SLP overload! Hur håller ni koll!?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vi har tagit oss igenom Kopparkronan och är nu mitt i Väktarens Vrede. Vi har superkul och det växer fram fina och komplexa historier runt rollpersonerna och deras vänner, familj, bekanta, kollegor, fiender och andra dolda makter i staden.

Vi börjar dock få lite småproblem med det kollektiva minnet. Alla de som korsat rollpersonernas väg, alla som de träffat i äventyren, alla de som är inskrivna i äventyren men som spelarna aldrig haft kontakt med. Vi är uppe i runda slängar kring 100 spelledarpersoner som på ett eller annat sätt har bäring på rollisarnas framfart och det börjar helt enkelt bli svårt att hålla koll. Förvisso är det lite självförvållat då jag 1) haft som krav att rollisarna ska ha vänner och/eller familj i Thistla och 2) att vi kör stenhårt på AW-principen " name everyone, make everyone human" (vilket förvisso gör varje möte så otroligt mycket mer intressant i fisktanken/fisksoppan men också bygger på bokföringen).

Hur har ni gjort? Jag överväger en massiv Excel-fil för att få det sökbart, finns det något elegantare sätt?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
AW-principen " name everyone, make everyone human"
Kör också alltid starkt på denna når jag spelleder och det tenderar ju att dra iväg okontrollerat. Har för länge sedan gett upp och kör på principen ”är det viktigt så kommer jag ihåg det” vilket såklart gör att många SLPs och dramahookar och plotlines försvinner i historiens dimmor. Men oftast känner jag att det inte gör så mycket och att det ändå fyllt sin funktion i att få världen att kännas levande och bebodd. Undantaget är väl SLPs som, så att säga, skapats eller flaggats av spelarna som extra intressanta, för då skriver jag ofta ned dem med en minnesmening eller två.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tappar bort mig redan vid typ 5-10 SLP:er, så jag hade definitivt börjat med excel eller google sheets för lääääänge sedan.

Det finns nog anledningar till att jag sällan spelleder saker där en massa SLP:er figurerar, åtminstone inte mer än en handfull åt gången som sedan inte återkommer… =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tappar bort mig redan vid typ 5-10 SLP:er, så jag hade definitivt börjat med excel eller google sheets för lääääänge sedan.

Det finns nog anledningar till att jag sällan spelleder saker där en massa SLP:er figurerar, åtminstone inte mer än en handfull åt gången som sedan inte återkommer… =)
Hehe, jag gillar när det är ganska många men 1000+ st o_O

"Problemet" hitintills har varit att mina spelare gillar rätt många av dem och kommer ihåg saker som jag inte gör (men har antecknat någonstans i mitt häfte) så det blir många "Ja, det bodde ju ett hyrsvärd här i kvarteret, henne ska vi hälsa på när vi ändå är här, vad var det hon hette?"-moments där jag helt tappat minnet som en Excel nog kan råda bot på :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Min sambo har skrivit en krönika medan vi har spelat. Skulle nog behöva indexera upp den. I runda slängar 50 sidor på 13 pass.

Det är en av sakerna jag älskar med Symbaroum, att det växer fram så många historier. Extra kul blir det när alla aha-upplevelser kommer, kring hur världen, dess invånare och metafysiken hänger ihop.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hehe, jag gillar när det är ganska många men 1000+ st o_O
Haha, fast väldigt många är ju inte viktiga alls. Herrar Johnsson Haake och Lilja verkar ju hålla sig till din AW-princip och petar in namn på värdhusvärdar, butiksinnehavare och vaktsoldater lite här och där. De flesta SLP nämns bara på ett ställe.

Men ja, det finns säkert 100-200 viktiga SLP, kanske fler i kampjenen.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Excel är din vän.

Men tur nog för dig har jag redan gjort jobbet, min fil som Järnringen (och sen Ligan) plockade upp finns här.
Har precis startat Väktarens Vrede så denna kommer hjälpa mig avsevärt, tack!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Excel är din vän.

Men tur nog för dig har jag redan gjort jobbet, min fil som Järnringen (och sen Ligan) plockade upp finns här.
Fantastiskt jobbat! Den där listan är till stor hjälp.
Vi har haft ett uppehåll sedan slutet av 2019 mest pga corona efter att ha spelat Kopparkronan, Väktarens vrede + något från äventyrspaketen men så många slp kommer bli överväldigande både för mig och spelarna. Kommer nog skala bort en del om det blir aktuellt att fortsätta snart.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Wikis är ett mycket bra verktyg, som jag brukar använda för att hålla reda på de gigantiska persongallerierna i mina kampanjer. Gratis wikis kan man få på tex miraheze.org

För kampanjer med mindre persongallerier, men större fokus på de enskilda individerna, använder jag mig gärna av factsheets, där jag presenterar olika fraktioner av spelledarpersonerna, samt deras viktigaste medlemmar. Dessa organiserar jag i google docs-foldrar som spelarna får tillgång till. Så här kan det tex se ut:

Factsheet_ The Tremere.png
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Hur har ni gjort? Jag överväger en massiv Excel-fil för att få det sökbart, finns det något elegantare sätt?
[/QUOTE]

Brukar skriva resuméer och har skapat ett antal Whats up-trådar för information, där jag lägger ut fotograferade sidor från modulerna om sånt jag anser att rollpersonerna bör veta. Ibland skickas info enbart till enskilda spelare som bör ha kunskapen. Men det blir ett upprepande eftersom minnet är kort hos många.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det allmänt roliga med detta sätta att skriva på är att skapar ett brett utbud av SLP som kan bli betydelsefulla för just den egna spelgruppen. Självklart kommer ingen använda mer en liten andel, men i och med att så pass många återkommer finns det alltid någon som ger något extra i form av nerv och inlevelse, vare sig det är ett hyrsvärd eller Storhövdingen.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Måns ett sådant här persongalleri förväntar jag mig att du knåpar ihop till nästa gång i vår Kopparhavskampanj. Det är ju precis vad vi behöver.
 
Top