Spelbara personlighetsdrag

Quadrante

Grisbonde
Funderar lite löst på spelbara personlighetsdrag, som är lätta (och tydliga), att spela ut, gestalta eller beskriva.

Just nu har jag några placerade i motsatspar (alltså inte nödvändigtvis motsatser) lite som man gjort i Pendragon.

Rädd — Arg
Hätsk — Vän(lig)
Tveksam — Spontan

Något förslag på andra som skulle kunna vara lätta att spela och lätt att se om de spelas på.

Jag tror det mesta går att göra intressant. Generellt så använder jag aldrig personlighetsdrag för spelarkaraktärer, men med det sagt så är personlighetsdrag centrala i en av de kampanjer jag spelleder just.

Last edited:
Detta fick mig att tänka på hur det fungerar i spelet Barebones Fantasy. Där ställer man tio karaktärsdrag mot varandra i grupper om två. De är:

Kind - Cruel
Focused - Unfocused
Selfless - Selfish
Honourable - Deceitful
Brave - Cowardly

Intill varje grupp finns även tre rutor märkta "Somewhat", "Very" och "Totaly". I varje sådan grupp om två väljer man sedan en genom att man cirklar den och sätter ett kryss i en av de tre rutorna.

På så vis får man en grov men ändå effektiv beskrivning av hur en person kan tänkas agera i olika situationer.

Om du vill ha drag i lite högre behov av tolkning också så kan du använda Laban Movement Analysis:

Heavy - Light
Sudden - Sustained
Direct - Indirect
Free - Bound

Vanligtvis tar man ett av vardera av de tre övre och behåller dem, medan man kan växla fram och tillbaka melan den sista.

Många bra förslag, ska fundera på alla.

Just i detta fall, denna gång kommer de ha en central funktion. Lite som Laser and feelings, eller nåt åt det hållet. Annars brukar jag också lämna detta till spelarna.

Jag har flera gånger gjort system där jag använder de fyra (med modifikationer) elementen eller kroppsvätskorna (kopplade till temperament) som personlighet. Ger lagom många och de ger även lite stämning.

Rädd — Arg
Hätsk — Vän
Tveksam — Impulsiv
Frikostig— Girig eller Återhållsam (tvekar lite på just denna).
Restriktiv — Nyfiken

Översätt en del alternativ ovan till något som blir tydligt om man ser det spelas ut.

Last edited:
Back