Nekromanti SL problem

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag spelleder för en grupp i Shadowrun (ett spel som utspelar sig i framtiden där företagen styr mångt och mycket, plus att magi, alver, troll, orcher och dvärgar har återvänt till världen). Som de flesta andra spel som utspelar sig in framtid med hög teknologisk nivå så finns det gott om häftiga prylar(vapen, cybernetik, datorer, bilar, bioteknik etc etc etc etc etc) vilket spelteknsikt har resulterat i att det finns en otrolig mängd regler till allt (det är speciellt märkbart i Shadowrun då dom kära konstruktörerna verkar att ha en förkärlek att sätta regler till precis allt). Ja då till problemet, våra spelmöten går ofta ut på att spelarna sitter och bländrar i böcker och ska köpa en massa saker som är så ooootroligt coola och som kommer att göra dom så oootroligt bra. Och alla desssa regler! I gruppen finns det två s.k riggers, en person som med hjälp av cybernetik kan styra fordon med bara tanken (och med rätt utrustade fordon så behöver han inte ens sitta i dom) och hur man speltekniskt går till väga för allt man kan göra med dessa fordon är en hel hög med regler( som spelarna kan bättre än mig). Sedan finns där en decker, en person som kan ge sin in och surfa på nätet...virtuell reality helt enkelt, och med det följer ännu mer regler om hur man gör(där av den spelaren kan reglerna bättre än mig). Det bli ett ständigt bländrande helt enkelt och köpande av utrustnng.

Så vad gör man? Någon som har förslag på hur man gör detta att gå smidigare. Problemet är att jag vill ha en High-Tech kampanj, det är ju det som är charmen med spelet(blandannat). Men man får ju bara lust att spela ett spel som utspelar sig på stenåldern som saknar regler i stort sett.

"Våga vara dum!"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
cybernetik osv. det kan jag.
alver, dvärgar och orcher, kan jag.
ser ut som en blandning av Neotech 2 och Fantasy (i mina ögon och termer.)
och att spelarna kan skadorna på varje vapen och ammotyp bättre än mig, beror på att de är vapenfetischister.
tips till dig: sätt dig ner och plugga in reglerna om du iten har chans att lära dig dem bättre under speltillfällena. se det som ett prov i skolan. har du läst det innan, läs det igen. känns det trist, skyll dig själv. du tjänar poå att kunna 80-90 % av reglerna i huvvet. tro mig. så, plugga, plugga, plugga är mitt bästa tips.

Jag vet att jag har rätt!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
En liten lösning!

När vi spelade shadworun för sådär en fem år sedan, snabbade vi upp vissa processer. En var att ingen i gruppen var decker. I stället hade de en kontakt eller ally som skötte sådant. Då slapp man perioder av down-time för de andra när en decker skulle slå alla sina tärningar.
Detta skalade bort några av problemen i vart fall.
Då det kommer till kul utrustning kan man ju lägga in begränsningar, de som finns redan som availability och SOTA. Men även helt enkelt göra saker otillgängliga som man ej finner lämpliga som gamemaster.

Hoppas det hjälper dig en aningen....annars så kan dina spelare fragg off....So Ka!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: En liten lösning!

Tack för tipset...men(tyvärr så fanns det ett men). Deckern är den som tar minst tid, hadn "deckar" inte särskilt ofta och när han gör det så går det fort ändå(de nya regleran som kommit för decking är avsevärt mycket bättre än dom gamal...och mycket snabbare, man kan klara av ett matrix run på några slag(det är bara när det är vikitgt är eller farligt som man tar den långa varianten).
Men det här med utrustningen. Det är ju köp av sånt som finns lätt tilgängligt ofta, och så är det inte kul för spelarna om dom aldrig får tag i prylar som dom vill ha. Dom bygger även sina egna prylar(fordon, drones och decks). Och det är ju det att alla high-tech är en del av Shadowruns charm.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: En liten lösning!

Nej det är inte kul att inte få tag i det man vill ha. Men ibland skall inte allt gå att köpa bara för att det står i en sourcebook. Att få tag i en viss utrustningsdel, eller en viss pryl till en drone kan vara ett äventyr i sig!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: En liten lösning!

Jovisst. Men dom jävlarn vill bara ha mer och mer...dom är aldrig nöjda! :)

Jag funderar på att göra något drastiskt snart i min lilla SR kampanj.

