Nekromanti Skillnad på dts och Dolby digital och dolby surrou

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Hejsan!

Nån som vet vad det är för skillnad på dts, dolby digital och dolby surround. Är det olika ljudformat eller är det samma. Jag skriver DVD recensioner just nu och har stött på dessa tre. Om det är samma, vad ska man skriva ... dts kanske?



 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Skillnad på dts och Dolby digital och dolby su

Bäst att du gör research, google är din vän.

Men, dts bör vara samma som dolby digital men jag är inte helt hundra. Dolby surround skulle kunna vara analogt om man får gissa lite.

Kanske vore bra med en liten faktaruta som förklarar det hela? Skillnaden mellan olika system, de olika vanligaste namnen på system, hur många kanaler respektive system har osv.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
och i kvalitet innebär det att? [nt]

...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
G

Guest

Guest
Re: Skillnad på dts och Dolby digital och dolby su

Dolby Surround: 4 kanaler. Höger, vänster, center + bak-kanal. Bak-kanalen är ofta utstyrd i två högtalare, men de är i sig inte separata.

Dolby Digital 5.1: 6 kanaler. 5 diskreta (höger, vänster, center, höger bak & vänster bak) + 1 subwoofer/effektkanal.

DTS: Som tidigare sagts i forumet: 6 kanaler, men med mindre komprimering än Dolby Digital.

/P
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Skillnad på dts och Dolby digital och dolby su

Tackar och bockar. Då skriver jag helt enkelt precis vad som står på filmerna ...

 

flintberg_UBBT

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
5
Location
Malmö
Re: Skillnad på dts och Dolby digital och dolby su

Hej Mattias! Som redaktör så är jag väldigt glad om du kan skicka mig din e-mailadress så får du vara med på vår lista över filmskribenter.
Mvh
/Björn

"Take action, seize the moment. Man was not intended to become an oyster." --T. Roosevelt
 
Top