få till de diverse fan-patchar och så som får spelet att funka dugligt på moderna maskiner. Jag skippade såklart de som byter ut kläder eller modeller, men mycket av det andra körde jag med.

Gå in i options på startskärmen och bläddra ner och ställ om från keyboard prompts till controller prompts om du ska spela med handkontroll. TIll skillnad från ettan så känner tvåan inte själv av vad man trycker på. Det är ganska kasst.

BETYG: 90
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag har spelat en dryg timme av demot till Fights In Tight Spaces. Det är lite deckbuilding, lite taktiskt brädspel (där korten avgör vilka drag du har tillgång till i varje runda) och lite stiliserat ultravåld. Jag vet väl inte om jag springer och köper det färdiga spelet men det höll för att spela klart demot iallafall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag har verkligen gjort mitt allra bästa för att spela Sinking Island i en timme. Det är ju ett Benoit Sokal-spel, han låg också bakom Syberiaspelen och Amerzone. Och det här ska alltså vara ett klassiskt mordmysteroum där man kutar runt på en ö och samlar ledtrådar och bygger slutsatser. Låter utmärkt!

Och det är möjligt att det är det. Eller hade varit det. Spelet lider nämligen av så fruktansvärda tekniska begränsningar och buggar att jag överhuvudtaget inte kunde spela det. Dels är det inte alls gjort för modern tid – det kör i typ 800x600 och då antingen i fullscreen (ser ut som skräp) eller i fönster (ytte-pyttelitet på en 4K-skärm). Dels tyckte de som designade spelet att man inte behövde någon knapp för att skippa filmsekvenser eller dialoger, så startar man om får man stå ut med att titta på allt igen.

Plus då de rena buggarna. Första platsen var väl OK. Sedan klättrade huvudpersonen upp för en repstege typ tre meter till vänster om där stegen var. Okej. Jag kunde undersöka plats två och tre (klippavsatsen där mordoffret ramlade/knuffades från). Sedan… Tja. Jag försökte klicka där det fanns "gå härifrån-hotspots". När jag klickade långt åt vänster sprang huvudkaraktären tvärt åt höger, ut över klyftan och ut i luften – och ut ur bild på höger sida. Jag klickade igen, bakåt – den här gången vände han sig och sprang mot kameran. Jag klickade bakåt igen; nu sprang han bakåt – men höger-bakåt istället för vänster-bakåt där vägen fanns. Till slut hittade jag en punkt där jag kunde klicka för att få hoom att gå till nästa plats. När han kommer till den så fortsätter han dock bara springa – återigen, ut ur bild. Sedan fastnar han.

Jag skulle vilja försöka lösa det här mysteriet, men det får jag inte, för karaktären buggar fast på fjärde eller femte skärmen vad jag än gör.

Jag antar att jag borde försöka köra det här spelet på en äldre dator eller nåt, för det här funkar helt enkelt inte.

BETYG: 75
 
Top