Specifika rollspelsrelevanta användningar av AI

JohanL

Champion
Tänkte skapa en tråd för specifika exempel som folk faktiskt använt. Jag tänker i första hand text-AI här, men verkar dumt att begränsa hårt.

Jag börjar:

Texter med sitt eget sorts standardiserade språkbruk. Det här kommer från när jag spelat Kriegspiel/Megagame, och ville skicka både diplomatiska dispatches och publicera propagandistiska nyhetsartiklar. Bägge dessa har sina egna sorts former för hur man skriver och uttrycker sig, och det är inte trivialt (eller i alla fall inte snabbt) att reproducera. Det är oerhört effektivt att skriva ihop punkterna för vad du vill formulera, kopiera in dem i en text-AI, och be den producera en text av rätt sort. AI fixar det här väldigt bra, just för att en av sakerna den är bäst på är att följa etablerade mönster. Det är också extremt enkelt att skruva på olika faktorer som längd, propagandanivå, vem som framställs som bra, och så vidare.

Exempel (använd AI: Grok).

1752406328164.png

Komplexa estimat. Ibland i åtminstone mer simulationistiska rollspel börjar man undra vad det gäller för matte kring ett fenomen som är både komplext och illa definierat, och inte sällan med källsiffror som man inte får tag på så enkelt. Om man i det läget inte vill göra en djupdykning, kan AI vara rätt bra på att hamna i rätt härad. Exemplet här är också Kriegspiel, där jag ville få en tummen-och pekfingret-gissning på hur underhållsläget skulle kunna se ut om Ryssarna marscherade 20 000 man nedför en väg i inlandet i Finska kriget (solklart för mycket för underhållskapaciteten, men hur snabbt går det?). Jag testade den först mot några värden som jag hade svaret på (1-2 brigader kan underhållas godtyckligt länge på vägens kapacitet), och testade den sedan mot det komplexa fallet (Grok även här). Bra AI är duktig på att presentera både premisserna och resonemanget. I en uppföljning bad jag den göra saker som jag inte ens vet var jag skulle börja med, som att gissa reducerad truppeffektivitet av kombinationen av fysiologiska och moraliska och moraliska faktorer av att ha varit på halv ration i en vecka.

1752406814139.png
Grok

Rimligtvis kan du beräkna hur många riddare en viss medeltida landsända kan underhålla på motsvarande vis.

Last edited:
Text- och stil-redigerare
Jag översatte min svenska text av InHuman till något som skulle skrivas på 1800-talet, med utgångspunkt från Edgar Allen Poe. Det tog säkert tre gånger så lång tid som om jag hade översatt spelet för egen hand, men jag ville testa.

InHuman
The hunt for the stalk-touched monster

As abruptly as they had come, the portals vanished. Yet in their wake, a malign influence lingered, its insidious tendrils burrowing deep into our realm. At any moment, the earth might tremble, and the stalk rise—ensnaring nature, twisting it to unknowable ends. The stalk-touched now walk among us.​
The common folk, burdened by the weary chains of their mundane lives, are powerless against such monstrous forces. To challenge this dark tide requires more than mere strength—it demands something otherworldly, something inhuman.​
Thus did guilds of stalkers arise. Knowledge was handed down from one to another, and the chronicles swelled with tales of valor. What began as a rare calling became an everyday reality. Gold, fame, and treasures untold were offered freely in return for the stalkers’ perilous labor. For only those whose reality had been reshaped by the plague could hope to oppose it.​

We have all found ourselves bound within the confines of stories—tales woven with danger, heroism, and the great and terrible unknown. In InHuman, you and your fellow companions shall craft these very tales, as if conjured by the hand of fate itself. The game tests your wits and comradery as you assume the mantle of stalkers in a world corrupted, its earth teeming with stalk-touched horrors born of an insidious force. Each action propels the tale through a dark and twisting path, guided by the success of your dice rolls and your narrative choices.

/.../

Stalkers and The World

In InHuman, participants take on one of two roles: stalkers or the world. The stalkers are the protagonists, each defined by four attributes, one unique trait, and scars, and are tasked with hunting the stalk-touched monsters that infest this stained world. As the world, your role is to shape the structure of the game by guiding the flow of each act and presenting the players with challenges and obstacles to overcome. You provide the players with the context and instructions they need to move through the acts, while they, through their decisions and actions, propel the narrative ever forward.

Fraktionsmakare och tidslinjer
Jag beskriver delar av världen för AI:n och sedan ber om fraktioner, deras mål och en viktig person i varje fraktion.

Har även testat att fråga om tidslinjer.

