Oden;n110342 said:I Fantasy/medeltid utgår jag alltid från måttet Tunnland vilka har flera bra egenskaper vad gäller rollspel.
- Ett tunnland var den yta en tunna säd kunde täcka. Knyter bra ihop med eventuell ekonomi och lätt att räkna på.
- Ett tunnland är ~5000 (4937 exakt) kvadratmeter stort. Då det går två tunnland på en hektar (10 000 kvm) är det lätt när man ritar kartor.
- Ett tunnland kan förklaras för sportintresserade som ~1.5 tunnland = en fotbollsplan.
- Ett tunnland vete gav cirka 360-400 pund (180-200 kg) vete. Jämför detta med att ett tunnland idag ger cirka 3 150 kg Höstvete tror jag det är.
En "typisk" bondefamilj på tre vuxna och två barn kan leva på 16-20 tunnland, men för att leva gott och klara en dålig skörd krävs snarare 20-25 tunnland vilket låter dem odla både vete, råg, korn, ha en äppeldunge med en del land i träda samtidigt som de har en arbetsoxe, ett gäng mjölkgetter höns samt en eller två suggor. Naturligtvis inkluderar inte detta eventuella Fantasygrödor, bypräster som faktiskt kan välsigna skördar, odla med drakdynga eller alkemiska brygder i vattnet.
Gäller det en by är det enkelt att räkna ut hur stor areal som går åt, beroende på hur många familjer som bor i byn och hur bra välstånd de har. Ex ett dussin familjer med bra självförsörjning = 12 * 25 = 300 tunnland eller 150 hektar.
Själv brukar jag låta varje tunnland producera långt mer än vad de borde, det gör att varje familj kräver mindre land och städer inte behöver omringas av miltals med åkrar. Naturligtvis ignorerar jag i sådana fall saker som befolkningsexplosion och inflation och förklarar detta med hungriga äventyrare.
Tack för hjälpen, det här var precis vad jag var ute efter. Att det skulle behövas ungefär 3 fotbollsplaner åker per person känns dock inte som den by jag har tänkt mig så jag tror att de äldre civilisationerna lyckades framställa ett effektivare vete som fortfarande finns kvar. Tror jag kommer att köra på ungefär ett tunnland per person. Vilket i så fall skulle ge ungefär 1000kg vete.