Nekromanti Skräcksystem, modern tid. Kommentarer?

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Systemet är täntk att ersätta det i Kult, då detta suger rejält mycket. Saker man fortfarande kan använda är Arketyperna, namnen och utseendet på vapen, samt kampanjmaterialet…

Systemet bygger i stort på att man han ett antal grundegenskaper, och ett (färre) antal färdigheter. När man vill göra något, slår man 1T6 och lägger till lämplig grundegenskap. Beroende på hur svår manövern är så ska man komma över en viss svårighetsgrad, som vanligen ligger runt 10.

Grundegenskaper
Det finns tre mentala och tre fysiska grundegenskaper, dessa är Int, Psy, Bil samt Sty, Fys, Smi.

Framslagningsalternativ
Det vanligaste alternativet är att helt enkelt slå 1T6 för varje grundegenskap.
Vill man ha större kontroll över sin rollperson kan man istället välja att dela ut poängen. Man får då 10+3T6 poäng, och ett poäng höjer en grundegenskap med et steg. Man får inte höja en egenskap till mer än sex med denna metod.

Svårighetsgrader
Normal svårighet ligger på tio (10), man kan använda följande tabell som riktlinje för övriga svårighetsgrader:

Mycket lätt 4
Lätt 6
Normalt 10
Svårt 14
Mycket svårt 18

Färdigheter
Man får välja lika många färdigheter från början som man har i medelvärde i sina grundegenskper, avrunda som vanligt. När man väljer en färdighet så skriver man bara upp att man har den, man har alltså inget speciellt värde i sin färdighet. När man sedan ska lyckas med något som täcks in under färdigheten så får man räkna sin grundegenskap som dubbel.

Exempel: Kalle har 3 i Bil och dessutom färdigheten Filosofi. När han ska slå ett Lätt slag för att ta reda på vad utrikesministern i Norge heter, så slår han 1T6 och lägger till 3. När han däremot ska slå ett normalt slag för att ta reda på vad Realismens företrädare tänker och tycker, så slår han 1T6 och lägger till 6, eftersom detta handlar om filosofi.

Stridsregler
Man har ett antal Kroppspoäng, som är lika med Fys*2, när man förlorat hälften har man +1 SG på allt man gör, när man når 0 blir man medvetslös. När man når –Fys dör man.
Man har dessutom Utmattningspoäng, vilka är lika med Psy+Fys. Man förlorar dessa när man gör ansträngande saker. När man har hälften kvar har man +1 SG på allt man gör, när man når 0 är man helt utmattad och måste vila. Man kan med hjälp av ett Svårt PSYslag ändå handla, med +2 SG.

Initiativ
I början på varje runda (som är 4 sekunder lång) slår varje deltagare 1T6 och lägger till sin Smi. Den som får högst handlar först, sedan nästa, och så vidare.

Närstrid
Om man vill så på någon eller skjuta på någon använder man Smi. Ett vanligt knytnävsslag är Lätt, medan ett normalt slag med tillhygge är Normalt. En knytnäve gör Sty Kp i skada, ett slag med tillhygge gör 1T6+Sty i skada. Sty används alltså som skadebonus för närstrid.
Man kan Undvika eller Parera (Normalt i grund).

Avståndsstrid
En normal pistol har en räckvidd på ungefär 50 meter. Sl kan om han vill dela in räckvidden i områden, exempelvis 1-20 = Lätt 21-50 = Normalt, 51-100 = Svårt, men detta är inte nödvändigt. En normal pistol gör ungefär 2T6 i skada.
Ett vanligt gevär har ungefär 250 meters räckvidd, och gör ungefär 3T6 i skada.

Automatvapen
En k-pist gör lika mycket i skada som en pistol, en automatkarbin gör lika mycket i skada som ett gevär. När man skjuter en salva bedömer man över hur stort område, och räknar sedan ut hur många kulor som finns i varje meter. Om en person står inom denna meter, slå man lika många T6or som antalet kulor. Varje etta är en träffad kula. Sedan gör man som vänligt för varje kula.

