Nekromanti spel

hernod

Veteran
Joined
29 Sep 2000
Messages
28
Location
Uddevalla
Jag hade tänkt och försöka göra ett rollspel och det kanske skulle var ett rollspel med lite av DoDs, EON regler. Alltså en liten blandning eftersom det redan finns så mycket rollspel som är baserade på DoD. Jag skulle behöva lite med hur man kommer igång.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle behöva lite med hur man kommer igång."

Börja med att låsa in datorn i garderoben. Ge sedan nyckeln till ditt mest sadistiska småsyskon.

Sätt dig sedan med papper och penna och skriv en önskelista. I princip ska du skriva en innehållsförteckning på vad du vill ha med. Fundera över rena koncept. Skissa små bilder. Skriv små korta historier. Utveckla din önskelista.

Sedan, fortfarande med papper och penna, stryk de saker i önskelistan som inte passar in. Skriv till saker och ting i önskelistan. Sortera önskelistan hierarkiskt: placera matkultur under kultur, placera regler om anfall till häst under stridsregler, et cetera, så att du får ordning på alla sina punkter i önskelistan.

Ta din önskelista, och sätt dig på ett kafé med några intresserade kompisar, och diskutera saken med dem. Begär och ta kritik. Var beredd på att spola saker och ting.

Fortsätt att ha datorn inlåst i garderoben, och fundera inte ens på hur själva saken ska se ut när den är klar.

Gå igenom din önskelista igen. Titta över punkter som inte fungerar, lägg eventuellt till kompisarnas punkter som kan fungera. Fortsätt att skissa. Fundera över skolans alla skittrista ämnen (historia, religion, samhällskunskap etc) och försök infoga lärdomarna av dessa i din önskelista.

Be ditt sadistiska småsyskon om nyckeln till garderoben. Starta datorn och avinstallera allt annat än en ordbehandlare. Skriv in din önskelista som rubriker och underrubriker. Börja sakta men säkert fylla ut mellanrummet mellan rubrikerna med text.

Speltesta. Låt andra läsa igenom vad du skriver och ge fortlöpande kritik. Ta den kritiken som en man och inse att en del av dina koncept inte fungerar. "Kill your darlings."

Speltesta igen.

När du kommer så långt så kan du börja fundera på formgivning. I vissa fall räcker det med Word-dokument. Andra kanske vill ha något snoffsigare. I vilket fall, skapa en klump text, helst låst så att ingen kan sno ditt alster, och sprid det på lämpligt sätt.

Var stolt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Codex 006

I Codex 006 finns det en hjälp för hur man gör kampanjer. Det kanske kan hjälpa dig...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Mitt tips är att inte koncentrara för mycket på det speltekniska först, gör precis som Krille säger en önskelista, men jag säger dessutom att du till en början kan låta den bestå av enbart inslag.

Men jag tror endå det bästa att göra först, innan listan, är att du verkligen bestämmer dig för vilken känsla det skall vara i spelvärlden, eller spelet över huvud taget.
Det är trots allt det viktigaste, skall det vara realism ala Eon (ger det som exempel inte för att jag själv tycker det är realistiskt, utan för att det i allmänhet anses som det)eller kanske lite mer episk, heroisk känsla som i DoD, eller sagostämmning som i DoD6....

Sen så är det lättare att se vad man vill ha som passar (och lite som inte passar om man är tveksam) Det blir även lättare att sortera bort efteråt om man bestämt sig redan innan, det är bara att ta bort sånt som inte passar med stämmningen du vill skapa. Så tycker åtminstone jag.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: spel[lite OT]

Jag håller på med ett fantasy lir, fick mycket inspiration av att läsa kalken och svärdet, (har inte ens läst halva än), den "världen" som är en modification av wales på 1100-talet har mycket av den stämmning jag vill ha, fast jag vill ha mer fantasy över det.

/King Kromm
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Jag kan bara säga att jag i mycket håller med om det som Krille sade...Lås in datorn...börja arbeta...tugga dina kompisars skit (alltså ta deras kritik på ett värdigt sätt) Sen när du har kommit så långt att det har blvit dags att börja så låser du in dig från omvärlden med ett stort lager coca - cola och Dextrosol eller något liknande och kom inte ut igen förens det är klart...voila...du har ett spel...
Och word är enligt mig att föredra...lätt att arbeta med och om man vet vad man håller på med så kan det bli mycket snyggt.

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Sadist

Alltför sadistiskt...

Om du vet vilket håll du skall göra grejorna på och är beredd att aldrig mer se på din dator utan att få rysningar igen...


Skriv alltid på natten (mycket kaffe), men inte på den nya fina datorn utan på en laptop 386 som du betalt en femhundring för och som du direkt avinstallerade windows på...


Jag tror jag aldrig tyckt om minröjaren så mycket som när jag använde en ny daor och försökte skriva rollspelsalster på den. det går bara inte.
 
Top