Spelare eller spelledare?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skriver lite och ser om en frågeställning dyker upp. I tråden om professionella spelledare nämndes det att det är just spelledare det är brist på, inte spelare. Det fick mig att tänka tillbaka på hur jag började spela rollspel, och hur självklart det kändes att spelleda. Det jag ville när jag gick hem efteråt var att hitta på egna äventyr, platser och monster -- alltså att vara just spelledare och inte spelare. Av de grannungar och klasskompisar jag spelade med då var de flesta även spelledare om de hade köpt eller hittat på ett äventyr. Även bland de jag spelar med idag är alla spelledare ibland. Är det stora grupper av människor idag som bara är spelare, aldrig spelledare?

I Daggerheart-gruppen är det jag, min sambo och vår son som spelleder mer eller mindre ofta, och fem spelare som aldrig varit spelledare (och inte har något direkt intresse av att vara det heller). Ser jag till de som brukar komma till Nördhängen är det nog ca 70% som bara spelar, aldrig spelleder.

Av elva spelare som varit stammisar i min grupp de senaste fem åren är det vad jag vet bara @hakanlo och Molly M (samt möjligen Roland I?) som också spellett under samma period.

Jag spelleder oftare än jag spelar generellt...
MEN jag upplever, kanske felaktigt, att den stora spelledarbristen som är så beryktad framför allt (undantag finns) gäller DnD....
Andra rollspel uppfattar jag oftare har grupper med en eller flera spelledare...

KOnvent som är av principen "Vi behöver ha x antal spelledare som spelleder just det här scenariot till just det här systemet" kan ha svårt att få spelledare.
Munkcon som funkar radikalt annorlunda och är mer "Spelled det scenario DU vill till det spelsystem DU vill! " har haft tvärtomproblem. Vi har i anmälningsväg fått begränsa spelpass till ETT per spelledare, för att fler spelledare ska få chansen att spelleda.

Så jag tror om spelledare får spelleda det DE vill spelleda, så är det inte svårt att få tag i spelledare

Last edited:
Konvent som är av principen "Vi behöver ha x antal spelledare som spelleder just det här scenariot till just det här systemet" kan ha svårt att få spelledare.
Jag började spelleda på konvent för bara några år sedan. När jag anmälde mig till GothCon i våras uppstod förvirring, eftersom arrangörerna förutsatte att jag kunde behöva hjälp att rekrytera en hord med andra spelledare som kunde spelleda mitt scenario. Jag svarade ungefär att det kunde de väl få göra om de ville, men att jag ärligt talat inte riktigt bryr mig om vad folk spelar i andra rum medan jag spelleder i mitt.

Veteraner förklarade för mig att rollspelsavdelningen på GothCon började under den grå forntiden som en turnering i D&D, och en sådan går ju inte att arrangera om det bara finns en spelargrupp.

Jag började spelleda på konvent för bara några år sedan. När jag anmälde mig till GothCon i våras uppstod förvirring, eftersom arrangörerna förutsatte att jag kunde behöva hjälp att rekrytera en hord med andra spelledare som kunde spelleda mitt scenario. Jag svarade ungefär att det kunde de väl få göra om de ville, men att jag ärligt talat inte riktigt bryr mig om vad folk spelar i andra rum medan jag spelleder i mitt.

Veteraner förklarade för mig att rollspelsavdelningen på GothCon började under den grå forntiden som en turnering i D&D, och en sådan går ju inte att arrangera om det bara finns en spelargrupp.
Mycket av det tänket finns kvar på konvent över lag.... Man gör av gammal hävd...
ELLER så är det arrangörer/publicister som vill ha många spelpass för sitt alster... många av dem har på ex Gothcon ett högre tyryck med nyfikna spelare som vill testa 'n spelledare som vill spelleda

I min lokala grupp är det två som brukar spelleda och en tredje som provat på (och antagligen kommer att spelleda mer). Övriga fyra spelar enbart.

I min onlinegrupp är alla spelledare (och forumiter).

På SchtaanCon är det många återkommande besökare som aldrig erbjuder sig att spelleda. Det kan såklart ha att göra med att det är ett konvent, vilket är annorlunda mot att spelleda sina kompisar.

Förr när jag åkte flitigt till Grottröj kunde det vara tunt med spelledare. Jag tror att det berodde mer på att folk inte orkat förbereda något än på att de inte ville spelleda.

Det fick mig att tänka tillbaka på hur jag började spela rollspel, och hur självklart det kändes att spelleda.
För mig var det exakt tvärt om. Det var först efter typ 15 års rollspelande som jag faktiskt började gilla att spelleda. Fram till dess var det bara en sak jag var tvungen att göra för annars blev det inget spelande överhuvudtaget.

Hade jag fått hade jag 100% bara varit spelare.

Idag uppskattar jag båda sidorna. Men jag vill fortfarande vara spelare i mycket högre utsträckning än jag vill vara spelledare.

Mitt favoritupplägg är fasta grupper med roterande SL-stol. Där alla som vill spelleder ett äventyr eller en kortare kampanj i tur och ordning.

