Nekromanti Spädbarnsdöd

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Jag skulle behöva lite hjälp. I den grupp jag spelleder kommer en av spelarna snart att få ett barn (han spelar en man så det är hans fru som kommer föda barnet). Hur man lämpligen simulerar förlosingen har jag funnit regler till i riddaren. Men jag skulle vilja ha hjälp med att komma på ett sätt att simulera risken för dödsfall vid låg ålder. Eftersom spelgruppen består av adelsmän som är mycket intreserade av sin avkomma vill jag inte bara bestämma om barnet blir sjuk eller inte, utan vill gjärna finna ett sätt att slumpa fram det.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har ingen aning om hur det var under medeltiden, men spädbarnsdödligheten ligger idag som högst på 17,7% (och det i Sierra Leone eller hur det stavas). Så jag hade nog tagit det som ett ungefär, kanske höjt siffran till 20% eller så.
Men då är det bara ett förslag, jag har som sagt ingen aning om hur det egentligen var under medeltiden.

Om barnet sedan föds i ett stort kallt slott i mitten av vintern så kanske du till och med kan lägga på 5%(?)
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Kanske ett slag mot barnets TÅL, modifierat så att det är svårast i början, och minskar fram tills att barnet är kanske runt tre.
Övriga modifikationer kanske kunde vara om barnet bor i dragit/kallt slott, i vilket område (varmt eller kallt), om barnet har tillgång till ordentlig mat, en bra jordemor etc.
 
Top