Brödbane
Kristallkrönikör
- Joined
- 1 Oct 2020
- Messages
- 1,037
Sitter och knåpar på ett kortare skräckscenario. Det handlar om något hemskt som händer i en stad på ett återkommande men svårförutsägbart sätt. Målet för scenariot är att förutse vart Den dåliga grejen kommer ske och hinna neutralisera det.
Jag sitter nu och överväger hur jag ska lägga upp händelseförloppet. Man skulle kunna ha en förbestämd serie platser där Den dåliga grejen kommer ske eller så kan man ha en tabell så att det SL slumpmässigt kan avgöra vart nästa incident kommer ske. (Spelarna kommer ju oavsett inte veta om händelserna är scriptade eller slumpade).
Är det någon som har några bra exempel på när man har slumptabeller i skräckscenarion och hur det funkar där? Generellt så vet jag att slumptabeller i skräckspel är vanskligt då skräck handlar mycket om tajming och tempo. Men jag gillar slumptabeller i andra sammanhang, så det vore intressant att utforska.
Jag sitter nu och överväger hur jag ska lägga upp händelseförloppet. Man skulle kunna ha en förbestämd serie platser där Den dåliga grejen kommer ske eller så kan man ha en tabell så att det SL slumpmässigt kan avgöra vart nästa incident kommer ske. (Spelarna kommer ju oavsett inte veta om händelserna är scriptade eller slumpade).
Är det någon som har några bra exempel på när man har slumptabeller i skräckscenarion och hur det funkar där? Generellt så vet jag att slumptabeller i skräckspel är vanskligt då skräck handlar mycket om tajming och tempo. Men jag gillar slumptabeller i andra sammanhang, så det vore intressant att utforska.