Spel som fokuserar på

Lukas

Mannen i Gult
När det kommer till tyngre regelsystem, oavsett om de är simulatoriska eller taktiska, så upplever jag att deras stridssystem flesta är fokuserade på närtid.
Det är inte konstigt, medeltida Fantasy är de populäraste genren i vår hobby,
Men jag upplever att flera scifi spel även har ett överraskande fokus på närstrid.
jag förstå så klart att om man gör ett spel baserat på star wars är man lockad att fokusera på lasersvärd användare.
Men även spel vars setting är skapats för rollspelet själv gör samma sak, Starfinder och Space Master hade kunnat fokuserat mer på avståndstrid för att särskilja sig ifrån fantasyspelen de är baserade på. men de har fortfande kvar allt fokus på närstid med enda skillnadan att det finns fler olika avståndvapen att välja mellan.

Så jag har funderat på vad det finns för rollspel som fullständigt fokuserar på avståndsatrid?

De tre första jag tänker på är
Phoenix Command: Oavsätt vad man tycker om spelen som är baserade på PC (och jag tror de flesta har negativa åsikter om dem), så är det svårt att hävda att de inte är spel som fokuserar på att simulera avståndsstrid. De är ändå baserad på en ren avståndstrids simulator som inte ens hade regler för närstrid.

Noir: I spelet finns det typ 6olika anfalls handlingar med avståndsvapen beronde på hur det skjuter och vad du vill åstakomma, medans närstid tror jag bara har en handling. Det tillsmammans med att systemet känns byggt runt att simulera 30tals gangster med Tommy gun som mejar ner allt som rör sig i en gränd.

Western: De svenska western spelen med sina träffmallar, och revolvermän känns så klart som de fokuserar på sin avståndstrid, och även om senaste versionan av spelet har ett ganska komplex närstridssystem så fick jag iallfall känslan om att det var ner prioroterat i systemet.

Men det måste finns fler spel som jag inte tänker på.
Vilka?

Back