Skillnaden mellan Svenska Kult 1e och Kult 2e

LostInMoments

Veteran
Hejsan, har i några år nu börjat samla på äldre rollspel som jag antingen ville spela som ung men aldrig kunde samt coola grejor som var lite före min tid. Har nyligen lyckats införskaffat ett exemplar av andra utgåvan av Kult på Svenska. Som jag har förståt det så blev det en del självcensur i denna utgåva jämfört med den första tack vare moralpaniken över Kult på 90-talet. Problemet är att jag inte riktigt kan hitta information om exakt vad som blev borttaget och/eller ändrat mellan utgåvorna förutom att andra utgåvan helt tog bort magi-systemet. Det jag nu undrar är om någon har mer exakt information om vad som faktiskt ändrades, var det faktiskt något mer än själva magi-systemet eller är ryktet om censuren kanske annars lite överdriven? Är det någon stor skillnad i tonen mellan första och andra utgåvan annars?

Verkar även som att första Engelska utgåvan bara var en direktöversättning av första Svenska utgåvan medan den andra Engelska utgåvan inte var en översättning av den andra Svenska utgåvan utan en egen grej, skulle gärna uppskatta mer information om detta om någon hade det?

Tack på förhand, är ny här på forumet så hoppas detta är rätt ställe att ställa denna fråga.

Back