Nekromanti Spelmöte!

Ingtar

Veteran
Avslutade just ett lördags rollspelande av Eon, spelmötet skulle bli ca 7timmar men det gick inte som planerat för någon varken spelare eller spelledare, så jag tänkte dela med mig lite av kvällen!

Vi startade där spelarna slutade föra gången och det blev strid på engång...(de fyra rollpersonerna är splittrade och två befinner sig i Drunok och de andra två i Västmark)

De två rollpersonerna i Drunok har just smygit sig in i ett hus som de vet är övervakat av tre tiraker och en trukh, de nedgör två tiraker i andra rummet och beger sig upp på övervåningen där de stöter på två trukher och två tiraker...det blir inte en så jämn strid en trukh bryter höger kindben och en medhjälpare till rpna och den ena rollpersonen dör kanska brutalt, rpn fummlar och sätter sin yxa i vägen och hinner inte undvika en tiraks sabel som sätter sig i halsen och blodet sprutar! Medhjälparen blir totalt slaktad efter att den andra rpn har blivit träffad av en binderakhammare på armbågen och tagit en rejäl skada och flytt. Alltså en rp död och den andra skadad!

De två rpna i Västmark befinner sig på ett värdshus då tre tiraker och en trukh anfaller dem(rpna anfalls för att en utav rpna är efterlyst sen tidigare och tirakerna är ute efter pengar) striden blir ganska lyckad till en början, rpna hugger ner trukhen och tirakerna men i samma ögonblick som de ska dräpa den sista tiraken så uppenbarar sig ytligare två trukher och en tirak. Denna strid blir inte lika lyckad, rpn som är efterlyst blir träffad i ansiktet av tirakens sabel och mister ena ögat och dör! Den andra rpn(livvakt till den andra rpn) skadar en utav trukherna men har inte samma tur mot den andra trukhen, trukhens binderrakhammare träffar rpn i skuldran, bröstkorgen och till slut blir han avrättad med ett hårt slag i skallen!
Álltså två rollpersoner dödade!

Så det blev inte en så jätte lyckad spelkväll, tre rollpersoner dog och det blev inte som jag(sl) hade tänkt mig.

Hjalle

Swashbuckler
Varför du slänger in ytterligare två trukher och en tirak när rollpersonerna redan dräpt en tirak och en trukh kan jag inte förstå. Att som spelare först ha klarat av något svårt och farligt och därefter, några sekunder senare ställas inför något ännu svårare och ännu farligare (speciellt när det gäller strid) är bara frustrerande, löjligt och tröttsamt. Deta var felet du gjorde... Se även nåt som nån har skrivit i modulen Riddaren, om ärkemagikern Mangificus Rex (med dubbla magikerstavar).

Vill du försätta rollpersonerna i ännu mer fara, efter att ha dödat tre mycket vildsinta och värdiga motståndare, känns tre ännu vildsintare och värdigare motståndare som ett mycket avlägset alternativ. Att nyss ha dödat tre personer på ett värdshus är nog så chockerande, och kan förställa rollpersonerna i en hel del trubbel, med stadsvakter och ordningsmän. Dessa anfaller naturligtvis inte rollpersonerna hej som hopp utan tar dem till fånga för förhör och dylikt. Eftersom tiraker är fullvärdiga medborgare i Västmark så räknas detta som ett dråp! Att en rollperson är efterlyst gör inte saken mycket bättre...

Förmodar att du inte har Eon III, eftersom skador som brutet kindben inte förekommer där. Tips är att du köper Spelledarens guide, och kanske Spelarens bok om du känner för det. Förutom de kraftiga regeluppdateringarna och dess stora fräschhet innehåller den massiva (som sagt, Neogames-ord? :gremwink:) mängder spelledartips som gör att du förhoppningsvis kan undvika att sånt här inträffar i fortsättningen. Spelglädjen, spelglädjen...

Lycka till med rollspelandet!

-Hjalle

Silvervarg

Warrior
Jag håller med Hjalle.

Tre tiraker och en trukh är lite löjligt svårt för två rollpersoner att ta sig an (såvida det inte är heroiska RPs). Att sedan skicka på dem två trukher och en tirak till är lite konstig belöning...

Sedan har jag en fråga, använder ni tiraker enbart som bovar i era kampanjer?

Silvervarg nyfiken.

Pendragon

Swashbuckler
Ett tips. Ge alltid spelarna en chans att dra sig ur om det går dåligt, eller låt fienden fånga in dem levande. Detta funkar särskilt bra om de är efterlysta.

/Joel

Gastono

Hero
Jag funderade varför MER när jag läste ditt inlägg.
När dom dödat EN trukh bör du (som SL) nöja dig för tillfället såvida du ABSOLUT inte vill att dom skall någonstans eller liknande.

Sedan kan jag inte tänka mig att 2 RP's som sitter på ett värdshus blir anfallna av först 2 tiraker och 1 trukh och sedan 2 trukher och en tirak....
Dessa Rp's måste ha gjort något riktigt elakt för att så många är efter dem på samma gång.

