Nekromanti Spelbyggande permanenta skador

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Osäker på om jag ska lägga den här i det allmänna forumet eller i Operation: Fallen Reich men here it goes...

Vad använder ni för permanenta skador i era spel? Vad ger roliga effekter, som ger känslan av att strider är farliga, spännande etc, men inte "förstör" karaktärerna?

Ett par förslag i O:FR system (ni som inte spelar det kan nog gissa utifrån namnen):

Allvarlig skada i ansikte från tex svärd/yxa, klor eller liknande:

-3 I Charm och Attractiveness +2 I Scare

Nervskada i armen efter ett skottsår:

-2 på ALLA färdigheter som kräver den armen.

Komplicerat benbrott efter att skurken kört på dig med en bil:

-1 i Alla Physical Skills (Speed, Stealth och Agility, Agility, Climbing, Strength och Swimming). -2 då regnet hänger i luften. +1 I Meterology ("It's gonna rain I say, I can feel it in my old wound")

Hjärnskada från valfri källa:

Nytt personlighetsdrag, gärna något negativt, exempelvis Forgetfull eller Cranky.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
men inte "förstör" karaktärerna?
Så här tänker jag. Att hålla igen åstadkommer inte ett skit. Inte ett dugg, det är faktiskt värre än att gå fullt ut.

Om jag spelar en karaktär som är bäst i världen på att övertala folk eller fäktas och jag får en liten skada som gör att jag inte är bäst längre utan bara är ok är jag färdig med den karaktären. Fuck that shit, det var ju vad som var intressant med att spela karaktären och det är förstört och jag är ute. Inte intresserad mer.

MEN om min mästarfäktare får sin svärdshand avhuggen och inte kan fäktas alls längre har jag drama och karaktärsutveckling och en massa coola grejer att utforska och rollspela.

Så gå full Warhammer fantasy där folk kan skära av varandras ansikten och lämna dem blinda eller gör det inte alls.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag menar inte hålla igen eller köra fullt ut. I mina spel dör karaktärerna då och då. Värre än så blir det inte.

Jag menar att det finns möjligheter att SKAPA spel genom skadorna och att rollpersonerna efter ett tag "bär sin historia" på sin kropp. Roligt och spelskapande är tex att förutsäga vädret och spela ut det med "det dunkar i mitt gamla knä, det måste vara regn på väg" eller "jag kommer aldrig att kunna klättra upp för muren på grund av mitt dåliga knä, jag vänder mig om och drar mitt svärd"

Samma sak blir det såklart om handen huggs av, det ger spel. Rollpersonen får mer djup.

Vi har just nu tex en lord som blev rullstolsbunden och fasades ut som aktiv rollperson, men fungerar perfekt som bakgrundskaraktär och mecenat. Vårt spel blev bättre, pga skada.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Jag har inte använt permanenta skador så, men jag föreslår en skada som ger sig tillkänna då och då: Ett knä som kollapsar ibland, en posttraumatisk stressreaktion av något slag. I situationer när det bara inte får hända finns det en procentchans att det faktiskt händer. Rollpersonen är för det mesta lika kompetent som innan skadan, men får brottas med tvivel på den egna förmågan. Även kamraterna kan börja fundera.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Tack! En annan idé skulle vara en skada som orsakar smärta som ger rejäla minus om man inte använder stark medicin som dock kan ge andra besvär eller är beroendeframkallande. Kanske är den dyr också.
 
Top