Nekromanti Skapa egna kort

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Jag har en idé med att skapa egna kort till rollspel som tillbehör och hjälpmedel som jag vill testa. Jag skulle vilja ha praktiska råd för att skapa korten både för prototyping under utveckling och som slutlig nedladdningsbar pdf eller print on demand.
  • Vilka standard av storlekar på kort finns att överväga?
  • Rekommendationer för programvara? Kan jag använda LibreOffice Writer åtminstone under prototyping? Finns något bra gratis-alternativ för slutlig pdf?
  • Vilka alternativ finns för utskrift på egen bläckstråleskrivare och vad är att föredra? Vilket papper, finns perforerade A4-ark, plastfickor?
  • Vad finns för alternativ för print on demand för kort motsvarande DriveThruRPG.com och lulu.com? Eller dessa kanske erbjuder print av kort?
  • Andra tips?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Dubbelvikt vanligt papper i kortplastfickor funkar också. Kanske inte samma proffsiga känsla men du kan experimentera lite med utskrifter för att få det som du vill. Dessutom enkelt göra nya kort om du behöver.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Om du bara ska använda korten själv: Skaffa plastfickor för Magic-kort, samt en hög värdelösa Magic-kort som de flesta Magic-spelare är beredda att kasta efter dig. (Om du inte hittar någon Magic-spelare, ta vanliga spelkort.) Stoppa korten i plastfickan för stabilitet, och skriv ut dina egna kort på vanligt papper och stoppa dem i plastfickorna.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
www.theboardgamecrafter.com har alla möjliga typer av kortstorlekar som print-on-demand. De är lite dyrare per kort än DriveThruCards, men man kan lägga till regelhäfte och andra komponenter som DriveThruCards saknar.

Pokerkort (europeiska eller amerikanska) är annars den vanligaste storleken, men det finns allt från små kvadratiska kort till stora härliga tarotkort.

Jag är inte så haj på Libre Office Writer, men för egna prototyper funkar det nog. Däremot skulle jag inte skicka iväg sådana PDFer till ett POD-tryckeri - de kan vara ganska petiga. Då är nog GIMP fortfarande bäst bland gratisbildprogrammen.

Kortplastfickor med handskrivna lappar i, som flera redan nämnt, är min favorit. Med ett vanligt spelkort i plastfickan slipper man dessutom tänka på kortbaksidor. Och en gammaldags OH-penna fungerar om man vill klottra på själva plastfickan.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Tack för alla utmärkta tips! Vanliga spelkort i plastfickan för stabilitet hade jag inte tänkt på och det tror jag kommer bli väldigt bra när jag testar mig fram. Jag kommer prova med storleken på pokerkort (europeiska eller amerikanska). På en A4 borde jag kunna få ut 3x3 eller 2x4 kort.

DriveThruCards skriver så här: InDesign or Illustrator are your best file-prep options. You might also consider the free layout program, Scribus.

Jag kommer börja med LibreOffice Writer (för utskrift på bläckstråleskrivare) och uppstår behovet så testar jag Scribus.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag tror inte att det borde vara något problem att exportera en PDF från LibreOffice och sen trycka den. Däremot tror jag att det är skitjobbigt att designa kort i en ordbehandlare. I alla fall om du vill ha både bilder och text, och det vill man nog.

Om Scribus inte faller dig på läppen så testa Inkscape.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Skriv it på lite tjockare, blankare papper, köp sedan en K40-laser för 3-4000 och skär ut dem med. Perfekta mått varje gång, snygga rundade hörn. Heck, du kan till och med göra dem oregelbundenformade om du vill. Sedan kan du använda lasern till att göra små träboxar till korten om du vill.
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Writer funkar för prototyping men slutgiltig grafik bör bara vektoriserad för att inte pixlas. Nu är jag ingen grafiker men jag använder Inkscape med gott resultat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Nu pratade vi om kort igen i en annan tråd, och jag tänkte passa på att väcka den här tråden till liv då jag definitivt är sugen på att göra hjälpmedelskort till t.ex. Rotsystem (för cybernetik, vapen etc).

Jag har sett MeinSpiel nämnas på internationella sidor, och de verkar ha dugliga priser (eller åtminstone inte svindyr frakt från USA frakt som tar en månad). Nån som har erfarenheter?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Nu pratade vi om kort igen i en annan tråd, och jag tänkte passa på att väcka den här tråden till liv då jag definitivt är sugen på att göra hjälpmedelskort till t.ex. Rotsystem (för cybernetik, capen etc).

Jag har sett MeinSpiel nämnas på internationella sidor, och de verkar ha dugliga priser (eller åtminstone inte svindyr frakt från USA frakt som tar en månad). Nån som har erfarenheter?
Inga erfarenheter, men en snabbkoll verkar ge vid handen att det inte är POD, utan att man får beställa ett gäng spel och kränga själv, eller? Kan man skapa en länk där folk kan köpa hem det själva?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Inga erfarenheter, men en snabbkoll verkar ge vid handen att det inte är POD, utan att man får beställa ett gäng spel och kränga själv, eller? Kan man skapa en länk där folk kan köpa hem det själva?
Jag tror att man borde kunna beställa enskilda kortlekar manuellt, och skriva in en annan leveransadress än sin egen? Inte riktigt Publit/Lulu-nivå på bekvämligheten, men tekniskt sett är det ju fortfarande POD (as opposed to "trycka stora serier och krångla med lager).
 
Top