Nekromanti Spelledarmanual

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Alla ni som kommit med kört fast tips tackar jag, förtsätt komma med fler tips oxå!

Anledningen till att jag vill ha lite utomstående idéer och synpunter är att jag för tillfället håller på att skriva en sorts spelledarmanual (hädanefter förkortat SLM).

SLMen är tänkt att bli ett hjälpmedel som kan berika dom flesta SLarna, men främst de SL som kommit en bit på vägen, och ställts inför samma frågor, problem och trixigheter som alla lite mer erfarna SL stött på nån gång.

Den kommer att behandla olika typer av spelledande. Hur man kan utvecklas och förbättra sig på olika områden.

Samt givetvis även hur man kan bygga ett äventyr eller en kampanj eller ett scenario på olika sätt.

Så bidra gärna med egna erfarenheter och tips.

Finns det intresse för en SLM?

Tänkte lägga ut den på nätet när den blir färdigställd.

SLM är ett projekt jag startade för länge sedan men som strandade när jag fick jobb, men nu ska jag försöka färdigställa den innan nästa år.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Låter spännande. Ett tips är att du redovisar för lite olika spelledarstilar, så läsaren själv får välja vad som passar honom eller henne bäst.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Instämmer.

Jag hade också tänkt lägga in så mycket SL-tips jag kan i mitt rollspelsprojekt. Självklart ska man ha olika stilar med. Det finns ett HAV av SL-tips här på forumet, frågan är bara hur man letar upp det..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
sl-forskning

Förmodligen är det bara att leta upp en handfull av de värsta gaphalsarna på forumen (t ex undertecknad?), kolla igenom alla deras inlägg i ämnet, sortera ut vilka som kan vara intressanta och dra några slutsatser. En annan och kanske mer "vetenskaplig" metod är naturligtvis enkäter som man kan skicka ut till rollspelsföreningarna i landet.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Garanterat

DET finns nog absolut ett intresse för en sådan manual. Jag skulle med glädje läsa den om du gjorde en. Dessutom så frågas det ju lite då och då efter tips för SL här på forumet. Man blir nog aldrig "fullärd" SL. Men en manual kan vara ett steg i rätt riktning.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Finns det intresse för en SLM?"

Visst, säg till när den är klar och var du lägger upp den någonstans så att man kan ladda hem den.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Intervjuver med kända och respekterade spelledare...om det nu finns sådans =P

Skulle kunna vara intressant.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Haha!

Kul idé! Jag vill ha en intervju med SMAFFY här på forumet!
Slå dom... Slå dom utav bara helvete varje gång dom börjar flippa... Så gör jag.. Varje gång vi spelar så fixar jag en
liten råttsvans (hårt ihoprullad kökshandduk, med en litet gummiband och toppen doppad i isvatten) och om nån börjar bråka så snärtar jag dom hårt som fan och då slutar dom..

-Smaffy, om hur man handskas med bråkiga spelare.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
FEL FEL

Ojsan, det var ju HYGGLO som sa det.. Blandar ihop dom två av någon anledning.. /images/icons/crazy.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Intressant & bra !!

Det där låter ju bra faktsitk !!! Bra ide !!
Du kan väll medela oss andra när du är klar !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ta en titt...

... på Gary Gygax's (the man, the myth, the legend) bok, 'Roleplaying mastery'. Där kan du hitta en hel del intressanta saker.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Liknande idé

Hade en liknande idé för ett tag sen fast driven av en databas (kanske din också är iof)
Min tanke var att man hade typ ett forum av information där folk kunde göra egna kommentarer och liknande. Det skulle finnas en mängd kategorier (äventyr, stämnning mm mm) som det skulle finnas information under. Sen skulle alla användare kunna betygsätta och kommentera de olika texterna och på så vis förbättra dem och ge egna tips och erfarenheter.

Denna tänkte jag senare även ha kopplad till en databas över ErebAltor. Den databasen skulle innehålla en massa spelledarinformation till ereb. T ex så skulle man kunna gå in på Ereb -> Trakorien och få upp de fyra öarna och övergripande info Vidare till ex Paratorna, där kommer det upp info om de olika områdena (Skuggornas träsk, Ranz, Tricilve mm) och under nästa skulle man hitta info som t.ex. karta över området, intressanta slp och äventyrsförslag mm mm...

Denna databas skulle också bygga på användarnas slp, erfarenheter mm... så om man t.ex skulle komma till Nidland och snabbt behövde något så skulle man kunna gå in i databasen och klicka sig fram till önskat ställe, ta ut all information man ville ha och sätta i gång o lira...
Informationen skulle också kunna ligga på fler ställen än ett. t.ex kanske Vicotnic nämns både i "Nidland" och området där han bor...

Det hela lades ned p.g.a att jag är så slö.. :)
Spelledar informationen (som skulle bygga på tidigare artiklar mm från bl.a. sinkadus) skulle inte ta så himla lång tid att sammanställa men det skulle dock databasen om Ereb... något jag inte orkade med.

Givetvis skulle man kunna lägga in flera världar, så att man skulle kunna välja Ereb, Mundana eller något annat.

Man skulle även kunna lägga in så man kunde fokusera hur långt som helst. T.ex Ereb->Trakorien->Paratorna->Tricilve->"Gatan allan"->"Köpmannens hus" om bara informationen fanns. Folk skulle även kunna göra egna inlägg som inte skulle bli officiella förens de granskades...

Tyckte det lät som ett intressant projekt men som sagt.. tar en del tid.. har byggt databasen (om jag inte raderat den) men inte kopplat den till någon sida... om någon känner sig manad att dra igång projektet igen skulle man kunna göra det eventullet... (den personen kan ju maila mig på jan.areno@home.se så kan man snacka mer)

// Jan Arenö
 
Top