Jag är i detta nu med i två olika grupper. Den ena har sex spelare och upplägget enligt ovan. Alla spelare utom en vill och är spelledare när det är ens tur. Den andra gruppen har fem spelare och ett annat upplägg. Där har vi en fast spelledare som spelleder en lång kampanj som pågått i, till dags dato, två och ett halvt år och strax över femtio spelmöten. Där vet jag att alla utom en även är spelledare.

Så av de jag regelbundet spelar rollspel med idag är 100 procent spelare och ungefär 78 procent också spelledare. Hur representativt detta är har jag ingen aning om.

Typ 75-100% I alla grupper jag varit med i så är det jag som är spelledare. Tycker det är lika kul att vara spelare men det liksom faller lite mellan stolarna när jag inte är det. På högstadietiden var vi två som turades om rätt mycket (när jag väl började vilja testa på). På gymnasiet var det främst jag och nuförtiden typ alltid jag.

MEN jag upplever, kanske felaktigt, att den stora spelledarbristen som är så beryktad framför allt (undantag finns) gäller DnD....
Andra rollspel uppfattar jag oftare har grupper med en eller flera spelledare...
När ett spel har så stor del av marknaden är det inte konstigt, de flesta vill spela det populäraste rollspelet, men de flesta vill helt enkelt inte spelleda. En av mina spelare som började samtidigt som mig, för 39 år sedan, hade fortfarande aldrig spellett om jag inte ordnat en liten indiespelkväll där en av spelens premisser är just att all spelleder en stund. En annan av mina nuvarande spelare, som bara spelat futtiga 20 år, spelledde sin första och enda gång där den kvällen han med.

Det är inte konstigt att många som hänger här vill och gillar att spelleda, spelare brukar inte söka sig ut till forum och diskutera lika mycket.

Med det här sagt, så har vi också haft perioder i ungdomen där existerande spelledare har varit frustrerade över att de inte kunnat spelleda på ett tag för att andra spelledde för tillfället. Nu kör vi i min grupp en kväll med dem som vill spela fredagar och lördagar och en kväll där de som är mer kinkiga med vilka spel de spelar kan spela. Den ena dagen spelleder jag och den andra har vi varit upp till 5 spelledare som turas om.

Om jag inte spellett så mycket vet jag inte om det skulle sett annorlunda ut i gruppen, om kanske fler skulle spellett, eller spellett mer. Eller skulle vi ha spelat mindre? Jag har spellett 303 äventyr, sen klockar de närmaste 5 spelledarna efter mig in på 85, 45, 33, 31 och 20.

Min känsla är att AP - eller kanske mer specifikt Critical Role - förvärrat spelledarbristen - åtminstone när det gäller 5E - eftersom AP gjort många nyfikna på rollspel men samtidigt framställt spelledarrollen som att man måste vara både regeltolkare, författare och skådespelare av rang.

När ett spel har så stor del av marknaden är det inte konstigt, de flesta vill spela det populäraste rollspelet, men de flesta vill helt enkelt inte spelleda. En av mina spelare som började samtidigt som mig, för 39 år sedan, hade fortfarande aldrig spellett om jag inte ordnat en liten indiespelkväll där en av spelens premisser är just att all spelleder en stund. En annan av mina nuvarande spelare, som bara spelat futtiga 20 år, spelledde sin första och enda gång där den kvällen han med.

Det är inte konstigt att många som hänger här vill och gillar att spelleda, spelare brukar inte söka sig ut till forum och diskutera lika mycket.

Med det här sagt, så har vi också haft perioder i ungdomen där existerande spelledare har varit frustrerade över att de inte kunnat spelleda på ett tag för att andra spelledde för tillfället. Nu kör vi i min grupp en kväll med dem som vill spela fredagar och lördagar och en kväll där de som är mer kinkiga med vilka spel de spelar kan spela. Den ena dagen spelleder jag och den andra har vi varit upp till 5 spelledare som turas om.

Om jag inte spellett så mycket vet jag inte om det skulle sett annorlunda ut i gruppen, om kanske fler skulle spellett, eller spellett mer. Eller skulle vi ha spelat mindre? Jag har spellett 303 äventyr, sen klockar de närmaste 5 spelledarna efter mig in på 85, 45, 33, 31 och 20.
Jag har inte upplevt den spelledarbristen i någon av de gruperingar jag varit i sen jag började -83.
Nej alla har ibte spellett,.men det har alltid funnits mer än en spelledare oer grupp.
DnD särskiljer sig, inte för att det är störst, utan mer för det, kanske främst i usa, är typ det enda spel jag känner till där det ör "brukligt" att spelare dyker upp med karaktärer de skapat hemma själva utan input från SL eller grupp och förväntar sig att bli spelledda. Litegrann som m att SL ör en mänaklig regelmotor, och inte en del av spelgruppen

Jag tycker ju att det är konstigt att det inte även är många som vill spelleda det populära spelet.
Jag tror siffrorna är ganska lika i ration spelare-spelledare i säg de topp 10 populäraste rollspelen, men för varje Call of Chtulhu-spelare som inte kan hitta spelledare har du 100 D&D-spelare som uttrycker samma sak, vilket då ger intrycket av att detta är nåt som gäller mest D&D.

I olika konstellationer jag spelat med har jag oftast varit spelledare, men med åtminstone en eller två spelare som hoppat in ibland. Oklart om "ojämlikheten" beror på att de hellre vill vara spelare, eller att jag hellre agerar spelledare.

Back