Spela flera äventyr/kampanjer samtidigt

Organ

Out of time, out of mind
För ganska många år sedan började jag rita på en kampanj jag ville spelleda. Tanken var att det skulle vara Dungeons & Dragons (v3 var den utgåva som gällde då) och spelarnas rollpersoner skulle vara inbrottstjuvar som genomförde spektakulära stölder och inbrott i Oceans Eleven-stil fast då i fantasyskrud. Premissen var att rollpersonerna skulle vara skyldiga "Mr Big" en enorm massa stålar och kampanjen skulle ha "XP for Gold", med skillnaden att bara återbetalningar på den gemensamma skulden skulle skulle räknas.

Istället för att hitta på en stad där allt kunde utspela sig i själv så försökte jag hitta en passande, färdiggjord sådan. (Detta på grund av en blandning av lathet och att jag ville kunna smacka fram en stor och snygg stadskarta på spelbordet.)

Efter lite sökande hittade jag kampanjen The Shackled City (passande nog var den även till D&D3). Kampanjen utspelas nästan uteslutande i staden Cauldron som beskrivs ingående i kampanjboken och skulle passa perfekt. Den införskaffades omgående. (Jag tror att jag till och med köpte den av någon här på forumet men jag minns inte vem.) När jag satte mig ner och läste igenom boken så visade det sig att staden precis var det jag letade efter. Men jag blev även lite förtjust i själva kampanjen och det sätt som staden var en integrerad del av äventyren. Jag ville dock inte överge min grundidé med tjuvarna.

Efter att ha velat lite fram och tillbaka huruvida jag skulle satsa på min första kampanjidé eller köra den som följde med boken så fick jag plötsligt idén, Varför inte köra dem båda? Varför inte låta spelarnas rollpersoner anlända till Cauldron i syfte att sno så mycket saker de kommer åt men först snubbla in i det inledande äventyret som sedan leder dem in i The Shackled City-kampanjen? Att låta kampanjen rulla på, samtidigt som rollpersonerna har Mr Bigs indrivare i hasorna och ett ständigt hot om en ståplats i Nybroviken hängande över sig?

Det blev tyvärr inget av allt detta men en liknande idé dök upp flera år senare. Det började med att jag skaffade först det första och sedan det andra Starter Setet till Dungeons & Dragons 5th Ed. Den första är ett klassiskt äventyr av linjär typ, medan det andra är mer av en sandlåda som spelarna lallar runt i. Gemensamt för dem båda (förutom att de är till samma spel) är dock att de även utspelas på samma ställe, ett litet samhälle ute i vildmarken med ett antal äventyrsplatser inom bekvämt avstånd. Det fick mig att tänka tanken "Vad skulle hända om man spelade båda samtidigt?".

Är det någon som har försökt sig på något liknande? För egen del har det endast förblivit på tankestadiet. Jag har ingen aning om ifall detta är bättre som idé än i praktiken. Men jag kan inte riktigt släppa det. Jag är nyfiken på att höra vad andra tycker.

Du menar att låta samma spelargrupp uppleva två ”kampanjer” samtidigt?

Tja, det borde gå bra. Så länge du inte har spelare som är ”completionists”, för det här betyder att det kommer att finnas fler trådar i handlingen än de hinner nysta i. Vissa val de gör kommer att utesluta dem från att vara med om vissa händelser.

Nackdel: Spelarna kan blanda ihop ledtrådar och narrativa element så att de råkar följa massa red herrings.
Fördel: Spelarna kan blanda ihop ledtrådar och narrativa element så att de råkar följa massa red herrings.
Som verlandes så vist säger ovan: detta är anledningen till varför jag har flera fisktankar - flera pågående intrigspel - och spelarna kommer att skapa sina egna villospår genom att dom tolkar informationen fel. Att ha flera saker igång samtidigt (mindre saker som kan få ett slut) gör att världen känns större och det främjar till utforskning. I mångt och mycket är det vad hexcrawling innebär med äventyrsplatser, bara att alla platserna är på samma ställe.

Den största fördelen är också att spelledaren kan baka in konsekvenser. Om folk är och äventyrar i vildmarken är det direkt svårt att väva in att någonting som dom gör får följdkonsekvenser. Äventyrande har det indirekt inbyggt att det inte finns moraliska val.

Jag gillar att tvinna samman flera äventyr, antingen just låta dem löpa parallellt eller blanda in bitar från ett i ett annat. Det har jag gjort rätt mycket i min pågående remix av The Enemy Within-kampanjen t ex. Som sagt hjälper det till att få världen att kännas större och djupare.

En grej jag tycker är särskilt kul är när man kan slänga in ett annat äventyr som en situation i en pågående kampanj/äventyr, men beroende på var rollpersonerna är nu kan de kanske komma in i samma situation från en helt annan vinkel än vad det skrivna äventyret tänkte sig. Det är förstås lättare med gammaldags öppna äventyr som mest presenterar just en situation än sådana som är uppbyggda kring en linjär intrig.

Back