Jag: "Jag skulle behöva fem tidslinjer med tre steg vardera i vad som händer i fantasystaden Redina [stort copy paste from ett avsnitt]."

1. Ambrierna (Kolonisatörer & Utbrytare)

1. Etablering av bosättningar – Ambrierna expanderar och bygger nya kolonier vid skogsbrynet, sjöar och berg. Drottningens administratörer ser till att organisera mark och resurser.
  2. Konflikter med alver och barbarer – Expansionen leder till ökade spänningar med de gamla folken, och små strider blossar upp mellan nybyggarna och skogens väktare.
  3. Militär och ekonomisk konsolidering – För att säkra sina nybyggen förstärker ambrierna sin militära närvaro och bygger handelsvägar som länkar Redina till större städer.

2. Barbarstammarna

1. Försöker leva i balans – Barbarstammarna fortsätter att leva enligt sina gamla seder, där de vördar naturen och följer häxornas vägledning.
  2. Ökat tryck från ambrierna – Koloniseringen av Redinas närhet tvingar barbarerna att omförhandla sin relation till både skogen och människorna. Vissa klaner söker samarbete, andra planerar motstånd.
  3. Ett splittrat folk – Vissa klaner ansluter sig till ambriernas handelsnätverk, medan andra dras djupare in i Davokar och närmar sig alverna för beskydd.

3. De gamla folken (Alver, dvärgar, svartalfer, resar)

1. Ökad vaksamhet – Alverna och dvärgarna blir alltmer misstänksamma mot ambriernas expansion och skickar ut spejare för att övervaka bosättningarna.
  2. Fientligheter eskalerar – Strider mellan ambrier och alver blir allt vanligare, särskilt i områden där traktaten från Järnpakten brutits.
  3. Ofrivilliga allianser – Dvärgar och vissa svartalfer börjar handla med ambrierna, medan alverna förbereder sig för öppet krig för att skydda skogen.

4. Häxorna och deras inflytande

1. Varningar och omen – Häxorna varnar barbarerna och ambriernas utbrytare för att balansens krafter rubbas, men få lyssnar.
  2. Förbannelser och ritualer – Häxorna genomför mäktiga ceremonier för att skydda naturen, men detta leder också till mystiska olyckor som drabbar Redinas kolonisatörer.
  3. Häxornas dom – När deras varningar ignoreras förklarar häxorna att en stor katastrof närmar sig och att hela Redina kan dras in i en konflikt mellan naturens andar och de mänskliga bosättarna.

5. Staden Redinas utveckling

1. Tillväxt och handel – Redina blomstrar som en handelsknutpunkt, där ambrierna bygger marknader och smedjor för att förädla resurser från Davokar.
  2. Politiska intriger och splittring – Rivalitet uppstår mellan lojala kolonister och de mer självständiga utbrytarna, vilket hotar stadens enhet.
  3. Ett vägskäl – Redina står inför ett avgörande val: att stärka sitt försvar mot yttre hot eller försöka skapa fred med alver och barbarer genom diplomati.

Sammanfattningar
Jag: "Sammanfatta hur the awakening började i rollspelet Shadowrun. Översätt inte vad som är termer och slang-uttryck som är typiska för det rollspelet. Gör texten engagerande, mystisk."

År 2011 vaknade världen ur sin slummer.

Ingen visste vad som orsakade det. Ingen kunde förklara varför det hände just då. Men tecknen gick inte att ignorera längre. Det började med förändringar – inte i teknologin, utan i själva verklighetens väv. Barn föddes annorlunda. Gamla blodslinjer rörde på sig. En del vaknade upp en morgon med krafter de inte kunde förstå, än mindre kontrollera. Magin hade återvänt.

De kallade det The Awakening.

En jätteorm, Ryumyo, sågs flyga över berget Fuji – den första draken som världen skådat på tusentals år. Strax därefter steg fler ur glömskans dimma: Dunkelzahn, Lofwyr, Hestaby – namn som skulle få korpledarens blod att isa. Urgammal makt hade återvänt till spelplanen.

Samtidigt började metamänniskor dyka upp. Människor som genomgått Goblinization – smärtsamma kroppsförändringar som förvandlade dem till orker eller troll, och som samhället snabbt stämplade som farliga, avvikande. Rasism och rädsla exploderade. Gatorna brann. Regeringar föll. Gränser ritades om.

Och i skuggorna började runners – de som levde mellan världarna, utanför lagen – ta sina första steg in i en ny, kaotisk verklighet där magi, maskin och mänsklighet kolliderade.

Det var början på något nytt. Något gammalt. Något som aldrig riktigt sov, utan bara väntade.

