Nekromanti Spelkort istället för tärningar

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Hur skulle ett system med vanliga spelkort fungera istället för att man använder tärningar? I och med att spelkort har flera olika sätt att slumpa fram värden på så kanske det skulle vara något att fundera på när man skapar ett rollspel... man kan ju använda dem för att slumpa fram värden, att slumpa fram utgångar beroende på färgerna, ha speciella funktioner för de klädda korten, kanske även ha med jokrarna och ha nån funktion för dessa...?

Systemet skulle isåfall kanske kunna grunda sig på det utomordentliga ob-systemet och ett nivåbaserat färdighetssystem... att om man exempelvis har nivå 3 i en färdighet (låt oss säga att man är medelmåttig på den nivån) så får man dra tre kort och räkna ihop summan och sedan kolla av den mot situationens svårighetsgrad, och om något av korten är ett klätt kort så får man dra två nya för detta (obegränsad kortdragning). En joker skulle kunna innebära att man fumlar om värdet understiger svårigheten, men man <blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

bara

<hr></blockquote>

misslyckas om värdet överstiger den.

Vid rollpersonsgenereringen kan ju korten användas på andra sätt... om man exempelvis ska få fram speciella egenskaper kan korten med fördel få var sin betydelse... och så vidare.

Hmm... bara en tanke iallafall...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kul ide. Släng ett getöga på Castle Falkenstein från R Talsorian Games, använder bara kort om jag minns rätt. För övrigt ett spel som fick på tok för lite uppmärksamhet.


Storuggla, butler-in-training
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
De hela existerar lite var stans

Kort används lite varstans i olika rollspel

Det kan vara allt ifrån MYTH som är helt baserat till kort till DnD som bara använder kort för att simulera "Deck of Many Things".

Det behöver inte ens vara en normal kortlek. Har för mig att krille hade gjort en adaption av något rollspel för att använda en Rider-Waithe kortlek(En typ av Tarot kortlek alltså) vilket enligt mig rankas högt på coolhets faktorn.


En ganska rolig sak är att en tarot kortlek kan ganska enkelt adapteras till ett verktyg för att skapa en karaktär. En fullspread där dåtid, nutid och framtid lätt modiferas till att bli karatärens historia, värden och motivationer.
Hittills har jag bara sett denna teknik användas som guide till ett normalt rollspelsskapande men funderar starkt på om det inte är en svinigt bra idé att göra en fullt fungerande Rider-Waithe baserat rollspel.
Detta blir ännu enklare av att Rider-Waithe faktiskt HAR en inneboende ranking, till och med inom den Större Arcanan.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag drar mig till minnes att jag utformade regler för ett kortspel (vanliga spelkort alltså) som skulle vara utformat mer som ett strategispel, där korten symboliserade dina trupper, och du skulle placera ut dem på klokt, för att kunna slå motståndarsidan.
Jag har även funderat en hel del på hur man skulle kunna göra ett helt kortbaserat spelsystem, med vanliga spelkort. Det är en idé som inte har dött, den ligger bara och vilar lite, tills den får den energikick den behöver. Tids nog lär jag nog komma på något sådant system, för tanken är så intressant att jag inte kan släppa den utan vidare.

/Skuggvarg
 
G

Guest

Guest
njaa... dehär me vanliga spelkort låter liiite fult =) designa egna specialkort istållet.... annars e de en bra ide!
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: De hela existerar lite var stans

Visst skulle det vara tuffare att använda sig av tarot-kortlekar, men såna är tyvärr ganska mycket dyrare att införskaffa än vanliga kortlekar. Och att skapa en egen kortdesign är ju en bra idé, frågan är bara om arbetet med detta är speciellt nödvändigt? Det får isåfall bli en sekundär uppgift. Prioriteten måste ju ändå vara själva systemet.
 

Mr Blood

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
8
Fusk...

Nej är ju mycket lättare för rollspelarna att fuska.
Ja det finns många fördelar men jag hatar folk som fuskar.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Fusk...

Nej är ju mycket lättare för rollspelarna att fuska.
Ja det finns många fördelar men jag hatar folk som fuskar


Jag förstår inte varför man spelar om man fuskar??? Gör dig av med fuskarna o kobolderna o starta en ny spelgrupp utan fuskare...

Fusk suckz!
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Fusk...

Om du nu råkar ha spelare i din spelgrupp som verkligen fuskar så tycker jag att du ska lära dem vad som menas med att spela rollspel... eller hitta nya spelare som är seriösa.
 

Mr Blood

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
8
Re: Fusk...

Ja jag kan ej för det finns inga andra spelare.
Och dom fuskar ju inte alltför ofta...
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Utöver tidigare nämna Castle Falkenstein (som för övrigt är ett alldeles förträffligt spel) använder Deadlands: The Weird West och Deadlands: Hell on Earth kort, både i själva spelet och i karaktärsskapandet (nu talar vi om originalreglerna och inte mutationen till d20-systemet).
Själv har jag inte spelat HoE men Weird West. HoE är bara efter katastrofen-varianten på WW, som är ett underhållande och trevligt spel med rolig atmosfär. Jag har all anledning att tro att även HoE är det, och ser med stor spänning fram emot att få spela även det, när vår SL för de båda spelen får tummen ur röven.

/Daniel
 
Top