Nekromanti Smärtpoäng

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Har odöda varelser smärtpoäng? De saknar ju FYS, och smärtpoäng räknas normalt med FYS*2.

Kroppspäng ändras ju för dessa till (STY+FYS)/2 alternativt om det är en gast KP=PSY.

Om dessa saknar Smärtpoäng skulle krossvapen bli tämligen meningslösa. Men jag skulle se att de tar mer skada av krossvapen än hugg-/stickvapen då de ju saknar bl.a. blod.

Även om de inte dör direkt av smärtan, så borde ju en odöd begripa att motståndaren inte är lätt att slå, om smärtpoängen minskar snabbt.

Riddaren - undrat länge hur Smärtpoäng funkar på odöda
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Om Smärtpoäng som namnet antyder är kopplade till smärta så beror det väl på om de känner smärta eller inte. Jag tvivlar på att skelett, zombier och liknande gör det, men kanske gastar? Det beror väl lite på hur otäcka man vill att de ska vara, kanske. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jovisst...men ett skelett tar för mig mer skada av att få ett slag av en stridhammare än ett spjut mot sig. Men detta speglas inte av reglerna för Smärtpoäng kontra Kroppspoäng.

Riddaren
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
OK. Jag ska kanske säga att jag inte har någon koll på några DoD-regler nyare än Gigant... :)

I gamla DoD (typ Expert) fick skelett halv skada av huggvapen och ingen skada av stickvapen, om jag minns rätt, men där fanns ju bara KP och inget annat.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
De tar inte någon extra skada pga. av att de inte är känsliga för smärta. Visst de blir värdelösa och stör det med vad som kan tänkas vara riktigt så är är enkel improvisation alltid värdigt att tillämpa. Eller varför inte bara behålla grundskadan mot de odöda?

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 
Top