Det var The Awakening.

Tabeller
Jag har även bett om namnlistor till olika spel.

---

Allt detta behövs givetvis bearbetas. Det är i princip aldrig att jag känner att jag kan ta det som det genererats rakt av.

Last edited:
Kul att höra : ) Kör ni gratisversioner eller betalar ni?
Gratis Grok för mig. Funkar bra den majoritet av tiden då Musk inte petat på något och gjort den till nazist tills det återställs.

Gratis Claude och gratis ChatGPT är också bra. Undvik Google Gemini och för Guds skull den katastrofala inbyggda sök-AI:n i Google, som verkligen har fel majoriteten av tiden.

Last edited:
Gratis Grok för mig. Funkar bra den majoritet av tiden då Musk inte petat på något och gjort den till nazist tills det återställs.

Gratis Claude och gratis ChatGPT är också bra. Undvik Google Gemini och för Guds skull den katastrofala inbyggda sök-AI:n i Google, som verkligen har fel majoriteten av tiden.
Jag har använt gratisversionen av Claude senaste året. Det har funkat bra. Nu ska jag testa pro i en månad och se om det blir någon skillnad.

Jag använder NotebookLM innan och under spel. Läser in regler och äventyr och ställer sedan frågor till den, tex vilka ledtrådar pekar på att X är en förrädare eller vad är 7 på fumeltabellen.
Använder ChatGPT att skapa porträtt och landskapsbilder.

• Igår lät jag den göra en lite förenklad och barnvänlig version av Svavelvinter.
    • Resultat: Väldigt lyckat och den kom med förslag på hur den kunde: "göra en karta över platsen eller lägga till vilka vänliga eller fientliga figurer barnen kan möta i varje rum", "sammanfatta personer och varelser separat i barnvänlig stil", "skapa stödmaterial – som handouts, enkla bilder eller minneskort för barnen", "skriva en scen där barnen får hjälpa till att tända fyrbåken innan Draken anfaller Arhem" etc etc.
  • Ritat kartor
    • Resultat (från text): Sådär. Ibland missförstånd och målat samma plats på flera ställen.
    • Resultat (från bild): T.ex. att göra i samma stil som Mutant År Noll kartor (t.ex. den HÄR oljeriggen) gjorde den rätt snyggt (även om den missade kopplingen mellan en rumsbild och en plats på översiktskartan).
  • Jag har bollat regelmekanik och idéer till ett mordutredarspel under flera månaders tid för att få dem minimalistiska och strömlinjeformade.
    • Resultat: Lyckat. Det händer att den missförstår och att den snöar in sig på text som jag gallrat bort, men i det stora hela så har den varit ett fantastiskt bollplank när jag slängt till den olika idéer och hittat benämningar när jag sökt efter passande ord.
  • Bollat mekanik och händelser/äventyrskrokar för ett tragkomiskt rollspel om en arbetsplats.
    • Resultat: Fantastiskt. Här har jag också bollat idéer som den kommenterat och ibland spetsat till så jag skrattat högt.
  • Jag har tagit hjälp av AI:n att omarbete premissen i ett färdigskrivet äventyr till en annan setting.
    • Resultat: Sådär. Men jag tror främst det handlar om att jag behöver ge den tid och vassare prompter för att den ska leverera bättre svar.
  • Jag har testat att låta den skapa tematiska bilder till rollspel.
    • Resultat: Ok, men tyvärr inte så imponerande. Att dra fram en rätt medioker skiss över något löser den, men ska den göra snygga bilder i en stil jag både beskriver och laddar upp referensmaterial till så har den rätt långt kvar för att komma i mål.
  • Jag har bett den summera äventyr som jag ville få en insikt i utan att läsa hela materialet.
    • Bra. Har provat detta flera ggr och den lyckas på en bra nivå summera det viktiga.
Jag kör med betalvarianten av ChatGPT (4o samt provat lite med betan 4.5). Provade först med gratisvarianten av CoPilot och tycker märkligt nog att den var vassare på att skapa tematiska bilder, men i övrigt så är ChatGPT (och speciellt då betalversionen) helt klart att föredra.

Sen är jag rätt säker på att eventuella dåliga resultat handlar om att jag behöver förbättra min promptning.

Last edited:
Jag har använt för fylla ut världen lite. Skapar en SLP, grupp, by eller något och sen matar in det i AI och ber den göra varianter på det.
Skapat stämningsbilder i samma stil. Också här går bra skicka in en bild och be den återskapa i stilen.
Skapat dikter, visioner, sägner etc utifrån punktlistor eller dåligt ihopkrafsad text.

Back