Skriva ett rollspel utifrån hur man förklarar ett brädspel

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag hade ett tag åsikten att rollspel - om man ser dem som spel och inte spelmotorer - bör skrivas för att hjälpa spelledaren att förklara spelet för spelarna. När jag testade att skriva på detta sätt så fungerade det inte så bra, utan jag kom fram till att alla inte vill förklara saker på ett visst sätt. Jag övergav därmed tanken och lät spelledaren förklara spelet bäst den ville.

Nu kollade jag på How To Teach Board Games Like a Pro och listan såg ut precis som jag brukar förklara brädspel, men jag hade mitt tankevärld kring just äventyrsskrivande. Här var lite fruktbara saker jag tog med mig från videon för hur man kan lägga upp en rollspelsmanual (numren är från videon):

2. Låt läsaren ha något att fippla med
Rollformulär, tärningar, cheat sheets, spelplan, etc. Låt de få ta på dem och använd dem för att underlätta regelläsningen.

3. Introducera spelet med tre frågor: Vem, hur och varför?
Det är så otroligt viktigt, mycket viktigare än folk tror, att tidigt besvara dessa tre frågor: vem är vi, hur tar spelet slut och varför är spelet kul? Om du tidigt planterar dessa tankegångar kommer det bli mycket lättare för läsaren att förstå varje delelement i spelet - vare sig det är värld, subsystem eller spelledartips.

4. Lära sig skriva är en konstform: träna!
För att skriva ett bra rollspel måste man ha skrivit ett par dåliga. Robin D Laws skriver skitbra speltexter - man grokkar dem direkt - men när jag läste hans tidigare spel är de en enda röra.

8. Du har lärt ut bra om spelarna vinner över dig
I rollspelssammanhang handlar det om att få spelledaren att inse att det är inte spelledaren mot spelarna. En bra text planterar detta tankesätt väl.

9. Fråga spelarna om de vill ha en testrunda
Det här tycker jag är väldigt pedagogiskt och DoD2 hade faktiskt ett soloäventyr som spelledaren kunde spela igenom för att få en hum om hur rollspel går till. En kort AP hade också funkat och jag skulle kunna tänka mig ett upplägg där det första man ska göra är ett spela ut en viss typ av scen. Jag har för mig att introäventyret till Star Wars d6 hade dialoger som spelarna skulle turas om att läsa - ett tydligt sätt att visa andemeningen med rollspel.

10. Börja med kortare och lättare spel
Tanken från videon är att om spelarna inser att de kan lära sig mindre spel så kommer de inte vara lika rädda att lära sig större. Här fick jag tankar om att man inte förklarar reglerna direkt utan kör igång och spelar med gruppen och introducerar reglerna allt eftersom. Minns inte spelet nu, men det är ett spel som är skrivet på prosa (man har vita och svarta stenar) som gör just detta. Det finns ett annat spel där man har en karta på en pappersrulle som man rullar fram mer och mer. Reglerna hoppar direkt in i första scenen. Själv har jag alltid velat skriva ett OSR med fem äventyr, där varje äventyr presenterar en del av rollpersonens regler och ger tips till spelledaren hur man ska använda just den delen i äventyr. När rollpersonerna spelat igenom de fem äventyren är de level 1.

11. Lär dig genom att titta på andra
Jag brukar ofta titta på Tabletop och hur de spelar efter jag läst ett brädspel. Jag önskar att rollspel kunde vara lika bra och ha en videogenomgång på hemsidan/youtube/appen som går igenom reglerna och sedan kör en kortare spelomgång. Det är alltför många gånger som jag insett att jag missförstått en liten regel eller glömt bort andra.

Nu är det inte alla punkter från hans listan med, men jag kunde inte klura ut rollspelsmotsvarigheter till dessa.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Här fick jag tankar om att man inte förklarar reglerna direkt utan kör igång och spelar med gruppen och introducerar reglerna allt eftersom. Minns inte spelet nu, men det är ett spel som är skrivet på prosa (man har vita och svarta stenar) som gör just detta.
Det var ju hett för ett antal år sedan. ”Fluency play”, hette det så? Det publicerades ett antal sådana guider, bland annat till Polaris, som introducerade reglerna allteftersom och där man spelade en stund med reglerna tills man fattat dem, och sedan lade man till lite mer. Jag provade det med Polaris. Det funkade bra i den meningen att det var enkelt att lära sig spelet. Det dåliga var att det tog sådan tid innan man var ingång och spelade ”på riktigt”.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Också: For the Drama-spelen är helt suveräna på detta. Turas om att dra ett kort och följ instruktionerna på kortet. Det är den enda regeln du behöver veta för att kunna börja spela. Allt förklaras när man läser upp korten.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Håller med @Genesis om For the Drama-spelen. Utöver dem vill jag nog också lyfta nya versionen av Paranoia här, även om det väl mer handlar om att "spela ihop" gruppen än att introducera hela spelet. Men det är ändå rätt pedagogiskt jämfört med "läs den här tegelstenen".

SWd6 (och vissa andra d6-spel, säkert andra spel med) körde ju soloäventyr som introduktion till hur rollspel går till. Undrar om det inte är mer ett fenomen av sin tid på sätt och vis, i och med CYOA-genrens popularitet då, men det känns spontant som ett effektivt sätt att förklara vad "grejen" är. Problemet är väl att det också kräver en hygglig mängd skrivet material.

Dock är det väl värt att lägga in en brasklapp om att världens mest populära rollspel, D&D, inte är vare sig lättillgängligt eller överdrivet pedagogiskt, men ändå lyckats bli större än någonsin tidigare. Finns antagligen iakttagelser att göra där med.
 
Top