Spel utan tredjepartslicens

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag tycker att det är ett mervärde att se att det händer grejer runt ett spel. [...] Jag håller med dig om att man i vissa fall kanske bara behöver en enda bok, men samtidigt är jag lite av en samlare och jag gillar tanken på att ett spel kan byggas ut i oändlighet.
Visst är det kul när det händer grejer runt ett spel, särskilt om det lockar folk till hobbyn och till att skapa eget. Och visst finns det något lockande både med samlandet och med ett spel eller en värld som växer och utvecklas. Samtidigt läser jag ganska lite rollspel, och jag spelar ännu färre. De jag läser eller spelar är ofta relativt små. Jag orkar aldrig sätta mig in i komplicerade regler, djupa spelvärldar eller avancerade kampanjer. Så för mig som konsument är en uppsjö tredjepartsprodukter inte viktigt, men det kan också landa i kategorin avskräckande. Som kreatör står jag mest vid sidan om. Jag skriver nästan aldrig till andras spel och förväntar mig inte att någon ska skriva till mina (men jag blir alltid glad om någon visar intresse för att göra grejer till De fördömda eller något annat av mina små projekt).

Som slutsats: Jag tycker att det verkar bra med tredjepartslicenser men personligen berörs jag ytterst lite av dem.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag tycker att det är ett mervärde att se att det händer grejer runt ett spel. Ta exempelvis Den brända jorden eller Åter till Tvillingbergen till DoD24, inspirerande och kul att se. Och om Ligan plötsligt bestämmer sig för att helt sluta göra nya grejer till DoD24 så vet man att det kan leva vidare ändå helt utan deras medverkan.
Jag håller med dig om att man i vissa fall kanske bara behöver en enda bok, men samtidigt är jag lite av en samlare och jag gillar tanken på att ett spel kan byggas ut i oändlighet.
DoD23 är också ett bra exempel på hur spel gynnas av tredjepartsäventyr! Att DoD är ett så relativt öppet spel med en ganska odefinierad värld gör att det finns mycket utrymme för att lägga till saker t ex. Men det visar också hur ett spel med ett redan starkt varumärke kan gynnas, med tanke på hur mycket ”klassiker” som kommer i ny tappning som då inte måste vara från Ligan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Intressanta tankar där jag känner att jag håller med både @Lemur och @luddwig. Det är kul när det finns material att välja på och i grunden läser och spelar jag gärna moduler, men ett överväldigande urval kan jag uppleva som utmattade. Det skapar en slags tröskel och känns som det kräver ett engagemang i och research om spelet som man som enskild SL inte alltid känner. Då kan jag hänfalla till att bara köpa utgivarens grejer. Paradoxalt men inte desto mindre en konkret känsla jag fått både en och två gånger.

Därför skulle jag gärna, som komplement till en sprudlande tredjepartsutgivning, se att utgivare, i mån av förmåga, tog steg mot någon slags kvasi-officiella tredjepartslinjer, "godkänt av x", som en slags konsumentvägledning. Inte för att för dens skull styra innehållet, men för att säkerställa att det inte är rent skräp, inte går emot spelets anda (i utgivarens egen mening, typ tokrälsade äventyr i ett uppenbart sandlådespel) och inte motsäger "kanon" (om sådan finns).
 
Last edited:
Top