RECENSION Sorcerer

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Gällande spelet var det länge sedan jag provade det. Spelade det en gång och misslyckades grovt, men jag tror inte att jag riktigt hade fattat spelet och spelstilen på den tiden. Vore fräckt att köra det igen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Skulle jag haft andra ingångsvärden hade det nog varit relativt nära till hands att bara avfärda det som "ännu ett 90-talsspel" som inte klarar att hålla käften. Skulle inte förvåna mig om det också var ett mottagande det ibland fick. :)
Ja, många hade svårt för den raljerande tonen och kände sig påhoppade. En litenklick försökte hävda att alla spel minsann såg ut så men jag tror inte att någon avfärdade det som "ännu ett 90-talsspel".

Sedan får man nog ha med sig att alla nya (spel)strömningar positionerar sig i motsats mot något. Vi har sett exakt samma företeelse bland OSR-spelen. Absolut inte alla, men å andra sidan finns det även gott om indiespel som inte ägnar en rad åt andra spelstilar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, att få folk att ta illa upp är lite hans specialitet. Som när han sade att Vampire leder till hjärnskador. Inte som en förolämpning, utan som en analys. Den mannen ryggar inte tillbaka inför en kontrovers. :gremtongue:
Nja, det han egentligen sa att om du spelat på ett visst sätt tillräckligt länge så kan du till slut ha cäldigt svårt att ompröva dessa "sanningar". Sedan sa han en gång just detta på ett mindre smickrande sett, men tesen som sådan håller åtminstone i mina egna empiriska (läs anekdotiska) undersökningar; erfarna rollspelare letar efter äventyret och sublima SL-ledtrådar medan nya spelare bara ger sig hän åt den historia som berättas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nja, det han egentligen sa att om du spelat på ett visst sätt tillräckligt länge så kan du till slut ha cäldigt svårt att ompröva dessa "sanningar". Sedan sa han en gång just detta på ett mindre smickrande sett, men tesen som sådan håller åtminstone i mina egna empiriska (läs anekdotiska) undersökningar; erfarna rollspelare letar efter äventyret och sublima SL-ledtrådar medan nya spelare bara ger sig hän åt den historia som berättas.
Javisst, jag säger inte att han hade fel! Det har han sällan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag upplever det som en motreaktion på en specifik (och rätt högljudd) grupp rollspelare. Genom att så specifikt peka ut dem (även om det inte görs i klartext egentligen) så tycker jag dock poängen blir lite urvattnad. Det blir lite badwrongfun över Edwards sätt att hantera det, helt enkelt. Men kanske behövde poängen skrikas ut.

För egen del har jag aldrig riktigt upplevt problemet, för de grupper jag spelade rollspel med i slutet av 90 var fulla av aktiva delaktiga spelare, och det var snarare tur om SL fick en syl i vädret. Så för mig är många av problemen som Edwards badwrongfun:ar helt enkelt inte problem jag hade själv, även om jag mycket väl förstår att de fanns.
Det ska också sägas att Ron Edwards, fler gånger än hans belackare skulle gå med på, säger att "har du inga problem med ditt spelande så har du inga problem med ditt spelande. Carry on." Big Model riktade sig främst till oss som brukade ha kul jämt, som sedan hade kul ibland, som sedan hade gul 1ggr av 10 som sedan enbart pratade om "fan va kul det var när X hände!" Och vi var tydligen rätt många. Dåtidens spel och dåtidens speltekniker gav oss inte det vi ville ha. För dem som hade kul var det bara att fortsätta. Vilket påpekades till leda, men det gick såklart inte hem :) "Varför får vi inte spela som vi vill bara för att ni har tråkigt?"

"DET FÅR NI!"

Och det finns så sjukt mycket skrivet runt detta och säkert några hunda (tusen?) forumposter. Men Big Model uppstod inte ur ett vakuum, och jag förstår att det kan vara svårt att se kontexten såhär 25 år senare. Men det handlade verkligen inte om badwrongfun.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men det handlade verkligen inte om badwrongfun.
Vilket inte heller är vad jag skrev. Det är däremot väldigt lätt att läsa som just det.

För min del verkar Sorcerer mest vara ett supercoolt rollspel. Det övriga intresserar mig inte jättemycket egentligen, utöver att Ron Edwards passion är lätt att se och kul att få ta del av.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vilket inte heller är vad jag skrev. Det är däremot väldigt lätt att läsa som just det.
Jo, och det var alltså det jag kommenterade :)

För min del verkar Sorcerer mest vara ett supercoolt rollspel. Det övriga intresserar mig inte jättemycket egentligen, utöver att Ron Edwards passion är lätt att se och kul att få ta del av.
Det är ett coolt spel, speciellt med alla tillägg. Dictionary of Mu är rätt cool! Och det är väldigt svårt att prata om Sorcerer utan att prata om "det övriga". Men spelet i sig tror jag de flesta betraktar som gott hantverk.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Det är ett coolt spel, speciellt med alla tillägg. Dictionary of Mu är rätt cool! Och det är väldigt svårt att prata om Sorcerer utan att prata om "det övriga". Men spelet i sig tror jag de flesta betraktar som gott hantverk.
Dictionary of Mu finns också i tryck på nytt sen ett par år tillbaka. Vet inte om det är slutsålt igen men Judd tryckte upp ett gäng på nytt ialf, är nog den bästa settingboken som skrivits. Jobbig att läsa pga hur den är layoutad. Men så jävla bra på så många sätt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Bara plinga in rent allmänt med ett svinskoj att du läser och jätteroligt att du gillart! Sorcerer är som ett sådant spel jag läser om stup i ett, återkommer till och är fortfarande fascinerad för att det har saker som ingen riktigt har tagit efter. Konfliktresolution utan vare sig stakes eller intentioner eller annat. Sociala konflikter som inte handlar om mindcontroll utan snarare jobbar lite som In a Wicked Age med sina sticks men helt utan förhandling (påminner lite om AW, men här all stick och ingen morot). Och sist men inte minst, kickern. Den är så himla central grej som visst, en kan säga att vi har det i andra spel men nej, det har vi väl inte riktigt? Beliefs i Burning Wheel må vara typ det, men de är också sådant som mer följer karaktären och skrivs om konstant. Keys i TSoY/SS säljs av. Osv. Men, kickern finns kvar och kickern dikterar när spelet är över. När det som är avgjort och vi knyter ihop allt. Mig veterligen har inget spel tagit efter detta?

Ah, blir sugen på att spela och spelleda! Så jävla bra spel! Ser fram mot din läsning av Sword och Soul också. Som jag förutsätter kommer skrivas om här också. Haha. :)
 
Top