Nekromanti Skuggspel i en kampanj?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Hej alla!

Som jag skrev i en annan tråd har jag inte hållit mig up to date rörande rollspelshobbyn på många år, men har nu fått återuppväckt intresse för hobbyn igen. En företeelse som dykt upp under tiden som jag varit borta verkar vara så kallade skuggspel, det vill säga att rollpersonerna, samtidigt som de klurar ut det vanliga scenariot även inbördes bedriver intrikata skuggspel mot varandra. Jag tycker detta verkar superspännande och tror att det verkligen kommer att ge nytt liv i min spelgrupp. Jag skulle därför vilja introducera detta i en kommande kampanj men skulle gärna vilja ha input på hur man kan göra det på ett bra sätt. Jag har tänkt mig det hela på följande sätt:

Rollpersonerna befinner sig i en stad och tar där jobb som problemlösare åt stadens ordningsmakt. Rollpersonerna får ett antal uppdrag de förväntas lösa. Det kan röra sig om mordgåtor, att avslöja smugglarligor, att kväsa upplopp, avslöja spioner o.s.v. Denna stad kontrolleras av en totalitär organisation. Varje rollperson tillhör i hemlighet en hemlig motroganisation som vill största den totalitära organisationen och själv ta makten. Varje organisation har sin egen ideoligi (en vill ha mer makt åt folket, en vill ha ett religiöst styre etc.) Rollpersonerna och spelarna vet inte vilken organisation de andra rollpersonerna tillhör. Inför varje uppdrag rollpersonerna får av ordningsmakten får de även ett hemligt uppdrag av den organisation som de tillhör. Dessa uppdrag kan ibland stå i kollision mot det uppdrag de får mot ordningsmakten (om de får i uppdrag att lösa en mordgåta får kanske en rollperson uppdraget att mördaren inte får fångas in) och ibland kan de stå i kollision mot andra rollpersoners uppdrag (en rollperson får kanske i uppdrag att smuggla en SLP ur staden medan en annan rollperson får i uppdrag att lönnmörda samma SLP). För varje lyckat skuggspelsuppdrag får rollpersonens organisation ett inflytelsepoäng. Den organisation som har flest inflytelsepoäng när kampanjen är slut har tagit över staden. Om två eller flera organisationer slutar med samma antal poäng är läget i staden kaotiskt med en massa inbördes stridigheter.

Låter detta som ett bra system för skuggspel? Är det för enkelt? För svårt? Finns det bättre sätt att göra detta på? Har ju inte läst några av spelsystemen där man använder sig av skuggspel, så jag kanske är helt ute och cyklar :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Paranoia, åtminstone den version vi spelade på 80-talet, har ett liknande upplägg. Alla "Troubleshooters" tillhör även ett hemligt sällskap, vars agendor oftast går på tvärs med både ordningsmakten ("Datorn") och de andras hemliga sällskap. Dessutom har de andra hemligheter (mutationer) som oftast förvärrar situationen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Rangertheman;n337293 said:
Paranoia, åtminstone den version vi spelade på 80-talet, har ett liknande upplägg. Alla "Troubleshooters" tillhör även ett hemligt sällskap, vars agendor oftast går på tvärs med både ordningsmakten ("Datorn") och de andras hemliga sällskap. Dessutom har de andra hemligheter (mutationer) som oftast förvärrar situationen.
Precis, jag lirade också Paranoia för evigheter sedan och minns de hemliga sällskapen med deras egna agendor med stor behållning, så hämtade inspiration därifrån. Minns att det hela blev ganska "rörigt" fast på ett komiskt sätt! Men jag vill även minnas att Paranoia var designat för att vara ganska rörigt och kaotiskt och tänker att det i ett spel med en mer seriös ton kan bli lite mer uppstyrt och "seriöst"?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag tycker det låter som om det kan funka bra, så länge spelarna är med på premisserna. Om alla spelare vet att de andra spelarna också har hemligheter av samma slag, så det blir på samma villkor, så att säga. Inte en spelstil som passar alla, men jag tror det skulle kunna bli riktigt skoj.

Ett annat alternativ är att du som SL kan delegera de "stora dragen" bland stadens rebeller till spelarna. En är ansvarig för organisation A, en annan för organisation B, och så vidare. Mellan spelningarna är det bara att fråga "Vad gör Organisation A nu?" varpå spelaren kan ge input i stil med "De försöker hitta information om organisation B", "De försöker råna banken för att få ekonomi i rörelsen", eller något annat. Då finns det gott om saker att skriva äventyr kring för dig som SL sedan.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Khan;n337298 said:
Jag tycker det låter som om det kan funka bra, så länge spelarna är med på premisserna. Om alla spelare vet att de andra spelarna också har hemligheter av samma slag, så det blir på samma villkor, så att säga. Inte en spelstil som passar alla, men jag tror det skulle kunna bli riktigt skoj.