Var träffar man?
1T6 Kroppsdel Skademodifikation
1 Huvud x2
2 Höger arm x0,5
3 Vänster arm x0,5
4 Bål x1
5 Höger ben x0,5
6 Vänster ben x0,5

Man har inga Kroppspoäng på kroppsdelarna, men man förlorar däremot olika mycket beroende på var man blir träffad. Dessutom anses en träffad kroppsdel ofta vara utslagen, varför det är extra viktigt.

Mental balans
Man har ett antal poäng i mental balans, som är lika med Psyx2. När man når hälften är man rejält rädd, när man når 0 är man helt skräckslagen. Om man kommer ner på –Psy kommer man dessutom att drabbas av allvarliga psykiska men av händelsen.


Saker som saknas… Tabeller för fysiska (per kroppsdel) och psykiska skador… mycket bakgrundsalternativ… utveckling av rollperson… osv, osv…



[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Det hela verkar vettigt men jag har ett litet tips som jag gärna delar med mig av. Angående kaliber;
Ett vapen med grövre kaliber har en tyngre projektil, en AK4 som har kaliber 7.62 (liksom många jaktgevär) har alltså en stabilare kulbana och högre penetrationsförmåga. Detta innebär dock inte att det gör mer i skada än en AK5 som har kalibern 5.56 mm. En mindre kula har egenskapen att den lätt "vobblar" när den träffar en människokropp (motsv) och tillfogar offret mer skada i de inre organen. Altså kan det vara farligare att bli träffad av ett vapen med mindre kaliber än ett med större kaliber. När det gäller penetrationsförmågan gentemot t.ex en kevlarväst har man dock en fördel med det grövre vapnet. Ett vapen med grövre kaliber har dessutom högre precision och längre räckvidd, å andra sidan stegrar det sig mer p.g.a den grövre drivladdningen. Ammunitionen är också en faktor man måste räkna med, en helmantlad kula (har ett lager av hård metall runt blykulan) gör mindre i skada än en blykula (som används vid jakt). Den helmantlade kulan sliter inte sönder lika mycket inuti kroppen då den inte deformeras vid anslag. Sedan finns det andra ammunitionstyper som jag inte vågar ge mig in på då jag inte har altför mycket erfarenhet av dessa typer. Exempel på specialammunition är brandammunition, pansarbrytande ammunition och sprängammuntion. Det finns också s.k "dum-dumkulor" som är en vanlig bykula som har preparerats i förväg för att gå sönder vid anslag och splittras upp inuti kroppen och tilfogar grova skador på de inre organen.

Mvh

Vitulv

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
<I>Systemet är täntk att ersätta det i Kult, då detta suger rejält mycket.</I>
På vilket sätt? Allmänt? Alltså, KULTs system är nog det bästa som gjorts när det gäller inlevelse och system som passar till spelvärlden. All action i strider är helt omöjlig att slå av andra spel. Detdär med skada med 1T20 är totalt underbart; "Jag skjuter!" (snabbt och lätt kast) "JJaajAAAA!!! Där fick han!" istället för långdragna opassande (i alla fall för kult) strider.

Men annars måste jag säga att hela ditt system var mycket bra. Det verkar vara ett snabbt (inte som kult, fast mycket snabbare än dod och för att inte tala om eon) och bra system. Jag skulle kunna tänka mig att spela med ett sånt utvecklat system.

Bara en sak. Ett normalt slag på 10? Genomsnittet med 2T6 är juh 7, och att slå 10+ är mycket svårt. Du sa att man hade få färdigheter - isåfall är det jättemånga saker som nästan är helt omöjliga att klara, även om de klassas under 'normalt' För att inte tala om ett svårt slag, som tom blir omöjligt för supermänniskan som har 6 i en grundegenskap, samt slår en 6a. Sänka nivåer, eller yrar jag? (jag kanske missuppfattade allt, jag é lite trött)

Nåväl, ditt system var bra, men det kan inte ersätta kult enligt mitt tycke. Kult's system är ju kult :gremsmile: Och snabbt, kraftig, spännande och inlevelsefullt! Mitt eget (och 10 kompisar som hjälpt till) skräckrollspel (mja, skräck? inte i samma mening som kult) Quashmanrot använder jag för tillfället KULTs system och det är toppen. Ska se om jag kan ändra lite saker... när det blir klart ([nu lite OT] jag har skrivit 60 a4 fast det blir fan aldrig klart... hatar att göra klart rollspel... spelet fungerar perfekt att spela med men många regler är bristfälliga, saker saknas och jag har t.ex. inga skador för vapen och bla... Quashmanrot är väl dock det spelet som <B>alla</B> i min spelgrupp (7 pers) gillar bäst så vi har spelat det mycket... någon som har lust att hjälpa till att göra klart det (asså skriva alla jobbiga saker som fakta om vapen, färdigheter och bös)?)

