Skapa egen webbsida, hur?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har under en längre tid funderat på att skaffa en egen hemsida. Ett ställe där jag kan lägga upp alla hugskott och längre tankar jag skriver ned. Jag tänkte ha två bloggar, en om rollspel och en om annat, plus lite småsidor med allt möjligt annat.

Problemet är att jag är helt vilse i den världen. Jag tror jag förstår mig på vad som behöver göras i stort: Köpa(hyra?) domännamn, skaffa nån sorts webbhost, koppla in nån sidbyggarmjukvara som WordPress(jag duger inte till att knappa ihop nåt sånt själv, och börja bygga sidan.

Men jag har ingen koll på nåt av det specifika. Hur skaffar man domännamn? Internetstiftelsen hänvisar till sina återförsäljare, men vilken av dom ska man köpa från? Ska man använda .nu eller .se?
Webbhostning, hur gör man det? Vilka företag är bra här?
Sidbyggande: Jag har funderat på att använda WordPress.org, men jag har ingen närmre koll på om det är ett bra val. Jag vill helst ha nåt gratis, den här historian lär kosta en o annan slant ändå, men jag vill inte lägga ner mer pengar än nödvändigt.

Om ni själva har svar eller kan hänvisa till nån bra resurs uppskattat jag det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Jag tänker att Wordpress är ett bra val – det är lite bloatat men är också ett slags standard, som inte kräver att man krånglar med speciellt mycket teknik själv.

Normalt sett köper man 1) utrymme och 2) en domän och så kopplar man ihop så domänen pekar på utrymmet. Loopia och One.com är väl de jag använt; Loopia mest för domäner (jag har eget utrymme hemma), One när jag behövt både utrymme och domän. Ones priser är också rätt normala i sammanhanget; jag tror det blir svårt att hitta billigare än deras paket utan att börja tumma på stabilitet etc. Men andra i tråden får mer än gärna rätta mig.

Wordpress kan man antingen installera i sitt eget utrymme, eller så kan man betala för utrymme hos wordpress själva. One.com har en "wordpress-installationsknapp" som jag precis nyligen använt för att sätta upp en hemsida snabbt och lätt. Det är så vi gjort med sidan för Luna City Blues. Sedan har ju jag joxat med teman och sånt så det ser ut son vi vill.

Så… Jag skulle helt enkelt kolla på Wordpress.coms pricing och jämföra den med one.com och sen välja den som verkar rimligast. Om jag inte ser fel verkar wordpress ha en grej där man betalar 39 spänn i månaden, plus domänen efter första året? Om det stämmer verkar det rätt bra, tycker jag. Jämfört med One.com, som har ett paket de kallar Explorer som kostar 99 spänn i månaden plus domänen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Jag har under en längre tid funderat på att skaffa en egen hemsida. Ett ställe där jag kan lägga upp alla hugskott och längre tankar jag skriver ned. Jag tänkte ha två bloggar, en om rollspel och en om annat, plus lite småsidor med allt möjligt annat.

Problemet är att jag är helt vilse i den världen. Jag tror jag förstår mig på vad som behöver göras i stort: Köpa(hyra?) domännamn, skaffa nån sorts webbhost, koppla in nån sidbyggarmjukvara som WordPress(jag duger inte till att knappa ihop nåt sånt själv, och börja bygga sidan.

Men jag har ingen koll på nåt av det specifika. Hur skaffar man domännamn? Internetstiftelsen hänvisar till sina återförsäljare, men vilken av dom ska man köpa från? Ska man använda .nu eller .se?
Webbhostning, hur gör man det? Vilka företag är bra här?
Sidbyggande: Jag har funderat på att använda WordPress.org, men jag har ingen närmre koll på om det är ett bra val. Jag vill helst ha nåt gratis, den här historian lär kosta en o annan slant ändå, men jag vill inte lägga ner mer pengar än nödvändigt.

Om ni själva har svar eller kan hänvisa till nån bra resurs uppskattat jag det.
Frågan hör väl samman lite med hur du ser på nedlagt arbete kontra trafik och kostnad. Ska man vara helt ärlig är det närmast omöjligt att driva trafik till sin hemsida och har man då lagt ner en massa tid och pengar på det så kan det känns lite ovärt. Om det är en blogg du är ute efter så hade jag skaffat just en blogg. Om det visar sig att folk är intresserade kan du ju vidareutveckla. Ett annat alternativ är patreon, men som sagt, allt hänger på vilka du vill skapa sidan för.

Mitt förslag är att börja ärligt att fundera på detta. Kanske gör gdrive exakt samma sak för dig? Eller nått annat?

Förutsatt att du redan har gjort allt detta och kommit fram till att du behöver hemsida etc, så är det som @krank säger sannolikt wordpress som gäller. Det är dock inte bara att trycka på knappen. Är man inte bekväm i digitala arbetsmiljöer är det rätt bökigt att få till det bra. Och om du inte får till det bra finns det stor risk att sidan kommer se tråkig ut, vilket i sin tur innebär att ingen vill läsa det som står där...
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Frågan hör väl samman lite med hur du ser på nedlagt arbete kontra trafik och kostnad. Ska man vara helt ärlig är det närmast omöjligt att driva trafik till sin hemsida och har man då lagt ner en massa tid och pengar på det så kan det känns lite ovärt. Om det är en blogg du är ute efter så hade jag skaffat just en blogg. Om det visar sig att folk är intresserade kan du ju vidareutveckla. Ett annat alternativ är patreon, men som sagt, allt hänger på vilka du vill skapa sidan för.

Mitt förslag är att börja ärligt att fundera på detta. Kanske gör gdrive exakt samma sak för dig? Eller nått annat?
Egentligen är det mest för att ha ett eget kreativt utrymme på nätet som jag kan forma lite som jag vill. Om folk hittar dit är det en är det en trevlig bonus. Men huvudsyftet är att ha en liten digital lekstuga där jag kan lägga upp saker jag gjort och kunna hänvisa till då och då. Och som jag har kontroll över.
De flesta rena bloggsidor jag kollat på är lite för begränsande tycker jag, man får ett flöde och kanske några flikar med utvalda inlägg. Jag vill kunna göra mer, och utforma den efter egen smak. Google drive har också fel känsla tycker jag, känns som att det bara blir en hög med dokument där, jag vill ha nåt lite mer personligt.

Sen ska det tilläggas att jag är smånostalgisk för tiden då jag ägnade min tid på nätet åt att hoppa runt mellan olika småsidor folk hade knopat ihop själv, av typen gkane.de, eller varför inte idiomdrottning.org (som jag då hittade bra mycket senare, men som väl exemplifierar min uppskattning av de lite mer personliga delarna av internet). Inte är min ambition att få till så rejäla sidor som dessa, men något åt det hållet.
Förutsatt att du redan har gjort allt detta och kommit fram till att du behöver hemsida etc, så är det som @krank säger sannolikt wordpress som gäller. Det är dock inte bara att trycka på knappen. Är man inte bekväm i digitala arbetsmiljöer är det rätt bökigt att få till det bra. Och om du inte får till det bra finns det stor risk att sidan kommer se tråkig ut, vilket i sin tur innebär att ingen vill läsa det som står där...
Jag brukar se mig som skapligt datorkunnig, men inte inom detta område. Jag tänker att det helt enkelt är nåt man får lära sig genom att läsa på och kolla upp handledningar. Jag gillar att göra mycket själv.

Tack för råden hursom (du också krank)
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,040
Location
Stockholm
Jag har haft en del problem med supporten och gränssnittet på one.com tidigare, så avråder personligen från den. Wix och Squarespace har jag däremot hört gott om (lite dyra, dock).

Jag köper mina domännamn från Svenska Domäner , separat från var själva sidinnehållet är uppladdat.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Jag har använt Wix och Strikingly, och båda är riktigt bra. De använder drag and drop för att bygga webbsidor av olika moduler. De är enkla att lära sig och snabbjobbade. Wix är mer flexibelt, medan Strikingly är snabbare att komma igång med. Båda har gratisversioner med lite olika begränsningar. En domän kan Strikingly ordna, men osäker på om Wix erbjuder det.
 
Top