Ett annat alternativ är att du som SL kan delegera de "stora dragen" bland stadens rebeller till spelarna. En är ansvarig för organisation A, en annan för organisation B, och så vidare. Mellan spelningarna är det bara att fråga "Vad gör Organisation A nu?" varpå spelaren kan ge input i stil med "De försöker hitta information om organisation B", "De försöker råna banken för att få ekonomi i rörelsen", eller något annat. Då finns det gott om saker att skriva äventyr kring för dig som SL sedan.
Som en twist skulle spelare A kunna vara ansvarig för organisation A, men själv tillhöra organisation C, spelare B är ansvarig för organisation B, men tillhör organisation D, osv. Då kan "ordergivning" och agenda vara hemlig för alla utom de direkt berörda och SL.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Rangertheman;n337305 said:
Som en twist skulle spelare A kunna vara ansvarig för organisation A, men själv tillhöra organisation C, spelare B är ansvarig för organisation B, men tillhör organisation D, osv. Då kan "ordergivning" och agenda vara hemlig för alla utom de direkt berörda och SL.
Det är ju så det funkar i Svavelvinter. Jag tror att Franz skulle ha nytta av att titta på hur systemet funkar där. Det har fördelen att det inte blir riktigt lika antagonistiskt som om en spelare spelar både sin rollfigur och sin skuggmakt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Skarpskytten;n337307 said:
Det är ju så det funkar i Svavelvinter. Jag tror att Franz skulle ha nytta av att titta på hur systemet funkar där. Det har fördelen att det inte blir riktigt lika antagonistiskt som om en spelare spelar både sin rollfigur och sin skuggmakt.
Det låter som en bra idé att inhandla Svavelvinter! Det kan nog vara lite svårt att få min spelgrupp att göra saker mellan spelmötena, men det kanske skulle gå att ordna på något enklare sätt. Har även tänkt att lägga upp kampanjen på nätet när jag skrivit klart den, och då skulle det ju ändå vara bra att göra reglerna lite till sina egna, så man inte rippar ett annat system rakt av.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Tänker även att spelarna får bestämma sig för hur mycket själ och hjärta sina rollpersoner lägger i att utföra de hemliga uppdragen. En fanatiker skulle ju exempelvis kanske offra ganska mycket för att uppnå sin organisations mål medan en legoknekt som hjälper organisationen för pengar kanske inte skulle riskera lika mycket.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Franz;n337288 said:
Hej alla!

Som jag skrev i en annan tråd har jag inte hållit mig up to date rörande rollspelshobbyn på många år, men har nu fått återuppväckt intresse för hobbyn igen. En företeelse som dykt upp under tiden som jag varit borta verkar vara så kallade skuggspel, det vill säga att rollpersonerna, samtidigt som de klurar ut det vanliga scenariot även inbördes bedriver intrikata skuggspel mot varandra. Jag tycker detta verkar superspännande och tror att det verkligen kommer att ge nytt liv i min spelgrupp. Jag skulle därför vilja introducera detta i en kommande kampanj men skulle gärna vilja ha input på hur man kan göra det på ett bra sätt. Jag har tänkt mig det hela på följande sätt:

Rollpersonerna befinner sig i en stad och tar där jobb som problemlösare åt stadens ordningsmakt. Rollpersonerna får ett antal uppdrag de förväntas lösa. Det kan röra sig om mordgåtor, att avslöja smugglarligor, att kväsa upplopp, avslöja spioner o.s.v. Denna stad kontrolleras av en totalitär organisation. Varje rollperson tillhör i hemlighet en hemlig motroganisation som vill största den totalitära organisationen och själv ta makten. Varje organisation har sin egen ideoligi (en vill ha mer makt åt folket, en vill ha ett religiöst styre etc.) Rollpersonerna och spelarna vet inte vilken organisation de andra rollpersonerna tillhör. Inför varje uppdrag rollpersonerna får av ordningsmakten får de även ett hemligt uppdrag av den organisation som de tillhör. Dessa uppdrag kan ibland stå i kollision mot det uppdrag de får mot ordningsmakten (om de får i uppdrag att lösa en mordgåta får kanske en rollperson uppdraget att mördaren inte får fångas in) och ibland kan de stå i kollision mot andra rollpersoners uppdrag (en rollperson får kanske i uppdrag att smuggla en SLP ur staden medan en annan rollperson får i uppdrag att lönnmörda samma SLP). För varje lyckat skuggspelsuppdrag får rollpersonens organisation ett inflytelsepoäng. Den organisation som har flest inflytelsepoäng när kampanjen är slut har tagit över staden. Om två eller flera organisationer slutar med samma antal poäng är läget i staden kaotiskt med en massa inbördes stridigheter.

