Smygpremiär för Loke's Library en rollspelsresurssajt

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
1:a april är ett bra datum att lansera något halvfärdigt, och halvfärdigt är vad Loke's Library är. Och vad Loke's Library är är en resurssajt för rollspelare. Här finns textmaterial i form av rollspel, äventyr, alternativa regler, raser med mera. Ni som läst Yuletomte's Guide och Rymden från förra årets kreativitetskalender kommer känna igen det mesta materialer. Den andra delen är media som till största del består av bilder, personporträtt, föremål, varelser, kartor, bakgrunder till handouts och liknande.

Så idag är ni välkomna till http://www.griffindesign.org/lokeslibrary.html där ni kan kolla in betan. Betan är till för att få upp grunderna till sajten och betafasen ska vara året ut. Då ska sajtens grafik och organisation vara klar. Officiell öppning sker på måndag då alla sidor och länkar ska vara klara och leda till rätt material. Alla åsikter och önskemål är välkomna redan nu.

Som en liten förvarning så är följande huvudsakliga undersidor inte "klara": Möten, varelser, spelledarpersoner, spelledning, varelser (bilder), designer och scener. Enbart mänskliga män och kvinnors porträtt har sina "sid 2" klara med material.

Sajten uppdateras kontinuerligt när det gäller kodandet, men material läggs upp den sista varje månad.

Hoppas ni hittar något ni gillar!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Idag är första riktiga dagen för betan. Under helgen har jag försökt hitta döda länkar och sett till att allt uppladdat bildmaterial blivit tillgängligt.

Nu finns ungefär 100 fler bilder än i fredags, porträtt och scener. Man kan komma tillbaks till startsidan via titeln och logon. Under första delen av året tänkte jag fortsätta fokusera på att få upp material, och andra delen på översättningar av materialet och att fixa sajtens utseende

Så nu önskar jag hjälp från er, jag har några specifika frågor jag vill ha svar på och jag uppskattar att ni tar en tid. Säg till om ni inte vill att jag ger er ett officiellt tack på sajten.

Frågor:
Är det bra eller onödigt att ha bilderna i olika upplösningar?
Ska jag fokusera på att få upp många bilder, eller färre bilder i olika alternativa former med färgläggning, miner och liknande?
Har ni hittat något knas? Posta så åtgärdar jag det.
Tror ni att ni kommer ha nytta av materialet?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
3 dagar försenat pga pengastrul så är förra månadens uppdatering klar.

De bilder och kartor som har flera versioner har börjat få översiktssidor så man kan se alla varianterna utan att klicka en massa. Att få färdigt detta är ett av månadens projekt

Över 100 nya bilder är nu uppe, temat känns som dvärgar och mutantskandinavien. Det är främst kategorin scener som fått en rejäl utökning.
Över 10 nya kartor är uppe, och några existerande har fått nya varianter.
10 nya skrifter är uppe, gruvor, en by, en bunt religioner, äventyrs- och kampanjfrön.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I månadens uppdatering finns 3 skrifter inkluderande en med utförliga kampanjfrön, 21 bilder och 1 karta. Större delen av tiden har jag ägnat åt kampanjvärlden som jag ska släppa i december.

Det har inte blivit översiktssidor för alla bilder och kartor än så det arbetet fortsätter nästa månad. Nästa månad hoppas jag kunna ha första förtitten på kampanjvärlden (om man inte räknar yrkena, utrustningen och den korta beskrivningen från Yuletomte's Guide).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Detta blev en månad med mycket lite nytt publicerat, bara tre porträtt. Ett stycke felskriven kod rättades också till men i övrigt har allt fokus varit på kampanjmiljön Champions of the Eternities som jag gav en förtitt på i en annan tråd. Det betyder att jag nu ligger efter i antalet porträtt som jag haft som internt mål att bli klar med 25 i månaden alla månader fram till och med december så det är dags att skärpa sig. Jag är som tur är klar med ett figurmålarprojekt åt en kompis och har några få egna filurer att färglägga inför ett tillfälligt stopp där så med de tidsödslarna borta så kan jag åtminstone återuppta takten, om än inte komma ikapp.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Arbetet fortsätter med fokus på Champions of the Eternities och en förtitt på ett av länderna i världen har lagts upp i Rollspelsmakande-delen av forumet. Under augusti ska jag fokusera på bildmaterial till Champions inkluderande en bunt porträtt med målet att de ska hamna på webbsidan innan september börjat.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det har blivit en hel del material ordnat för Loke's Library sen i juli, men bara enstaka saker har laddats upp som kartor från Champions of the Eternities. Då lanseringen av den kampanjmiljön skjutits fram så skjuts också lanseringen av den "riktiga" sajten upp då tanken är att de ska lanseras samtidigt. Under december här kommer jag delta i rollspel.nu:s kreativitetskalender som vanligt och jag tar en paus i Champions-arbetet för att fokusera på detta. Jag har runt 100 sidor material, men har inte bestämt mig än om allt det är värdigt att bli kalendermaterial. Bildmaterial går direkt upp på Librarysajten.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I januari började jag arbetet med Loke's Library, scannande av en massa bilder, ihopsamlande och genomgång av tester och så vidare. I april öppnade jag betan här. Sedan dess har jag arbetat nästan uteslutande på material för sajten. Några månader in så kollade jag hur mycket material jag fått klart och laddat upp och gjorde en uträkning på vad som borde vara klart med samma takt sista december i år som ett delmål. Och som av en ren händelse är ju det idag.