Men som redan är sagt..... Varför slänga in mer när de gjort en jättebra strid redan (Spelledaren skall inte vara rollpersonernas fiende, men inte heller vän... Han skall vara en guide som för spelet vidare).

Lycka till

Ingtar

Veteran
Mitt inlägg var inte så detaljerat så jag beskrev inte all bakgrund historia och vidare(vilket jag inte orkar göra).

Personen som är efterlyst har ingen som alls betydelse för stadsvakten, tirakerna som jagar rpna är ett rövar band som är utsatt på olika ställen för att döda personen och den efterlyste har inte precis varit så vidare försiktig på sistonde.

Jag försöker absolut inte vara spelarnas "fiende" men om de gör fel så kan ju inte jag bara hjälpa dem bara för att de inte ska dö...om de typ bara stormar ett hus utan vidare eftersökningar och vidare så får de faan skylla sig själva om de möter på för många fiender.

Vill du försätta rollpersonerna i ännu mer fara, efter att ha dödat tre mycket vildsinta och värdiga motståndare, känns tre ännu vildsintare och värdigare motståndare som ett mycket avlägset alternativ. Att nyss ha dödat tre personer på ett värdshus är nog så chockerande, och kan förställa rollpersonerna i en hel del trubbel, med stadsvakter och ordningsmän. Dessa anfaller naturligtvis inte rollpersonerna hej som hopp utan tar dem till fånga för förhör och dylikt. Eftersom tiraker är fullvärdiga medborgare i Västmark så räknas detta som ett dråp! Att en rollperson är efterlyst gör inte saken mycket bättre...
Jag vet mycket väl vad det innebär att döda någon i en stad med stadsvakter och ordningsmän!

Visst har jag planer på att köpa Eon III men min ekonomi kanske inte är den bästa just nu.
Om skador som brutet kindben inte förekommer i Eon III så överväger jag nog om jag ska inskaffa Eon III!?

Jag är inte den typen av spelledare som hjälper rollpersoner i yttersta nöd, om de har skappat sig ett problem så får de OFTAST klara sig ur det själva.

Jag vet inte hur du(om du nu är sl) gör i liknande situationer?
Att kasta in eller göra övermäktiga grejor varje gång någon rp håller på att mista livet så blir det inte roligt i längden, man kan ju även låta moståndaren göra ett misstag så att rpn vinner men vad är det för vits med det? då är det ju ingen rolig moståndare.

Det är tack vare Eons realism som jag är besatt av spelet, det är ju så jekla realistiskt så man kan verkligen mista livet mot en motståndare som man inte hade räknat med istället för att verkligen tro att man bara dör mot typ 10 vanliga vanarer eller ett super monster :gremsmirk:

Hjalle

Swashbuckler
I "liknande situationer" vet jag att jag iallafall inte stoppar in mer fiender och mer strid. Visst, om rollpersonerna dör så dör de, men jag kan hjälpa dem att inte låta dem hamna i en situation där de förmodligen dör när de precis klarat sig undan en dödsfarlig fiende. Förmodligen stoppar jag in förstummade värdshusgäster, en skrämd stämning och misstänksamma ögon. Men inte mer våld, om de inte själva ber om det ("Jag tar min yxa och anfaller den som ser dummast ut i trubadursällskapet!").

-Hjalle

Gastono

Hero
Håller med...

Självklart så går det ju bra att stadsvakten inte bryr sig men det jag/vi tänkte på var att du kastade in mer fiender efter att de just dödat några.

Om det var ett stort rövarband som har resurser att kasta in både 10-15 st tiraker så skulle de antagligen inte skicka in mer än 2 st per RP i alla fall...

Sedan får man tänka på att även om stadsvakten inte vill försvara en efterlyst person så kommer det ändå in ett litet gäng beväpnade rövare i staden så då kanske RP'n skulle ha det till sin favör istället...

Men jag vet inget om din historia bakom det här så om du tycker detta inlägg inte alls är träffsäkert så bry dig inte om det...

Hjalle

Swashbuckler
Tirakisk rollpersonsrazzia.

Om det var ett stort rövarband som har resurser att kasta in både 10-15 st tiraker så skulle de antagligen inte skicka in mer än 2 st per RP i alla fall...
Tiraker vill slåss. Om de beslutar sig för att bara 4 tiraker (2 RP, 2 per RP) skall ta hand om dem blir det antagligen slagsmål tirakerna sinsemellan om vem som ska flå dem. Nej, om man ska spela realistiskt så tror jag att alla går dit för att ha lite roligt - om inte annat så för att tömma värdshuset på pengar och sprit. Kanske supa sig fulla och ha lite slagsmål. Kanske hitta (eller ta) nån eller några flickor att rulla runt med...

Ska man vara petärlig, men förstöra stämningen och (kanske det kanske) spelmötet så slänger de möjligtvis in lite fler busar om de märker att de första dödats. men det är så trååååkiiiiigt!

-Hjalle