Spelledarens handbok

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
De som backade Symbar-kampanjen har fått beta-versionen av Spelledarens handbok. Som korrekturläsare har jag ju läst den ett antal gånger, men vad tycker ni andra?

Jag tycker den är fantastiskt bra, särskilt första sektionen. Det är väldigt värdefullt att läsa hur Fria ligan/Järnringen/MJH har tänkt när de skapat Symbaroum, Törnetronen, m.m. och resonemanget kring kampanjuppbyggnad, äventyrslandskap, osv. Troppspel är något jag gärna hade provat men övriga i spelgruppen är mindre sugna (eller inte det minste sugna). Fällor, belöningar, egna domäner, m.m. är mycket bra men av begränsat intresse från mig personligen. Gustaf Ekelunds illustrationer är riktigt snygga och passar bra in tillsammans med Martin Grips alltid fantastiska bilder.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Rangertheman;n344545 said:
Det är väldigt värdefullt att läsa hur Fria ligan/Järnringen/MJH har tänkt när de skapat Symbaroum, Törnetronen, m.m. och resonemanget kring kampanjuppbyggnad, äventyrslandskap, osv.
Skitbra! Alla som skriver något borde inkludera sånna tankar. Väldigt användbart när man försöker förtså hur man ska använda en grej.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kan bara hålla med. Snyggt och välgjort. Inledningskapitlet är mycket bra och flera av atrefakterna också väldigt intressanta som äventyrsfrön. Av tilläggaregöerna kommer jag nog inte använda så många men de är ju av sådan karaktär att de är lätta att hoppa över (dvs huvudsakligen inte modifieringar av existerande regelverk utan tillägg för nya områden).

(För tydlighetens skull: Jag har också varit korr-läsare och så klart skrivit ÄP4 åt Ligan.)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag kommer tyvärr aldrig spela Symbaroum eftersom mina spelare avskyr fantasy. Men jag funderar på att köpa den ändå om den innehåller bra allmäna tips. Svårt så klart att bedöma, men är det värt att punga ut för den i något slags bildande syfte?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Nässe;n344560 said:
Jag kommer tyvärr aldrig spela Symbaroum eftersom mina spelare avskyr fantasy. Men jag funderar på att köpa den ändå om den innehåller bra allmäna tips. Svårt så klart att bedöma, men är det värt att punga ut för den i något slags bildande syfte?
Måhända är jag lite partisk, men jag tycker just den första sektionen gör det värt det. Resten är också bra men kanske inte lika allmängiltiga. Hade dina spelare åtminstone varit ok med fantasy, är artefakterna, precis som Bifur skriver bra och fulla med äventyrsfrön.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nässe;n344560 said:
Men jag funderar på att köpa den ändå om den innehåller bra allmäna tips. Svårt så klart att bedöma, men är det värt att punga ut för den i något slags bildande syfte?
Ska man gå in i detalj är den första delen inriktad på tematik, världsbygge, kampanjstruktur och saker av det slaget. Alltså mer teori kring äventyrskonstruktion än handfasta råd för SL vid bordet. Det är bra men i ärlighetens namn ca 20 av 150 sidor, resten får man säga är Symbaroum-specifikt i form världsexpansion, förutom de rena regeltilläggen.

Jag föreslog till MJH de borde de borde släppa den första delen som ett öppet policy-dok för Symbaroum (och numera kanske också Hindenburg som han skriver kampanj till enligt senaste uppdateringen för det, finns för övrigt även en del om MUA i det) - får se om de nappar :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n344580 said:
Ska man gå in i detalj är den första delen inriktad på tematik, världsbygge, kampanjstruktur och saker av det slaget. Alltså mer teori kring äventyrskonstruktion än handfasta råd för SL vid bordet. Det är bra men i ärlighetens namn ca 20 av 150 sidor, resten får man säga är Symbaroum-specifikt i form världsexpansion, förutom de rena regeltilläggen.

Jag föreslog till MJH de borde de borde släpps den första delen som ett öppet policy-dok för Symbaroum (och numera kanske också Hindenburg som han skriver kampanj till enligt senaste uppdateringen för det, finns för övrigt även en del om MUA i det) - får se om de nappar :)
Hoppas verkligen han nappar på det!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Insåg just att jag ju backade Symbar-kampanjen på pdf-nivå. Då borde jag väl fått även denna som pdf till min DriveThrough?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bifur;n344580 said:
äventyrskonstruktion
*ears perking up*

Hur praktisk är den här teorin? Alltså, du skriver att det inte är så handfasta råd för SL "kring bordet", men hur handfasta är råden för SL utanför bordet, under förberedelserna? FInns det några konkreta hjälpmedel för att faktiskt konstruera och skapa struktur i äventyr?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nässe;n344592 said:
Insåg just att jag ju backade Symbar-kampanjen på pdf-nivå. Då borde jag väl fått även denna som pdf till min DriveThrough?
Ja, det tror jag, SL-boken var nog bara en add-on för tryck.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
De som backade Symbar-kampanjen har fått beta-versionen av Spelledarens handbok. Som korrekturläsare har jag ju läst den ett antal gånger, men vad tycker ni andra?

Jag tycker den är fantastiskt bra, särskilt första sektionen. Det är väldigt värdefullt att läsa hur Fria ligan/Järnringen/MJH har tänkt när de skapat Symbaroum, Törnetronen, m.m. och resonemanget kring kampanjuppbyggnad, äventyrslandskap, osv. Troppspel är något jag gärna hade provat men övriga i spelgruppen är mindre sugna (eller inte det minste sugna). Fällor, belöningar, egna domäner, m.m. är mycket bra men av begränsat intresse från mig personligen. Gustaf Ekelunds illustrationer är riktigt snygga och passar bra in tillsammans med Martin Grips alltid fantastiska bilder.
Jodå, mycket är bra. Kul att se hur de själva tänker i sitt rollspelsskapande och något som jag anat mig till redan innan. Om någon kritik ska ges är det väl att deras introducerande av information/företeelser och framtida fiender, ibland är lite väl otydlig även för SL. De vill ju gärna låta glimta lite på det som ska växa i betydelse senare, men dessa glimtar kan bli tydligare för SL. För glimtarna är ju, sett till helheten, oerhört viktiga. Det krävs ett väldigt noggrant genomläsande och tolkande, för att som SL lista ut hur de egentligen tänker om man själv inte har facit. Tack vare att jag var ganska sen med att inleda kampanjen har jag haft fördelen att snegla framåt i nästkommande del av serien och där se vad som är viktigt att introducera där vi är nu. Som tur var hann jag introducera storhövdingens son Thabor i HH, rollpersonerna träffade på honom i tronsalen när hans far låg giftsskadad någon annanstans i borgen. Jag hann som tur var även introducera Lugander av Galeija och några ytterligare exempel. Men som sagt, i det stora är boken bra. Möjligen skulle jag vilja se fler färdiga ruinkartor, som komplement till framslagningstabellerna.
 
Top