JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,778
Tänkte skapa en tråd för specifika exempel som folk faktiskt använt. Jag tänker i första hand text-AI här, men verkar dumt att begränsa hårt.
Jag börjar:
Texter med sitt eget sorts standardiserade språkbruk. Det här kommer från när jag spelat Kriegspiel/Megagame, och ville skicka både diplomatiska dispatches och publicera propagandistiska nyhetsartiklar. Bägge dessa har sina egna sorts former för hur man skriver och uttrycker sig, och det är inte trivialt (eller i alla fall inte snabbt) att reproducera. Det är oerhört effektivt att skriva ihop punkterna för vad du vill formulera, kopiera in dem i en text-AI, och be den producera en text av rätt sort. AI fixar det här väldigt bra, just för att en av sakerna den är bäst på är att följa etablerade mönster. Det är också extremt enkelt att skruva på olika faktorer som längd, propagandanivå, vem som framställs som bra, och så vidare.
Exempel (använd AI: Grok).

Komplexa estimat. Ibland i åtminstone mer simulationistiska rollspel börjar man undra vad det gäller för matte kring ett fenomen som är både komplext och illa definierat, och inte sällan med källsiffror som man inte får tag på så enkelt. Om man i det läget inte vill göra en djupdykning, kan AI vara rätt bra på att hamna i rätt härad. Exemplet här är också Kriegspiel, där jag ville få en tummen-och pekfingret-gissning på hur underhållsläget skulle kunna se ut om Ryssarna marscherade 20 000 man nedför en väg i inlandet i Finska kriget (solklart för mycket för underhållskapaciteten, men hur snabbt går det?). Jag testade den först mot några värden som jag hade svaret på (1-2 brigader kan underhållas godtyckligt länge på vägens kapacitet), och testade den sedan mot det komplexa fallet (Grok även här). Bra AI är duktig på att presentera både premisserna och resonemanget. I en uppföljning bad jag den göra saker som jag inte ens vet var jag skulle börja med, som att gissa reducerad truppeffektivitet av kombinationen av fysiologiska och moraliska och moraliska faktorer av att ha varit på halv ration i en vecka.

Grok
Rimligtvis kan du beräkna hur många riddare en viss medeltida landsända kan underhålla på motsvarande vis.
Jag börjar:
Texter med sitt eget sorts standardiserade språkbruk. Det här kommer från när jag spelat Kriegspiel/Megagame, och ville skicka både diplomatiska dispatches och publicera propagandistiska nyhetsartiklar. Bägge dessa har sina egna sorts former för hur man skriver och uttrycker sig, och det är inte trivialt (eller i alla fall inte snabbt) att reproducera. Det är oerhört effektivt att skriva ihop punkterna för vad du vill formulera, kopiera in dem i en text-AI, och be den producera en text av rätt sort. AI fixar det här väldigt bra, just för att en av sakerna den är bäst på är att följa etablerade mönster. Det är också extremt enkelt att skruva på olika faktorer som längd, propagandanivå, vem som framställs som bra, och så vidare.
Exempel (använd AI: Grok).

Komplexa estimat. Ibland i åtminstone mer simulationistiska rollspel börjar man undra vad det gäller för matte kring ett fenomen som är både komplext och illa definierat, och inte sällan med källsiffror som man inte får tag på så enkelt. Om man i det läget inte vill göra en djupdykning, kan AI vara rätt bra på att hamna i rätt härad. Exemplet här är också Kriegspiel, där jag ville få en tummen-och pekfingret-gissning på hur underhållsläget skulle kunna se ut om Ryssarna marscherade 20 000 man nedför en väg i inlandet i Finska kriget (solklart för mycket för underhållskapaciteten, men hur snabbt går det?). Jag testade den först mot några värden som jag hade svaret på (1-2 brigader kan underhållas godtyckligt länge på vägens kapacitet), och testade den sedan mot det komplexa fallet (Grok även här). Bra AI är duktig på att presentera både premisserna och resonemanget. I en uppföljning bad jag den göra saker som jag inte ens vet var jag skulle börja med, som att gissa reducerad truppeffektivitet av kombinationen av fysiologiska och moraliska och moraliska faktorer av att ha varit på halv ration i en vecka.

Grok
Rimligtvis kan du beräkna hur många riddare en viss medeltida landsända kan underhålla på motsvarande vis.
Last edited: