[Spel i vrållådan]Rapport från En gång en hjälte

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Tre tappra själar (jag, @PerW och @entomophobiac) möttes upp i Vrålan för att spela oneshotspelet En gång en hjälte, skrivet av WRNU:s egen @talgboll.



Spelet bygger på fem scener, där en gammal äventyrare som får besök. Olika besök i varje scen. Men varje besök öppnar också mot skuggor från hjältens förflutna och dåliga samvete.

Vi beslöt oss för att berätta historien om Bargo "Vargo" Vargbane, en man känd för att ha dräpt varulvar i Råtuna för länge sedan. Nu bor han i ett gigantiskt hus i skogen, med lite tjänstefolk och känner sig rätt bekväm på gamla dar.

Rollerna roterar mellan scenerna, så vi fick alla chansen att gestalta både hjälten och hans gäster. Bland dem fanns både osnutna ynglingar som ville gå i lära hos sin idol, fiender som ville utpressa honom, storögda fans som ville skriva en hjältesaga och mycket mer. Men fel frågor väckte för dåligt samvete, gång på gång på gång.

Värst var nog när två efterlevande kom på besök - efterlevande efter de Vargbane inte kunnat rädda. Gamla kumpaner, och en oskyldig trettonåring. Det tog hårt, och anklagelserna tärde på samvetet.

Trots allt beslöt han sig för att bo kvar, och stanna vid hemmets trygga härd. Han kallade åter in de hjältesageskrivare som han tidigare kört på porten, och såg till att de skrev ned hela sanningen (på rimmande hexameter) för att tvätta hans samvete. Han friade också till sin gamla flamma Duodena, och hon flyttade in.

Allt som allt tog det runt två timmar att spela de fem scenerna och beskriva den lilla epilogen.

****************************

Jag gillade verkligen det här spelet. Varje scen har tydliga instruktioner, och både att det skrivits ut tydliga mål för rollpersonerna och små exempelfraser man kan säga gör att man alltid har något att falla tillbaka på när fantasin tryter. Att hjälten har en tydlig öppningsreplik och stängningsreplik för scenerna gör också att det blir ett bra tempo - lätt att se när scenen börjar och lätt att avsluta den. Även om vi är olika grader av vana scen-/indiespelare tror jag just det formatet hjälpte till en hel del.

Jag kan utan problem se mig köra det här runt ett bord i valfritt indierum framöver. Reglerna är ohyggligt lätta att förstå, och redan halvvägs in i första scenen är man med på bollen. Jag tror det kommer bli en vända eller två till över discord någon gång. Jag ska se om jag kan ragga upp lite folk på lokala föreningen och testa de med om ett tag.

Tack för bra spel!
 
Top