Nekromanti Skräck-oneshot med temat de sju dödssynderna (?)

Jag ska snart avsluta min karriär som spelledare (i den här orten i alla fall) och tänkte avsluta "with a bang" med ett kort (en spelsessions) skräckscenario. Jag har lite begränsat med tid (det ska spelas nästa måndag) och jag vill vispa ihop något annorlunda och häftigt.

Mitt huvudkoncept är just nu att det ska vara någon form av skräck-/thrillerberättelse. Tanken är att en person har gjort en Dr.Jekyll & Mr.Hyde fast i fler delar; han har delat upp sig i 7 separata personer, där varje är en personifikation av den här personens synder enligt de sju dödssynderna.

Då det kommer vara en oneshot är tanken att jag förser spelarna med karaktärer (för att kapa ner tid som läggs på karaktärsskapande). Idén är då att spelarna (som är 5 till antalet) kommer spela 5 av de här delarna och att huvudantagonisten (bossen om man så vill) kommer vara Stolthet. Detta innebär att 1 aspekt blir över, men det går att lösa på något vis. Stolthet kanske behöll en aspekt alt. så dog den minst syndiga delen av honom i uppdelningsprocessen.

Varje karaktär ska vara designad för att representera sin synd och deras fysiska tillstånd ska reflektera hur mycket av den synden som personen begick innan uppdelningen. T.ex om personen var en rätt ilsken och arrogant av sig så blir Vrede en storväxt och muskulös karaktär och Högmod blir en välbyggd och atletisk individ. Var personen givmild/inte girig så blir Girighet en kortväxt och sjuklig individ.

Jag hade tänkt att spelarna alla vaknar upp där ritualen utfördes och att de alla lider av minnesförlust (jag vet... jag vet, detta är bara sådant jag kommer på nu lite snabbt). Där hittar de den sjätte aspekten död och ev. ett kryptiskt meddelande skrivet av personen innan han delade upp sig alternativt ett meddelande skrivet av Stolthet (som vaknade först och stack).

Berättelsen skall sedan handla om att rollpersonerna ska utreda vilka de är, varför de vaknade på denna plats och vem som fick dem att hamna där.

För att öka spänningen tänkte jag ha med någon form av "Jakthundar". Någon/något som är ute efter rollpersonerna (eller personen de en gång alla var en del av). Varför vet jag inte än.

För att hålla storyn tajt hade jag också tänkt att låta den utspela sig på en rätt begränsad yta. En herrgård kanske, eller en mindre by.

En slutklämm jag tänkt på också är att spelarna i slutet förhoppningsvis kommer veta vilka deras karaktärer är och att de kommer ställas inför beslutet att gå samman till en person igen, eller att alla går sina skilda vägar och lever sina egna liv.

Nu blev det kanske många lösrycka idéer som formar ett rangligt skelett, och det är därför jag postar det här. All input av alla möjliga slag skulle uppskattas! Bara spruta ur er idéer, funderingar och kommentarer!

T.ex varför delade personen upp sig? Hade han syndat så hemskt att han ville separera sig från sina mörkare sidor (Dr.Jekyll & Mr.Hyde). Var han en seriemördare som försökte "bota" sig själv?

Vem jagar spelarna? Polisen? Änglar som bevakar världens balans och som blivit upprörda av denna skymf mot balansen? Demoner som vill kassera in skulder?

Vad för slags ledtrådar kan spelarna tänkas hitta? Journaler? Blodiga lik?

Vad för slags plats utspelar sig det på? Är det kanske mer lämpligt med en stor stad? En stuga ute i skogen?

Det bör nämnas att jag tänker spela detta i (New) World of Darkness.

Jag vill på förhand tacka för all ev. input!