[Soloäventyret] Requiem - ett bonusäventyr

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
119047519_10158602333987094_9213887297448313615_o.jpg
Handling: Den botaniska basen Kyrie är i grovt behov av att repareras och då kompetensen för det saknas hos basen anställer man den rutinerade teknikern Timothy Lockheart. Hans ankomst blir inte idealisk, men sakta börjar han att anpassa sig till Kyrie. Det finns trots allt mycket jobb att göra och Timothy gör sitt bästa för att effektivisera sitt arbete, om inte annat för att han ska få komma hem fortare. Men sedan sker tragedin som kommer tvinga Timothy till att konfrontera sina värsta rädslor och utmana sin egen identitet.

Den tre avsnitt långa Leviathan-berättelsen Requiem knyter an och gör flera blinkningar till Mozart och dennes siste verk Requiem. Faktum är att den fått sitt namn från det verket. Den passar också på att visa hur man kan knyta historiska stoff till en framtida setting.

Samtliga tre avsnitt finns ute nu och går att lyssna på via din podcast-app eller på Bortom.nu.

Spelare: David Gårsjö. David är en gammal roll- och brädspelare som lever ett lagom kaotiskt familjeliv, när han inte utvecklar sitt eget rollspel Norrsken förstås! Då blir det vikingaröj i en jordnära men mytisk värld.

Trivia: Berättelsen skapades helt utifrån en sak: David Gårsjö och hans karaktär. Startpunkten var att David valde att skapa en egen egenhet åt sin karaktär som gav denne eb bonus då han lyssnade på klassisk musik. Det fick mig att vilja göra någonting som involverade klassisk musik på något sättt, vilket fick mig att börja googla inom klassisk musik (då jag inte kan mycket alls om det) för en grundidé - vilket fick mig att fastna på Mozarts ouppklarade stycke Requiem. Jag hade tur och hittade lite oklarheter kring hans död och vem som egentligen beställde stycket.

Det blev stoffet till vad som blev Requiem: en massa lösryckta Wikipedia-stycken. Dessa kryddades sedan med detaljer från Mozarts liv (som till exempel förmannen Constance efter frun, basen Kyrie efter ett musikstycke och så arbetarnas Süssmayr och Franz efter personer i Mozarts liv) och toppades slutligen med kopplingen till poddens metaplott (i form av Miasma).

Jag kan för övrigt rekommendera det här sättet att skapa scenarion på. Hittar du något ballt? Ja, googla och Wikipedia skiten ur det, samla ihop de mest konspiratoriska o/e bisarra ryktena, och försök sedan fläta samman dem. Alla pusselbitar kommer inte att passa ihop med varandra i början, men det är just där du som scenarioskrivare ska finna förklaringen och sy ihop dem.
 
Top