Mac
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Sänka nivåer kan vara tänkvärt. Njae, alltså, Kults system tycker jag verkligen inte är bra. Det är därför jag vill skapa ett annat. Men jag har däremot full förståelse för alla som tycker att det är bra. För er är det bara att igorera mina fatila försök att skapa något bättre ;)



[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Angående vapen:

Är det detaljerade regler för vapen?
Använder du eldhastighet, omladdning, räckvidd i meter..
Isåfall finns det ju en massa sidor. Surfa in på dom och ta det du vill ha..

Eller är det enkla?
Isåfall kan du ju typ säga att alla pistoler har eldhastighet 5, omladdningstid 2, räckvid: normalt..


Vore trevligt om du ville berätta lite mer om detta rollspelet! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Framslagningsalternativ

Personligen gillar jag inte system där man slår tärningar i rollpersonsskapandet
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Angående vapen:

Tja. jag täntke mig ett ytterst odetaljerat system. Saken är ju den att det inte är viktigast i världen för ett skräckrollspel hur långt du kan skjuta med din pistol eller hur mycket skada den gör... Så en pistol (vilken som ) gör 2T6 i skada... om den är extra kraftfull kanske 2T6+1 och om det är en ärtbössa 2T6-1... De har ungefär samma räckvidd hela buknen. Gevär och automatvapen förekommer ju så sällan att man knappast behöver exaktare regler för dem heller...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Framslagningsalternativ

Det är ju därför du har möjligheten att välja det andra alternativet! ;)

Personligen ogillar jag högst betydligt system där man köper grundegenskaper och liknande. Alla gubbar blir lika bra då nämligen, vilket är ytterst tråkigt tycker jag...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
???

Jag frågade ju maxwan.. /images/icons/tongue.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
det är ju enkelt iallafall...det är bra med regler som baserar sig på grundegenskaper för att lyckas med något, men inte i denna utsträckning. Har det blivit bättre? Kultreglerna må vara lite halvtaskiga, men inte så dåliga...det beror ju mycket på hur man behandlar det också...som vanligt är det viktigare med bra spelare/SL än bra regler.

"det är roligt att slå tärningar"
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag ser flera fördelar: Det är betydligt snabbare, det baseras på ett väldigt enkelt tärningsslag, det blir relativt lite siffor och nuffor till karaktärerna, vilket kan befrämja karaktärsutvecklande, det blir inte så viktigt vad du har för vapen eller hur du gör när du strider vilket torde påverka skräckstämningen på rätt sätt, det finns vettiga och framför allt enkla regler för Sanity eller mental balans (de i Kult är allt för klöddiga för att använda under pågående äventyr, och det är ju då man vill använda dem)... Det finns fler, men jag känner mig tillräckligt ostrukturerad för att inte hålla reda på dem just nu :gremwink:.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Systemet
Systemet påminner om "In the Dark" (skräckrollspel). Ladda ner det på: <A HREF="http://www.in-the-dark.com/" target="_new">http://www.in-the-dark.com/</A> Du kan sen fylla ut systemet m lite husregler. Det gjorde iaf jag.

Avståndsstrid
Ett förslag. I Deadlands så blir svårighetsgraden högre ju längre man försöker skjuta. Ta istället att för varje 50 m. (lr högre) så ökas SG:t m 1. Kanske ta den naturliga räckvidden för ett vapen dividerat m 10. Avrunda uppåt mot närmsta 10-tal. Ta en k-pist t.ex. Den räcker 600 m. Ge +1 på SG för var 60:e m. Att skjuta mer än 600m. är ändå helt omöjligt (för hög SG).

/[color:green]Han</font color=green> som gjort en drös husregler till "In the Dark" men inte börjat spela det än(?)
 
Top