PROMOTION Små flarn i makrokosmos - tärnings- och SL-fritt rollspel om rymdutforskning

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Hej!

Personen bakom solospelsystemet Aspire utlyste ett game jam på itch härförleden, och till det skapade jag spelet Små flarn i makrokosmos, baserat på att jag ville ha ett SL-fritt rollspel att köra med mina barn. Första versionen hade tärningar med, men i den nya versionen (som jag kallar version 1.5) har jag bantat bort alla tärningsslag och fokuserar helt på improviserat samberättande utifrån tropen "captain's log" från Star Trek. I korthet går det ut på att man drar ett kort ur en kortlek och läser av resultatet i olika tabeller, sen beskriver man tillsammans vad situationen innebär, använder man sin rollpersons särskilda förmåga för att hantera situationen och fogar sen ihop det som händer med de andra korten man dragit, för att till slut skapa en berättelse. Spelet är anpassat till 1-4 spelare.

Det finns att ladda ner gratis här!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Om man drar en dam, försakas ens "tur" då och det går över till nästa spelare?

Vad händer om man drar två jokrar i rad som första kort? Jag hade nog gärna sett en regel om att man delar kortleken i två halvor och blandar in var sin joker där.

Ser annars ut som ett solitt spel, men det är svårt att säga utan att spela (vilket är ett bra betyg). Gillar mekaniken att skapa slumpade mål i varje scen, där man direkt får svaret på "Vad gööör man?!". Man drar ett kort, helt enkelt, och utför instruktionen.

Väldigt pedagogiskt skrivet. Fler borde ta efter och se hur ett spel ska vara skrivet (i en spelstruktur).
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Om man drar en dam, försakas ens "tur" då och går över till nästa spelare?

Vad händer om man drar två jokrar i rad som första kort? Jag hade nog gärna sett en regel om att man delar kortleken i två halvor och blandar in var sin joker där.

Ser annars ut som ett solitt spel, men det är svårt att säga utan att spela (vilket är ett bra betyg). Gillar mekaniken att skapa slumpade mål i varje scen.
Jag tänker att om man drar en dam så får man berätta hur man kommer i kontakt med föremålet, och låta de andra spinna vidare på det.

Jag har haft lite olika tankar med jokrarna, eftersom det kan bli en kort berättelse om båda kommer direkt som du säger, och i nån version av reglerna, tydligen inte denna, hade jag med idén att blanda in jokrarna på det sätt du skriver!
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Ser grymt ut!

Lite impromptu korr-läsning:
s.4: "Bestäm vad din rollperson heter, vilka hens karaktärsdrag är och hur länge hen ombord på rymdskeppet." Det känns som ett ord fallit bort här -> "hur länge hen [varit] ombord"?
s.5: Ordningen på förmågorna Styra, Tala, Kämpa och Veta skiljer sig åt mellan tabell och beskrivning.
s.6: "drar hen ett kort ur leken och läser i tabellern apå sidorna". Mellanslag som hamnat fel mellan "tabellerna" och "på".
s.9: Skriva ut hela orden istället för "HK" och "fi" för den som inte hänger med i miltär-lingot?
s.15: "Det sista kortet i man drar kan användas som början på nästa spelomgång." Verkar ha smygit sig in ett "i" för mycket i meningen.
Allmänt: Termerna/Rollbenämningarna Kapten/Pilot, Underrättelseofficer/Underrättelsechef/Diplomat, Soldat/Vapenmästare/Vapenchef, Vetenskapare/Överläkare blandas inkonsekvent mellan sidorna.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Ser grymt ut!

Lite impromptu korr-läsning:
s.4: "Bestäm vad din rollperson heter, vilka hens karaktärsdrag är och hur länge hen ombord på rymdskeppet." Det känns som ett ord fallit bort här -> "hur länge hen [varit] ombord"?
s.5: Ordningen på förmågorna Styra, Tala, Kämpa och Veta skiljer sig åt mellan tabell och beskrivning.
s.6: "drar hen ett kort ur leken och läser i tabellern apå sidorna". Mellanslag som hamnat fel mellan "tabellerna" och "på".
s.9: Skriva ut hela orden istället för "HK" och "fi" för den som inte hänger med i miltär-lingot?
s.15: "Det sista kortet i man drar kan användas som början på nästa spelomgång." Verkar ha smygit sig in ett "i" för mycket i meningen.
Allmänt: Termerna/Rollbenämningarna Kapten/Pilot, Underrättelseofficer/Underrättelsechef/Diplomat, Soldat/Vapenmästare/Vapenchef, Vetenskapare/Överläkare blandas inkonsekvent mellan sidorna.
Tack för detta! Ska fixa till det i nästa version :D

Gällande militärlingot så emulerar jag en soldats språk i dagboken, men det är en god idé att göra det lite mer förståeligt!
 
Top