Nekromanti Skapa register till sitt rollspel

Rickard

Urverk speldesign
När jag skrev Mutiné så skrev jag upp alla termer i ett dokument medan jag satt och skrev texten. Jag inte bara skrev upp termen utan jag kom tillbaka senare och skrev även en kort förklaring över termen.

När jag sedan gjorde registret som en slutklatsch så behövde jag enbart söka reda på sidnumren och i princip kopiera in den redan färdiga texten i rollspelet.

EDIT: Något annat kring register som ni vill snacka om? Det här är annars ett rätt smalt ämne. :gremsmile:

/Han som undrar hur andra spelskapare går tillväga för att skapa sina register

PS. Till Matiné skapade jag registret i efterhand, vilket gjorde att jag fick gå igenom hela texten. Jag ville testa ett annat förfarandesätt till Mutiné då jag kände att registerskapande var för tidskrävande för min smak. DS.

Han said:
/Han som undrar hur andra spelskapare går tillväga för att skapa sina register

Har inte känt behovet i Null State eller Evolutionens Barn, men jag tänker mig att jag kommer att används InDesigns inbyggda funktion och helt enkelt gå igenom texten en gång när den väl är importerad till InDesign från wiki eller gdocs eller var jag nu skrivit den.

EDIT: Tydligen har InDesignTaggedText stöd för index entries, så eventuellt kanske jag bättrar på mitt exportplugin till DokuWiki för att hantera sånt. Då kan jag markera termer direkt i texten när jag skriver den, så genererar InDesign allt åt mig sen.

Alltså. Whit wold innehållsförteckning är legendarisk dåliga. De är långa, har ofta fel och har inte med nyckelsaker, eller en hel massa saker är helt enkelt inte med. Typ "Blood" går inte att slå upp i vampire.

White wolf är exemplet hur man inte ska göra.

w176 said:
Alltså. Whit wold innehållsförteckning är legendarisk dåliga. De är långa, har ofta fel och har inte med nyckelsaker, eller en hel massa saker är helt enkelt inte med. Typ "Blood" går inte att slå upp i vampire.

White wolf är exemplet hur man inte ska göra.
Jag har funderat kring detta. D&D4:s register är inte heller något att hänga i julgranen. Det har hänt ett antal gånger att jag inte kunnat hitta termer i deras korta lista.

Mutiné har inte så många termer (antar jag) vilket gjorde att jag till och med slängde in människa, mutant och robot i registret. Jag tycker ett stort register är jobbigt också, även om det skulle ha en tydlig layout. Mutinés lista sträckte sig 1,5 sidor men det var även med en kort förklaring till varje term.

Så hur ska man avgöra vad man slänger in i registret? Ska man försöka hålla nere antalet termer i sitt rollspels så att registret inte blir för stort? Några tankar kring detta? Jag har funderat på att slänga in ett rollformulär och ge sidhänvisningar från respektive delar av formuläret. För vad mer borde man vilja slå upp?

/Han som tyckte att MouseGuards registerstruktur var förvillande

Har gjort en del megastora register i InDesign och det funkar hyfsat bra - man kan lägga in registerposter efter hand i texten eller göra det efter en lista man gjort.

Jag tycker man skall ha med en bra innehållsförteckning, ett rejält register och en komplett lista som förklarar speltermer.

Back