Såhär såg målet ut, och resultatet:
Material varje månad, minst en illustration, helst någon text. -I augusti, september och oktober kom inget upp varje månad. Om man delar mängden så blir medlet bra, men det är inte samma sak. Då jag vill att det ska vara något som fungerar så kommer jag ladda upp saker så det finns att publicera, men göra publiceringen varje månad så det alltid finns en reserv och allt som krävs är lite HTML.
339 porträtt. -Totalt blev 199 uppladdade. Den takt jag höll i början av året kunde inte upprätthållas då jag jobbade på kampanjmiljln Champions of the Eternities. Som ovan kommer jag inte sätta ett årsmål, utan ett månadsmål med ett minimum istället. Det ursprungliga målet innan jag satt bestämt på takten var 200 porträtt.
75 scener. -Ursprungligen tänkt som 30 scener. Slutresultatet blev 70 scener så relativt nära.
15 föremål. -Ursprungligt mål var 50 men jag har illustrerat färre föremål än jag trodde som jag kan släppa fritt. Det blir dock en hel del illustrerat till Champions så det kommer kanske nå målet nästa år.
15 bildrekvisita. -Ursprungligt mål var 10, i princip allt olika pergament jag gjort. Bara 4 kom dock upp.
10 designelement. -7 kom upp.
75 kartor. -Från ursprungliga 100. 52 kom upp. När det gäller de olika bildmaterialen så har jag olika alternativ för vissa porträtt och vissa kartor så om man räknar snällt så är det 72 kartor. Under december fokuserade jag också just på kartor för det är en sådan sak som många har nytta av och meningen var att allt skulle komma upp som en kalenderpost, men det blev på vanligt vis istället.
126 texter. - Jag hade inget ursprungligt mål här, men jag fick upp 62 stycken. 2 till ska laddas upp efter jag postat det här.
Engelsk sajt klar för lansering i årsskiftet. - Jag har skjutit fram detta så att det blir i samband med att Champions of the Eternities publiceras.

Även om jag missade många mål så är jag ändå nöjd. Det finns fortfarande några sidor som har felaktig kod, men alla fel som upptäckts eller rapporterats har åtgärdats. Det finns ett 10-tal bilder som har något småfix som måste göras som något streck som inte ska vara där och så.
Den stora vinsten med projektet har varit att jag nu har ett bättre facit på hur mycket jag hinner med på vilken tid vilket underlättar i min planering för nästa år. Nästa år kommer jag fortsätta fokusera på Champions och speltest av de sista tre äventyren i dess kampanj börjar i februari. Jag har också ett projekt tillsammans med en annan forumit som har högsta prioritet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
År två. Dags att visa att jag lärt mig nåt från första året.

Jag har nu integrerat det jag lade upp till kreativitetskalendern förra året här på sajten, samt laddat upp 17 saker så att det finns något att publicera varje månad även om jag inte skulle hunnit fixa något under månaden. Nytt just för januari är två nya stadskartor, samt att en tidigare stadskarta nu kompletterats med en karta över sina kloaker. Den ena nya stadskartan är den allra första stadskarta jag nånsin ritade och är från det dimhöljda 1990.

Jag är ungefär en dags arbete från att vara klar med grundboken till Champions of the Eternities, där det är utrustningslistor kvar att dels kolla att det är rätt priser, vikter och mått på allt och dels att allt vapenrelaterat är klart. När det är klart ska det gå ut till korrekturläsarna.

Nu i helgen börjar speltestandet av de sista tre äventyren i kampanjen som ska följa med men övrigt fokus är att bli klar med alla tänkta illustrationer. Jag hoppas kunna visa layout och utseendeförslag under februari så den som vill kan tycka till om hur det ser ut och vad som funkar bäst.

När jag inte ritar och målar så har jag börjat på översättningen av nästa års kampanjmiljö, stadsstaten Nabourne. Det är den staden som nu fått sin kloakkarta publicerad.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fasa och elände!

Efter några år mellan två jobb så jobbar jag nu igen och inser att 11-12 timmar mindre om dagen minskar ens potentiella produktion en hel del. Under månaden som varit har jag jobbat på en bild och översatt kanske 1 a4 sida text totalt. Jag har spelat 3 spelmöten av 4-5 i nästa äventyr till Champions of the Eternities. Men jag vet inte ännu hur det kommer bli med hur lång tid det kommer att ta innan allt blir klart så tills vidare så tar jag bort min deadline så får vi se. Jag ska försöka se om jag kan arbeta lite under resorna till och från jobbet, under lunchen och göra resorna snabbare med hjälp av en cykel.
 
Top