Nekromanti Slavhandlare

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Finns det någonstans det står något om slavhandel i Mundana?
Står bra om några av länderna i Väster som har det som import och export.

Kan få lite problem annars....men får löse det annars ändå...

Riddaren - problem är till för att lösas
 
G

Guest

Guest
Följdfråga... vad kostar en slav?

Jag antar at det beror på årsmodell och märke, men i runda slängar?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det beror på slaven om man ser hisorisk så kunde en slav kosta mindre än en häst och många gånger vad gäller de slavar som var tvungen att arbeta hårt i fält och i gruvor hade de kortare livstid än en häst. ( på grund av vansköttsel. ) men slavar som användes för inomhusbruk hade ofta ett högre pris och kunde vara värda mer än en stritstränad häst. ( exempel på inomhus slavar är: Lärare, Bokhållare, Sexslav, ) i de gamla rom hade de ett ordspråk som löd: [color:red] om du vill att din son ska bli någon köp honom en grek</font color=red> Grekland som då var erövrad hade många välutbildade som förslavades och användes som lärare för de unga rommarna..
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Re: Följdfråga... vad kostar en slav?

"<I>Jag antar at det beror på årsmodell och märke, men i runda slängar?</I>"

Får inte glömma hästkrafter, högtalarstorlek och extra tillbehör...

/Elrond, plötsligt sugen på ny bil
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Följdfråga... vad kostar en slav?

Säg, 80 silver per månad kanske... Nja, snarare 40 eller mindre skulle jag tro, med mat och husrum inkluderat.

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Slav juh! inte tjänare :o)

Slavar är juh en engångskostnad! Smälla fram en kasse silver å sen tar man hem varan och säter den i arbete... slavuthyrning föresten... hm.... vilket koncept ' :o)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Slav juh! inte tjänare :o)

Ja, du har väl rätt.

Men då betalar man väl till försäljaren, slavar får väl inte ett skit? Vem vill bli slav?

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Vill och vill...

... det handlar juh mer om.. "jag kan slå ihjäl dig, alltså är du min slav". Sen får man juh åka till nåt ställe där slavar växer och plocka dom som är mogna, lasta dom på skeppet/ karavanen och ta hem dom till butiken... man kan bli lite som ett Eons... "Manpower" eller "Poolia"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Slav juh! inte tjänare :o)

"Slavar är juh en engångskostnad! Smälla fram en kasse silver å sen tar man hem varan och säter den i arbete..."

Folk glömmer alltid de löpande utgifterna för slavar: mat, kläder, värme, sådana saker...

"slavuthyrning föresten... hm.... vilket koncept ' :o)"

Hur lång tid löper leasingavtalet på?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Slavar är nog ganska billiga........

That's what I'm saying...

'Oj... den där gûrden ser ut att kunna ro... hmmm...' *går fram till gûrden* -"Hörrö, din lilla skitgûrd! Nu jävlar ska du till galärskeppet och RO annars bankar jag skiten ur dej! Du får... ehh... en halv silver per sekel och KANSKE tak över huvudet, försök säga emot..........."
-"Okäääj då mister frakktrukh... jag har ALLLLTID velat ro tills jag dör..."

Sedan om du vill sälja din lilla gûrd för att SJÄLV tjäna på det är ju en annan sak... en slav får nog inte så mycket till lön...

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Följdfråga... vad kostar en slav?

I nå't spel (minns ej vilket men jag chansar på GURPS) så anger dom 5 nettoårslöner (dvs lön EFTER levnadsomkostnader) som nåt slags riktvärde. Verkar rimligt i mina öron. (Sen måste man ju föda slavarna oxå, vilket kan vara nog så kostsamt. För mera okvalificerade "muskel"-slavar för gruvdrift, roddare osv kan det nog kosta nästan lika mycket som en lön till en arbetare skulle göra.)


/Bjorn
 
Top