NYHET Spelsläpp: Oceania 2084 - the Orwellian TTRPG

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
58
ÄNTLIGEN! I veckan släppte jag mitt spel Oceania 2084 ut i det stora okända. Jag har utvecklat spelet under lite mer än tre år. Det har resulterat i att jag fått min masterexamen och jag har träffat en hel del väldigt inspirerande människor längs vägen. Spelet släpps som en enbart-textversion som heter Oceania 2084 - The Austere Edition. Det är under en Creative Commons-licens och till en betala-vad-du-vill-avgift. Men ok, så vad handlar spelet om, undrar du? Låt mig presentera "Oceania 2084" - ett bordsrollspel som låter dig uppleva en mörk dystopi som utspelar sig hundra år efter George Orwells berömda verk 1984. Förbered dig på att ge dig ut på ett farligt äventyr där hoppet lever trots den totalitära kontrollen.

Stämningstrailer för Oceania 2084

I det här spelet måste spelarna inse att segern över Storebror, förkroppsligandet av förtryck, är en ouppnåelig dröm. Som motståndsrörelsens karaktärer går ni samman, inte för att störta regimen, utan för att göra motstånd och trotsa dess kvävande grepp. Oceania 2084 omfamnar den politiska kampens komplexa natur och utmanar spelarna att finna tröst i mindre segrar, att uppskatta stunderna av motstånd mitt i en oförlåtande värld.

Oceania 2084 har skapats av en författare som har varit aktiv i den anarkistiska rörelsen sedan början av 2000-talet och bryter sig loss från traditionella spelkonventioner. Det dyker ner i djupet av mänsklig motståndskraft, där hoppet frodas även inför till synes oöverstigliga odds. Det här spelet utmanar dig att utforska motståndets komplexitet, att skapa meningsfulla kontakter med andra som vägrar att ge upp.

Som en motståndskaraktär kommer du att gå den förrädiska vägen av hemliga operationer, listigt kringgå övervakning och avslöja de lager av propaganda som döljer sanningen. Varje beslut du fattar väger tungt och påverkar livet för dem omkring dig och för framtida generationer. Mekaniken i Oceania 2084 uppmuntrar till gemensamt berättande, strategi och introspektion, medan du strävar efter att skapa stunder av hopp mitt i det obevekliga mörkret.

Men var försiktig - Storebrors vakande blick är obeveklig. Regimens makt verkar oöverstiglig, och seger över den är inte det slutgiltiga målet. Istället bjuder Oceania 2084 in dig att omfamna motståndsandan, att vårda hoppets flämtande låga, även inför det oundvikliga nederlaget. Det handlar om att trotsa systemet, hävda sin självständighet och finna styrka i trotshandlingar, oavsett hur små de är.

Det här spelet är en känslomässig resa, en gripande utforskning av den mänskliga själen. Oceania 2084 utmanar spelarna att konfrontera den hårda verkligheten att kampen mot tyranni inte för alltid kan vinnas, men att strävan efter hopp, vägran att ge upp och den mänskliga själens motståndskraft är segrar i sin egen rätt.

Kommer du att svara på uppmaningen att ansluta dig till motståndsrörelsen, att stå enad mot den allsmäktiga kraften i Big Brother? I Oceania 2084 kan du fördjupa dig i en värld av mörka hemligheter, hemliga operationer och bitterljuva triumfer. Det är dags att omfamna kampen, att hålla hoppets låga vid liv, även i en värld där segern inte är garanterad.

Ladda ner det här: Oceania 2084 - det orwellianska TTRPG-spelet av Jocher Symbolic Systems

Gå med i discordservern: Gå med i Jocher Symbolic Systems discordsserver!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det här verkar så coolt! 1984 är en av mina absoluta favoritböcker så jag blir absolut sugen på att testa spelet!

Hur fungerar själva systemet? Är det samberättande eller finns en spelledare? Finns det några äventyr/scenarion så att man kan få en bild av hur det fungerar? 🙂
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
58
Systemet är assymetriskt, där alla som spelar resistance characters samberättar och bygger narrativ, värld och karaktärer ihop, och den ensamme spelaren som spelar som Big Brother spelar för att avrätta alla resistance karaktärer. Big Brother är kraftigt begränsad och får bara agera utefter hans tillgång på Suspicion Points. Dessa genereras av Resistance spelarnas spelande.

Centralt för upplevelsen är ert flertal tätt sammanlänkade system som guidar, reglerar, komplicerar och stödjer spelarnas storytelling, så att det inte skall kännas arbiträrt.

En viktig detalj är att som resistance spelare rullar en aldrig tärning för att se ifall nåt lyckas. Tärningar rullas för att se ifall någon lägger märke till en eller inte. Ens handling genomförs och sen får Big Brother eventuellt ge konsekvenser av varierande art.

Big Brother spelaren spelar på en del sätt mer av ett strategispel än ett klassiskt rollspel (är alltså inte vad som klassiskt kallas för spelledare). Medans de andra spelarna lirar vad som kan liknas vid en spänd och läskig variant av Wanderhome.

Vem som får beskriva vad och när är regelbaserat och hänger ihop med ens samhällsklasser och vart ens karaktär befinner sig för tillfället.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Systemet är assymetriskt, där alla som spelar resistance characters samberättar och bygger narrativ, värld och karaktärer ihop, och den ensamme spelaren som spelar som Big Brother spelar för att avrätta alla resistance karaktärer. Big Brother är kraftigt begränsad och får bara agera utefter hans tillgång på Suspicion Points. Dessa genereras av Resistance spelarnas spelande.

Centralt för upplevelsen är ert flertal tätt sammanlänkade system som guidar, reglerar, komplicerar och stödjer spelarnas storytelling, så att det inte skall kännas arbiträrt.

En viktig detalj är att som resistance spelare rullar en aldrig tärning för att se ifall nåt lyckas. Tärningar rullas för att se ifall någon lägger märke till en eller inte. Ens handling genomförs och sen får Big Brother eventuellt ge konsekvenser av varierande art.

Big Brother spelaren spelar på en del sätt mer av ett strategispel än ett klassiskt rollspel (är alltså inte vad som klassiskt kallas för spelledare). Medans de andra spelarna lirar vad som kan liknas vid en spänd och läskig variant av Wanderhome.

Vem som får beskriva vad och när är regelbaserat och hänger ihop med ens samhällsklasser och vart ens karaktär befinner sig för tillfället.
Låter awesome!!! Vill så gärna testa detta!!!
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
58
Låter awesome!!! Vill så gärna testa detta!!!
Det gör mig pepp att höra! Berätta väldigt gärna vad du tycker om det när du har testat!

Just det, näst sista kapitlet ger tre olika upplägg för hur en kan spela en kampanj. Typ tre olika typer av upplevelser, det är så nära ett "äventyr" en kan komma med detta systemet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det gör mig pepp att höra! Berätta väldigt gärna vad du tycker om det när du har testat!

Just det, näst sista kapitlet ger tre olika upplägg för hur en kan spela en kampanj. Typ tre olika typer av upplevelser, det är så nära ett "äventyr" en kan komma med detta systemet.
Jag står utan spelgrupp för tillfället men hittar jag en ska jag absolut introducera detta för dem! Lovar att berätta om upplevelsen då 😊
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
58
Om nån gillar solorollspel så behöver jag några testare av de nyskrivna solo reglerna för Oceania 2084. Kom igen, det blir kul!
 
Top