guldfink
Hero
I våras avslutade spelsällskapet Guldmuren Svärdets sång-kampanjen Korpens klagan med tillagt skuggspel. I november kommer vi dra i gång Vinterkungens vaka till samma spel och även denna gång kommer kampanjens maktspelare spelas av skuggspelare. 6 av 8 roller är redan fyllda med skuggspelare från den förra kampanjen och nu är jag ute efter att fylla de sista 2. Nedan har jag försökt beskriva skuggspelet och den kampanj vi ska spela i korta avsnitt. Det är egentligen inte några spoilers i den bemärkelsen. Jag ville bara göra inlägget lite renare.
Vill du vara med? Svara här i tråden eller genom ett meddelande till mig.
Vill du vara med? Svara här i tråden eller genom ett meddelande till mig.
Med skuggspel menar jag en struktur där framstående SLPs i kampanjen spelas av andra personer än SL. Detta sker till största delen mellan den vanliga spelgruppens spelmöten, via chat i Discord, men det händer också att skuggspelare bjuds in som gäster till spelmötena (videomöten via Discord) då rollpersonerna möter den aktuella SLPn. En sådan här struktur återfinns exempelvis i DoD-äventyret Oraklets fyra ögon och rollspelet Svavelvinter.
Anledningen till att jag lägger till skuggspel i mina kampanjer är att jag vill ha en mer dynamisk spelvärld som påverkas av motstridiga agendor och handlingar utifrån olika informationsmängder. Jag är ganska blorb-inspirerad som SL och skuggspelarna kan betraktas som ett slags prep-assistenter.
Skuggspelets struktur bygger på skuggrundan. En skuggrunda pågår så långt som ett spelmöte pågår i spelvärlden (vilket kan skifta mellan några timmar och flera dagar) och en vecka i den riktiga världen. Veckan ser ut så här:
- Fredag: SL skickar rapporter till skuggspelare. Rapporterna innehåller kortfattad information om vad som hänt under föregående runda. Källor till rapporterna är:
- skuggspelarens handlingar
- det SL etablerat i världen
- de andra skuggspelarnas handlingar
- spelgruppens handlingar
- Fredag-tisdag: Skuggspelarna anger sina handlingar.
- Onsdag: SL förbereder slumptabeller och annan prepp utifrån skuggspelarnas handlingar.
- Torsdag: Spelgruppen har spelmöte.
Nedan följer en rapport-handling-växling mellan mig och @Bifur , som spelade rostprinsen Kartorda i Korpens klagan. Det är från kampanjens avslutning, så ni lär inte förstå mycket av själva innehållet, men det ger förhoppningsvis en ganska god bild av skuggspelet.
Rapport från Runda 32
Fem dygn har passerat.
Rapport från Runda 32
Fem dygn har passerat.
- Kartorda vaknar upp i sitt lägertält med stora smärtor i torson och ett irriterande tjut i öronen. Manderel förklarar att Kartordas lunga punkterats av alvernas pilar, men att striden ändå slutade i Rosts favör. Rodenfell och de flesta av hans vakter nedgjordes, innan såväl korpar som harpyor kunde ansluta till striden. Både rödelöpare och järngardister retirerade med sina fallna ledare, men en järngardist lyckades plocka med sig kronan Stanengist och svärdet Maligarn från Rodenfells kropp. Kartorda kan se hur de ligger på ett bord invid hans bädd och de utstrålar en illavarslande men mäktig energi. Det är återigen tydligt för Kartorda att tjutet kommer från Stanengist.
- Kartorda anar hur de båda artefakterna "talar" till honom. Svärdet utstrålar en skrattande lust efter blod, medan kronan utstrålar ett överlägset lugn och förmågan att bygga och skapa.
- Vid reträtten från Ormes vila, får Kartorda berättat för sig, började marken skaka kraftigt. Marken öppnade sig och det kändes som att delar av hela Ravlands fundament kollapsade, innan lugnet slutligen la sig.
- Kartorda har ännu inte hunnit förmedla sina ordrar om Rostkårens förflyttning och den har nu slagit läger i mossen vid Drejarens ögas sydvästra strand.
- Manderel meddelar också att han ännu inte skickat bud om striden vid Ormes vila till Zytera och han har också försökt hålla informationen om fynden så hemlig som möjligt.
