Nekromanti Speltestreglerna till Skrômt

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Satt och kikade på att beställa de här speltestreglerna från Alphaspel, för jag fick upp ögonen för att Skrômt verkar utforska liknande idéer som jag gör med Best. Men det slog mig att först fråga: vad får jag i speltestreglerna?

System för monster? System för strid? System för vad? Vad är det reglerna är till för att testa?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac;n323167 said:
Satt och kikade på att beställa de här speltestreglerna från Alphaspel, för jag fick upp ögonen för att Skrômt verkar utforska liknande idéer som jag gör med Best. Men det slog mig att först fråga: vad får jag i speltestreglerna?

System för monster? System för strid? System för vad? Vad är det reglerna är till för att testa?
Hej! Kul att det väckte ditt intresse!

Speltestreglerna innehåller lite gott och blandat. De har resolutionsnekanik, regler för att skapa rollpersoner, regler för strid och vansinne, hur färdigheter, attribut och kunskapsområden fungerar, samt tre exempelmonster (är i Japan för tillfället så har inte reglerna framför mig, så kan missa något av innehållet. Någon annan i Bläckfisk kanske kan lägga upp en screenshot på innehållsförteckningen). Dessutom finns refler för magi och sejd att ladda ner gratis från vår hemsida.

Boken innehåller också ett färdigt scenario.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Guran89;n323201 said:
De har resolutionsnekanik, regler för att skapa rollpersoner, regler för strid och vansinne, hur färdigheter, attribut och kunskapsområden fungerar, samt tre exempelmonster (är i Japan för tillfället så har inte reglerna framför mig, så kan missa något av innehållet.
Vad hittar jag i boken som jag inte hittar i ett annat rollspel, om jag formulerar mig så? Exempelmonstren låter intressant, exempelvis, medan färdighetslistor och regler för strid låter relativt typiskt för de flesta regelböcker? Vad är knorren på innehållet?

Grejen är att boken är såpass billig, så jag slår nog till ändå, men jag är nyfiken på just vad som kan vara inspirationsmaterial i det och inte "bara" regler för sånt som även andra spel har regler för.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
entomophobiac;n323210 said:
Vad hittar jag i boken som jag inte hittar i ett annat rollspel, om jag formulerar mig så? Exempelmonstren låter intressant, exempelvis, medan färdighetslistor och regler för strid låter relativt typiskt för de flesta regelböcker? Vad är knorren på innehållet?

Grejen är att boken är såpass billig, så jag slår nog till ändå, men jag är nyfiken på just vad som kan vara inspirationsmaterial i det och inte "bara" regler för sånt som även andra spel har regler för.
En av de saker som jag gillar bäst är att det finns ett character arc tänk som är grundat i k. M. Weilands teorier. Det är något som åtminstone inte jag har sett tidigare!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
APM;n323261 said:
En av de saker som jag gillar bäst är att det finns ett character arc tänk som är grundat i k. M. Weilands teorier. Det är något som åtminstone inte jag har sett tidigare!
Hur ter sig det i spelet, undrar jag?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Eftersom jag aldrig har spelat skrömt får jag lämna över det till Guran89. Typiskt att han skulle ha semester just nu :p
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
ceruleanfive har fått i uppdrag att lägga upp ett utdrag om character arc-grejerna från boken här i tråden. Vet inte om jag inte kan se det pga av mobilvy, eller om han helt enkelt glömt göra det, dock :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Guran89;n323427 said:
ceruleanfive har fått i uppdrag att lägga upp ett utdrag om character arc-grejerna från boken här i tråden. Vet inte om jag inte kan se det pga av mobilvy, eller om han helt enkelt glömt göra det, dock :)
Det senare var närmast sanningen. :p

 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac – Känner du att det uppslaget gav någon insikt i frågan, eller vill du att jag ska utveckla mina tankar kring det, nu när jag är tillbaka i landet? :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
kwarnberg;n325597 said:
entomophobiac – Känner du att det uppslaget gav någon insikt i frågan, eller vill du att jag ska utveckla mina tankar kring det, nu när jag är tillbaka i landet? :)
Absolut! Jag kommer nog slå till framöver oavsett vad, men mer av nyfikenhet än för att stjäla saker till Best, eftersom Best ska vara klart snart.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n326269 said:
Absolut! Jag kommer nog slå till framöver oavsett vad, men mer av nyfikenhet än för att stjäla saker till Best, eftersom Best ska vara klart snart.
... psst... free rpg day på lördag...
 
Top