Låter detta som ett bra system för skuggspel? Är det för enkelt? För svårt? Finns det bättre sätt att göra detta på? Har ju inte läst några av spelsystemen där man använder sig av skuggspel, så jag kanske är helt ute och cyklar :)
Det ser väl ok ut. Om du vill kolla lite på hur sådana här saker kan funka har Mutant Elysium också ett liknande system, där man spelar en ätt och en rollperson som är Rättskipare i en stad. I Elysium är det alltid en rollperson som är dubbelagent man vet inte vilken om man inte är det själv. Bara hen som är dubbelagent som har uppdrag från sin ätt, vilket alltid är att se till att uppdraget som Rättsskipare misslyckas. Ätterna har inflytande över olika områden i staden, vilket påverkar under spel.

Att flera rollpersoner har sidouppdrag kan absolut fungera.Men jag vill bara lägga in en liten varning här, om du inte vill att uppdragen skall vara sekundära i spelprocessen bör de flesta sidouppdrag ligga någorlunda i linje målmässigt som uppdraget de får från Ordningsmakten. Annars riskerar du att få noll spel för att klara uppdragen och min tro är att spelet riskerar att leda till rena konflikter mellan rollpersonerna.Dessutom hade jag haft någon form av modell där man behöver på ytan se till att inte bryta Ordningsmaktens regler. Antar att du vill att man skall spela en del för att klara det gemensamma uppdraget och inte bara för sina sidouppdrag. Därför hade jag rekommenderat någon form av positiv effekt om uppdraget lyckas.

Lite snabba tankar bara
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Swedish Chef;n337347 said:
Det ser väl ok ut. Om du vill kolla lite på hur sådana här saker kan funka har Mutant Elysium också ett liknande system, där man spelar en ätt och en rollperson som är Rättskipare i en stad. I Elysium är det alltid en rollperson som är dubbelagent man vet inte vilken om man inte är det själv. Bara hen som är dubbelagent som har uppdrag från sin ätt, vilket alltid är att se till att uppdraget som Rättsskipare misslyckas. Ätterna har inflytande över olika områden i staden, vilket påverkar under spel.

Att flera rollpersoner har sidouppdrag kan absolut fungera.Men jag vill bara lägga in en liten varning här, om du inte vill att uppdragen skall vara sekundära i spelprocessen bör de flesta sidouppdrag ligga någorlunda i linje målmässigt som uppdraget de får från Ordningsmakten. Annars riskerar du att få noll spel för att klara uppdragen och min tro är att spelet riskerar att leda till rena konflikter mellan rollpersonerna.Dessutom hade jag haft någon form av modell där man behöver på ytan se till att inte bryta Ordningsmaktens regler. Antar att du vill att man skall spela en del för att klara det gemensamma uppdraget och inte bara för sina sidouppdrag. Därför hade jag rekommenderat någon form av positiv effekt om uppdraget lyckas.

Lite snabba tankar bara
Har varit nyfiken på Mutant Elysium tidigare (ramlade över trailern till kickstarten och den fångade mitt intresse), så det ska jag ta mig en titt på. Tack för tipset!

Absolut, håller med om att sidouppdragen nog blir bäst om de är sekundära. Och inte går stick i stäv med huvuduppdragets direktiv. Om rollpersonerna till exempel får i huvuduppdrag att spåra upp en farlig brottsling är det ju bäddat för kaos om en av rollpersonernas hemliga sidouppdrag är att hjälpa brottslingen. Det är liksom en sån sak som är fnissigt rolig när man skriver det, men som när man spelar bara får sessionen att spåra ur. Men kanske lite saker som om de utförs inte kolliderar med huvuduppdraget? Och absolut viktigt att se till att inte bryta mot ordningsmaktens regler, tanken är ju att rollpersonerna ska agera i det fördolda. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Både Paranoia och Elysium har ju upplägget att man arbetar för en Överhet med tydliga uppdrag/fall, och de olika agendorna utspelar sig inom ramarna för de uppdragen/fallen. Det känns som en bra idé.
 
Top