"Våga vara dum!"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hmm!

Finns flera sätt att lösa detta.

För det första. Lägg beslag på böckerna. Vad som står i dem har inte spelarna med att göra och skall därför inte ha tillgång till all information.

Om spelarna envisas med att de ska absolut köpa både det ena och det andra så avsätt då ett speciellt spelmöte till detta och låt dem gå en shoppingrunda.

Kapa budgetanslaget till Rollpersonerna och öka kostnaderna. Hur mycket tjänar Rollpersonerna i äventyren?

Om detta inte fungerar - ge dem precis allt. Då slipper ni åtminstone fler inköp.

/PAX
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

Vad det gäller inköp så håller jag med PAX, dra in böckerna. Det är roligare, och brukar faktiskt kunna gå snabbare om man helt enkelt rollspelar ett möte med en fixare eller liknande. Det är du som bläddrar i böckerna och dom kan komma med beställningar och förfrågningar till fixaren, men det är juh inte säkert att han/hon kan få tag på grejjorna. Vidare så vet troligtvis varken fixaren eller RP om allt som finns i boken. RP kan juh komma med en förfrågan om t.ex. ett bra datorprogram eller ett vapen, och sedan får fixaren kuta ut på stadens gator och försöka få tag på varorna. Han/hon kanske inte kan få tag på just det som spelarna vill ha men något liknande eller i varje fall fungerande... =)

Detta leder ocksa till en viss ovisshet och spänning för spelarna; skall man få tag på grejjorna i tid? Behöver man kontakta flera fixare? Finns överhuvudet taget saken man söker att få tag på?

Detta var bara lite ideér och tankar, jag gillar inte att ge mina spelare för high-tech pryttlar bara för att dom råkar veta att dom finns, dom skall få slita för dom också... /images/icons/wink.gif

/ Sir Forgal


Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
läs igenom reglerna minst 3 ggr, (jag har bara gjort det en gång) det hjälper. det är en utav de enda sakerna som hjälper, fast jag vet att det är avancerad engelska, men du kan ju kopiera kritiska delar som combat och decking även om fordon och fordoncombat...
tro mig det hjälper stenhårt /images/icons/wink.gif men jag tror mer på att läsa igenom ett antal ggr, det sitter stabilare då
/Dr_morbid

- skönhet kommer inifrån!
- då får vi väl öppna upp dig då!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, datorer brukar innebära elaka virus som någon elak jävul lagt in, låt några sådana blanda sig in i leken och töm deras resurser eller ställ till det för dem rejält så att de inte hinner införskaffa dylik utrustning.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: En liten lösning!

"<EM>En var att ingen i gruppen var decker.</EM>"
Det fanns väl uppsnabbade regler för deckers? Rigger är väl inga prob. att vara? Vår SL klagade aldrig över reglerna (förutom automateld som var buggigt, då). Grejerna ger väl i stort sett bara mod. på färdigheterna?

"<EM>...en kontakt eller ally...</EM>"
Macbeal lr? /images/icons/smile.gif

I vår spelgrupp brukar spelarna fråga om de får titta i böckerna om de inte vill bli snäst av sin SL. Själv låter jag aldrig spelarna titta i spelböckerna. Vår SL sade bara åt oss vad vi ville köpa i cyberväg och så fick det vara som det var.. Självklart kom vi med idéer om vad vi ville ha.
Bara ta böckerna och direkt begränsa tillgången är nog inte populärt bland spelarna. Tänk själv om du bara skulle helt plötsligt ge mindre Karmap. efter varje uppdrag. <EM>Det</EM> skulle bli ett himla klagande.
För att ta de måste du ha en/flera anledning/motivering. En kan vara att RP:na inte vet om att cybernetiken finns, alltså vet spelarna inte om att det finns.

SR kan ha den nackdelen att det är många spelvärldar och då kan det bli mkt singelspelande. En verklig, en andlig och en virituell. Låt spelarna max få ha tillgång till 2 och försök få ner singelspelandet till 20-30 min.

/[color:green]Han</font color=green> som kom från frågan i sista stycket
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jo det fungerade med deckers när..

...virtual realities 2.0 kom, men då hade vi i stort slutat spela shadowrun.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Drastisk lösning!

Dra till med diktatoriska drag, lägg beslag på alla regelböcker :)

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top