Nekromanti Spelidé: Resurshantering och tidsramar i actionspel/plattform

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
965
Location
Malmö
Vanligtvis i plattformspel och actionspel har man en eller två resurser: hälsa och ammunition, plus kanske mana, bomber, pilar och dylikt. I princip alla dessa resurser har samma tidsram, dvs de behöver fyllas på ungefär lika ofta (vi pratar sekunder eller minuter). Vad jag är ute efter är ett actionspel med resurser över alla möjliga tidsramar, från sekunder till år (tid i verkliga livet, inte speltid)

Exempel på resurstyper och dess underförstådda tidsram:

Sekunder: Syre (vanligt när man är under vatten i vissa spel och man fyller på genom att svälja en bubbla eller gå upp till ytan)
Minuter: Hälsa, mana etc (nästan alla spel)
Timmar: Dryck
Dagar: Mat (ovanligt men värt att fundera på)
Veckor: Uran, olja, gas för motorer/generator
Månader: Kanske byggnadsmaterial? Men då är det inte längre ett actionspel, mer ett hybridspel
År: ??

Några idéer till att fylla i luckorna?
 
År skulle kunna vara för iväldigt långa resor (interplanetäriska eller längre, om inte FTL-resor finns). eller ex en stor asteroid (nivå som den tog ut dinosaurierna) som är på väg mot jorden, och år är tiden innan den träffar. Kan vara någon annan ändlig resurs som inte längre går att tillverka.

Decennier:Hur snabbt kan man få fram en ny generation soldater, om den förra generationen gick åt i långa variga krig.

Sekel: tiden för nyplanterade ekar att bli fullvuxna så man kan ha dem till skeppsbygge.
 
Ulfgeir;n331708 said:
År skulle kunna vara för iväldigt långa resor (interplanetäriska eller längre, om inte FTL-resor finns). eller ex en stor asteroid (nivå som den tog ut dinosaurierna) som är på väg mot jorden, och år är tiden innan den träffar. Kan vara någon annan ändlig resurs som inte längre går att tillverka.

Decennier:Hur snabbt kan man få fram en ny generation soldater, om den förra generationen gick åt i långa variga krig.

Sekel: tiden för nyplanterade ekar att bli fullvuxna så man kan ha dem till skeppsbygge.

Ja, just det, saker som växer kan vara en intressant resurstyp!
 
Känns lite som den gamla 3-regeln:

* Man kan överleva 3 veckor utan mat.
* Man kan överleva 3 dagar utan vatten.
* Man kan överleva 3 timmar i kyla utan skydd.
* Man kan överleva 3 minuter utan syre.
* Man kan överleva 3 sekunder utan internet.
 
Troberg;n331844 said:
Känns lite som den gamla 3-regeln:

* Man kan överleva 3 veckor utan mat.
* Man kan överleva 3 dagar utan vatten.
* Man kan överleva 3 timmar i kyla utan skydd.
* Man kan överleva 3 minuter utan syre.
* Man kan överleva 3 sekunder utan internet.

Yes! Men vad kan man inte överleva utan i 3 månader/år?
 
Back
Top