Nekromanti [Solar System] Skuggan av igår, igen

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
O hör! Jägaren bytte sitt öga med den stora fisken.

O hör! Genom fiskens öga såg Jägaren hela världen, och älskade dess skönhet

O hör! Genom Jägarens öga såg fisken allt vad mänskligt är, gömde sig därför under vattnet i fruktan.

O hör! Att Jägaren mindes dalen vid världens tak, och visade sitt folk till den. Att de på nytt skulle kunna jaga fisken.

--

Varje vinter flyger de väldiga fiskarna över de snötäckta bergen och sprider sin rom över dess sluttningar.

Varje vinter klättrar de modigaste och starkaste jägarna från dalen vid världens tak till de högsta topparna för att harpunera de väldiga fiskarna.

--

Skuggan av igår tar på nytt sin början.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Första mötet

För två år sen spellede jag en kampanj med TSOYs regler ( https://www.rollspel.nu/threads/0site_id/1#import ), och den blev full av Awesome. Nu kör jag samma kampanj igen, men med nya spelare, och med nya-fast-samma regler; Solar System.

Solar System är en omarbetning av reglerna från TSOY och jag kommenterar dem på min blogg för den som är intresserad.

Första spelmötet innehöll inget faktiskt spel. Istället drog vi upp grunddragen för spelvärlden tillsammans, diskuterade metaspel, klargjorde komfortzoner och pratade förväntningar på kampanjen. Det var så långt jag hade hoppats hinna, men när vi var klara hade vi lite tid kvar så jag förklarade reglerna en vända, fast det blir jag nog tvungen att ta efter hand i spel också. Dessutom hann spelarna med att börja skissa lite på sina rollpersoner.

Det blir bland ungdomar i en ensligt belägen by som historien tar sin början även den här gången.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Egen värld.

Jag gillar att bygga spelvärlden tillsammans med spelarna, då vet alla lika mycket, och alla känner ägande av världen. Då blir det lägre tröskel för att som spelare introducera fakta.

Vidare gillade jag inte världen i TSOY, visst är Land of Near en utökning av den?
 
Top