- Ett bud anländer från Therania: "orcherna lämnat Rosenborg, givit sig in i Arinaskogen. Alverna och träden har lämnat Rosenborg även de, vandrat norrut."
- Spejare rapporterar att en 50 man stark orchstyrka rört sig från Kvidershold, passerat Rosenborg och tagit sig in i Arinaskogen.
- En grupp rödelöpare har utfört ett attentat mot en moggiftfälla som gillrades i Vaskevad.
- Så fort hans skador tillåter honom samlar Kartorda Rostkåren och förmedlar vad som hänt vid överläggningarna vid Drejarens öga -- om Kalman Rodefells svekfulla anfall och hur Rost straffade honom. Rostkårens hjältemodiga marsch har skrämt fienden här i Rosenborg till neslig reträtt men kampen är inte över. Vad Kartorda länge anat har nu bekräftats. Rosts självutnamnda profet Zytera och dennes oheliga fader-moder Krasylla har fört Rosts söner bakom ljuset. Deras mål, att suga ut landet för sina egna mogdränkta planer blottlagts i all sin smutsighet. I detta nu kämpar de för att förvandla deras rike till sin avbild, helt i strid med vad Rost och Heme en gång ämnade. Som om detta inte vore nog samlar sig alltjämt andra fiender. Lycksökarna i Rosenborg har krupit iväg med svansen mellan benen men andra krafter hotar. Alderkleva och Vond är under anfall! Det är nu upp till dem att rädda deras folk undan undergången - och med Kartordas ledning kan de inte annat än lyckas.
- Rostkåren ska skyndsamast möjligt marschera mot Hargaslatten. Målet ar att undsätta Alderkleva.
- Flygfäna i Rostkåren ska övervaka så att de inte ramlar in i något bakhåll av Rosenborgspatrasket.
- Rutt E fortsätter övervaka landet för mer avlägsna hot.
- Flygande bud går till trupperna på Harga att inta defensiv ställning och minimera forlusterna. Måste Alderkleva överges så tveka inte. Hargastrand ar samlingspunkt för retirerande förband.
- Ett flygfä från Rostkåren får även ta sig forsiktig mot Vond för att spana.
- Rutt B avdelas for att bära bud och fortsatt vaka på fiender från andra håll men de ska om så krävs också delta i försvaret.
- Allt mog-förgiftande ska upphöra omedelbart.
- Border Sarta ska fortsätta sina efterforskningar.
Vinterkungens vaka är en kampanj till Svärdets sång som ingår i modulen Bittermarken. Kampanjen utspelar sig i ett arktiskt land som döljer ruiner, skatter och hemligheter.
Det hela började för flera människoåldrar sedan, i nordens frusna Bittermark. Stormarna blev fler och de blev starkare, isen började vandra och spricka. Eld sprutade ur avgrundsdjupa klyftor. Ur det glömda djupet reste sig ruiner från svunna tidsåldrar – torn, fästningar, grottor som sträckte sig mil efter mil under den vida glaciären. Resterna från ett uråldrigt rike avslöjades. Det var lämningar och skatter från ett rikt folk som blottlades, för den med mod och stark arm att kräva som sina egna. Nu kallas det Silverkusten – där det finns skatter som ligger i öppen dager och bara väntar på modiga äventyrare som kan slita rikedomarna ur isens kalla grepp. Sök er norrut och vinn rikedomar och ära!
Det hela började för flera människoåldrar sedan, i nordens frusna Bittermark. Stormarna blev fler och de blev starkare, isen började vandra och spricka. Eld sprutade ur avgrundsdjupa klyftor. Ur det glömda djupet reste sig ruiner från svunna tidsåldrar – torn, fästningar, grottor som sträckte sig mil efter mil under den vida glaciären. Resterna från ett uråldrigt rike avslöjades. Det var lämningar och skatter från ett rikt folk som blottlades, för den med mod och stark arm att kräva som sina egna. Nu kallas det Silverkusten – där det finns skatter som ligger i öppen dager och bara väntar på modiga äventyrare som kan slita rikedomarna ur isens kalla grepp. Sök er norrut och vinn rikedomar och ära!
Last edited: