Nekromanti skakigt med magi

Tearlach

Warrior
en av mina spelare fick nyligen tag i ett kul vapen,
nämligen ett stridsgissel med lite magi i.

för det första så drar den iväg en ob2t6 blixt på den första varelse som man dänger till varje runda,
vilket gör den almänt överjävlig i strid.

för det andra och mycket roligare så drar den iväg en jordbävning grad 2 om man dänger den i backen.

föresten om ni tar med detta elände i era kampanjer så tänk på vad som händer om en spelare fumlar till det
och kastar iväg vapnet eller dänger det i backen medans han utforskar någon ranglig ruin eller grotta.

mina förfärliga spelare kläckte givetvis ur sig frågan
"vad händer om jag lappar till en jordelementar med den här?"

då jag inte har hittat ett bra svar på frågan så frågar jag givetvis er.

vad händer egentligen om man centrerar effekten jordbävning på en jordelementar?

tearlach- som åtminstonde tror att NÅGON får en överaskning.

rax

Swordsman
Re: Skakande nyheter

vad händer egentligen om man centrerar effekten jordbävning på en jordelementar?

Den sprängs i småbitar? Ingenting? Välj själv:

- En jordelementar består av jord, alltså kan man lätt argumentera att effekten Jordbävning påverkar den som vilken annan plätt mark som helst. Isf skulle jag höfta till med att effekten ger +Ob1T6 skada per magnitud.

- En jordelementar är också ett magiskt frammanat väsen, alltså kan man lika gärna argumentera att magin som binder den till sin nuvarande form gör att den inte längre räknas som enbart jord. Således har effekten Jordbävning inte mer effekt på den än på en människa.

- En tredje tolkning är att jordelementaren är en plätt jord, alltså gör effekten Jordbävning det den alltid gör - orsakar en jordbävning inom effektens area. Jordbävningen centreras på elementaren men fortplantar sig direkt ner i marken under den, utan att i övrigt påverka varelsen. Naturligtvis går den här tankegången utmärkt att kombinera med #1 (för större effekt) och #2 (som förklaring).

Och så till en motfråga:

för det andra och mycket roligare så drar den iväg en jordbävning grad 2 om man dänger den i backen.

Är effekten Jordbävning omodifierad? Du vet att den isf centreras på den punkt där besvärjelsen utgår ifrån - vanligtvis magikern, i det här fallet där stridsgisslet träffar? Det innebär ju att hjältekrigaren med stridsgisslet alltid befinner sig nästan mitt i effektens centrum - hoppas han har bra RÖR... :gremsmile:

/Rax, rörig :gremwink:

Ceram

Tvättbjörn
jordbävningar igen

Rippar du mina idéer utan att ge mig äran va? :gremtongue:

föresten om ni tar med detta elände i era kampanjer så tänk på vad som händer om en spelare fumlar till det
och kastar iväg vapnet eller dänger det i backen medans han utforskar någon ranglig ruin eller grotta.
Citat från tidigare inlägg
Svärdet Imperiets framfart har gått i arv i en numera islagd kampanj. Svärdet är "oförstörbart" och skapar en jordbävning när man drämmer hjalten i ett massivt föremål. Jordbävningens styrka är i förhållande till kraften i slaget mot marken så det kan bli förödande att hålla svärdet i handen när man faller med kraft har det visat sig. Dessutom gör svärdet lite mer skada förståss.
En liten smäll ger alltså lite skakningar medan en stor smäll ger rejäla jordbävningar med saker som rasar. För att det hela ska funka krävde jag relativt solida saker att starta jordbävningen i, till exempel ett rejält stengolv. På människor och liknande funkade det inte. Däremot raserade de en hel ravin efter att ha fumlat, ramlat och slagit hjalten i marken.

mina förfärliga spelare kläckte givetvis ur sig frågan
"vad händer om jag lappar till en jordelementar med den här?"

då jag inte har hittat ett bra svar på frågan så frågar jag givetvis er.

Jag skulle låta elementaren skaka sönder. Men det ska du inte berätta för spelarna börja håll hemligheter. Berätta inte vad det är för rang på artefakterna, det tar bort stora delar av det roliga och de blir mest regeldravel.

/Ceram, typer magiska föremål ska vara mysitiska inte regelbundna.

Tearlach

Warrior
Re: jordbävningar igen

Rippar du mina idéer utan att ge mig äran va?

jag har faktiskt inte sett ditt tidigare inlägg
jag improviserade vapnet när mina spelare skulle hitta någe intresant i en gammal ruin från colloniska imperiet.

för övrigt så drivs inte magin av den fängslade standard demonen
utan av sir Derian förädarens fängslade själ.

efter att ha blivit avslöjad i sina försök att med mord och föräderi
ta över kontrollen av en av coloniska imperiets största riddar ordnar
blev han avrättad och hans själ blev fängslad i detta vapen på det att han på så vis skall tjäna orden
och gottgöra en del av den skada han åsamkat den.

Tearlach - som improviserade på fint just då

Ceram

Tvättbjörn
Re: jordbävningar igen

Rippar du mina idéer utan att ge mig äran va?
jag har faktiskt inte sett ditt tidigare inlägg
Hoppas du inte tog det som en anklagelse eller så det var menat som ett (dåligt) skämt. Jordbävningar i vapen är ingen orginell idé som jag anser mig har äganderätt till.

Ditt vapens bakgrundhistoria var bra också.

/Ceram, som vill undvika missförstånd.