Nekromanti Speltestare sökes!

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Nu har QuestCore kommit till en fas där systemet behöver speltestas. Några har ju läst igenom en gammal version på de gamla forumet (vi hade ju en "spelmakarklubb" där) men denna version är rejält omarbetad. QuestCore är ett generiskt spelsystem liknande D20 och Savage Worlds. Det använder en 12-sidig tärning och jämfört med exempelvis d20-systemet så är det ett enkelt spel. Det är löst baserat på d20 fast eoner enklare och bättre :)

Det som inte är färdigt är arketyper (klasser, raser, monster etc) men allt skall kunna skapas enkelt och snabbt med reglerna ändå!

I nuläget är det 25 sidor Word-sidor och ca 12000 ord.

Några designmål:

1. Magi skall vara lika bra som andra attacker i strid och följa samma regler men ändå kännas som magi.

2. Det skall vara ett snabbspelat system (speciellt i strid) men ändå tillåta och uppmuntra tydliga taktiska val i strider och konflikter.

3. Reglerna skall vara enkla men samtidigt kunna ge utrymme för valmöjligheter vid karaktärsskapande. Varje karaktär skall kunna göras unik.

4. Reglerna skall vara så enkla att man inte skall behöva sitta och slå i reglerna under spel - en sammanfattning på en A4 skall räcka. Totalt kommer det kanske bli max 40 sidor regler (inkl arketyper, färdighetsbeskrivningar, utrustning och många specialförmågor.

5. I grund och botten bygger man alla varelser oavsett ras och klass med samma system - från grunden. Det finns dock arketyper att välja så man slipper göra en vätte från grunden varje gång. Arketyper kan också användas för karaktärsklasser.

6. Det skall inte finnas massa specialregler för olika saker - det allra mesta sköts med färdigheter (tänk lite BRP fast ändå inte).

7. Generiskt. Man kan använda spelet till fantasy, sci-fi, eller skräck. Detta görs möjligt genom att det finns specialförmågor, s.k. focus.


Skicka PM så skickar jag PDF :)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hej,

Generellt är det svårt att hitta frivilliga testare/illustratörer/korrare om man inte hjälpt andra (det kanske du har) eller har gjort flera spel och är erkänd spelmakare. Mitt förslag är att underlätta för dig själv. Lägg upp pdf:en så man inte behöver PMa dig (ett steg närmre till att någon gör det). Det andra är att attendera Repiticon om du bor i Stockholm och ödmjukt be om spelare för test där. Lycka till i alla fall!!! :D
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag vill gärna testa, men jag har bara spelat tre olika rollspel+lajvat så jag har inte mkt att jämföra med. Men jag håller med, lägg upp det!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tomatalven;n8956 said:
Jag vill gärna testa, men jag har bara spelat tre olika rollspel+lajvat så jag har inte mkt att jämföra med. Men jag håller med, lägg upp det!
Tack för intresset. Skickar senaste versionen som pdf inom någon dag!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Niklas73;n6823 said:
Hej, Generellt är det svårt att hitta frivilliga testare/illustratörer/korrare om man inte hjälpt andra (det kanske du har) eller har gjort flera spel och är erkänd spelmakare. Mitt förslag är att underlätta för dig själv. Lägg upp pdf:en så man inte behöver PMa dig (ett steg närmre till att någon gör det). Det andra är att attendera Repiticon om du bor i Stockholm och ödmjukt be om spelare för test där. Lycka till i alla fall!!! :D
Japp... det är ruggigt svårt att hitta speltestare. Jag har ju dock arrangerat QuestCore på Gothcon några år så där har jag fått mycket feedback. Dessutom har jag spelat spelet i flera år med min egen spelgrupp. Jag vill vänta till årets Gothcon med släppa en pdf för alla... även om spelet är helt spelbart så är det en del som inte är klart.
 
Top