Nekromanti Skadesystem

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Jag håller på att utveckla ett skadesystem, och jag har tre former utav skador, varav en är "huggskador", den andra är "stickskador" (skott räknas in), samt den "tredje" som jag inte riktigt kommer på ett brukligt namn på. "Krosskador" stämmer inte med definitionen. Den "tredje" kategorin utav skador får man på grund utav slag, sparkar eller övrigt trubbigt våld. Kan någon definiera skadan och ge den ett namn?

"Bengtskadan" har jag redan fått som förslag, men jag tackade nej. Ingen vill ha en "Bengtskada".

The Battle Snail

"those who fear tomorrow"
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag skulle föreslå efter 2 års rollspelande att du tar av detta tips:

Kroppsskada

det tycker jag iaf


//Saurus
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Har du någonsin spelat Eon, skulle inte tro det va?
De har ett skadesystem med tre olika typer av skador:
stickskada, huggskada oc... krosskada!
så var det med den saken

"Beware of the Cöla Craver!"
 

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Problemet är att "Krosskada" egentligen inte är en term som är "ok" enligt sjukhusrapporter, en krosskada får man förslagsvis vid en trafikolycka (om man blir påkörd), men inte om man får en fetsmäll på käften.

Jag kollade nämnligen upp det.

Och angående EON, jopp jag har spelat det, reglerna är schyssta och så, men.....kanske inte riktigt så jävla kul att hålla reda på allt.


"those who fear tomorrow"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Problemet är att "Krosskada" egentligen inte är en term som är "ok" enligt sjukhusrapporter, en krosskada får man förslagsvis vid en trafikolycka (om man blir påkörd), men inte om man får en fetsmäll på käften."

För det första, på utrikiska har du ju termen "blunt trauma", som orsakas av allt mellan knytnävar, hammare och Nissan Micra som träffar en, bara det är trubbigt (typ).

För det andra, vem faen bryr sig om sjukhusrapporter i rollspel?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förslag

stötskada, mangelskada, trubbskada, smockskada, mör/mörbulta/bult-skada, dunkskada..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Skadans namn och en fundering?

Jag bestämde mig för att döpa skadan till "Trubbskada", det är bara arbetsnamnet iallafall.

Sen en skaderegels fråga, tycker ni att spelet är FÖR realistiskt om en spark gör Ob1T6+1 i skada, och en rollperson har i snitt 18 skadepoäng.

Problemet är nämligen att folk dör som flugor om de kastar sig in i strider, vilket är bra, för då lär de sig att begrunda rollspelandet lite extra, samt att använda sig utav taktiktänkande.

En som testade närstridsreglerna kommenterade det som att det var "realistiskt dödliga regler", en annan hävdade att "reglerna är dödliga som fan, man vill ju aldrig slåss".

Hur tycker NI att jag ska göra, bibehålla reglerna som de ser ut, eller göra på något annat sätt?

Kom ihåg att en halvtaskig pistol gör Ob3T6 i skada.....vilket är 9 i snitt. Vilket är hälften utav en "genomsnittsrps skadepoäng".....

The Battle Snail
(som tackar för alla inlägg och peppar vidare på folk som vill hjälpa till ytterligare med spelet)


"those who fear tomorrow"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Skadans namn och en fundering?

<I>"Kom ihåg att en halvtaskig pistol gör Ob3T6 i skada.....vilket är 9 i snitt. Vilket är hälften utav en "genomsnittsrps skadepoäng"....."</I>

Öhh. Nej. Medel av 3T6 är 10.5, medel av <B>Ob</B>3T6 bör således ligga högre, typ 13 eller nått.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nr. 10 ute nu!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Medel av T6

"Öhh. Nej. Medel av 3T6 är 10.5, medel av Ob3T6 bör således ligga högre, typ 13 eller nått."

Medel av 1T6 är 3,5, så medel av 3T6 blir 10,5. Medel av Ob1T6 är 3,75, så medel av Ob3T6 blir 11,25.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Skadans namn och en fundering?

Ruskigt dödliga skadesystem går ju att trubba ner lite med hjältepoäng och motsvarande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
"vem faen bryr sig om sjukhusrapporter i rollspel?"

Rollpersoner som jobbar på sjukhus, kanske :gremsmile:.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Skadans namn och en fundering?

man behöver inte trubba ned, bara göra lite regler om minskad sakda om man träffar fel ställe. Blir du träffad i magen med fel vapen är du körd, så är det bara. Att överleva många träffar är svårt...
Det är bara att tänka lite realistiskt så ijnser man att våld skadar rejält, oavsett vad det gäller.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Medel av T6

lite nyfiken på vad du grundar ditt påstående på, förklar ytterligare

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Quod erat demonstrandum

"lite nyfiken på vad du grundar ditt påstående på, förklar ytterligare"

Mycket enkelt. Det är en chans på sex att varje givet utfall kommer upp. Summan av varje utfall multiplicerat med sannolikheten blir då medelvärdet, eller snarare vad vi förväntar oss att medelvärdet ska vara. Således:

m = 1*1/6 + 2*1/6 + 3*1/6 + 4*1/6 + 5*1/6 + 6*1/6 = (1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6)/6 = 21/6 = 3,5

där m är medelvärdet.

För Ob gäller att sexan byts ut mot två nya obegränsade tärningsslag (dvs Ob2T6). Åkej, då gör vi det. 6*1/6 (det vill säga utfallet 6 multiplicerat med sannolikheten att det inträffar, 1/6) byts ut mot 2m*1/6 (dvs det nya utfallet, medlet av två nya tärningar, multiplicerat med sannolikheten). Vi får då:

m = 1*1/6 + 2*1/6 + 3*1/6 + 4*1/6 + 5*1/6 + 2m*1/6 <=>
m = 15/6 + 2m/6 <=>
6m = 15 + 2m <=>
6m - 2m = 15 <=>
4m = 15 <=>
m = 15/4 = 3,75

Eller så kan man slå några hundra ObT6 och räkna fram vad medlet blir. Om tärningarna som används bara uppför sig korrekt (slå dem som icke-Ob först och kontrollera det - blir medlet något annat än ungefär 3,5 så är tärningarna trasiga) så lär du få samma resultat.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Skadans namn och en fundering?

Tror det var i Elvira 2 som jag såg ett KP-system som var det omvända mot DoD. Många KP i armar och ben (eftersom de inte är "viktiga") men få i huvud och torso.

Enligt mitt tycke skall ett rollspel vara så realistiskt att man kan ta kål folk med dolk eller en finkalibrig pistol, men ändå inte så realistiskt att en RP dör direkt om någon tittar på den.

Rolemaster fixar det genom obegränsade skadeslag, och ett ganska fyndigt system där man kan välja hur offensiv/defensiv man vill vara.
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Det beror på din spelstil

Det ständiga bekymret.

Om du vill ha ett rollspel där rollpersonerna gör matrixartade eldstrider, kör fordon över stup till höger och vänster samt slåss i närstrid som Bruce Lee. Då ska du göra våld mycket filmatiskt odödligt.

Vill du istället ha ett rollspel med absolut realism så gör du ditt skadesystem otroligt dödligt. Det är mycket möjligt att dö av ett otränat knytnävsslag.

Men generellt sett så tycker jag att man kan uppmuntra till gott rollspelande och ickevåldslösningar på andra och bättre sätt än genom ett dödligt skadesystem. Spelvärldens etik, rollpersonernas moral osv.

Min erfarenhet är att det är lättare hänt att ens skadesystem låter alla tåla för mycket stryk än tvärs om.


/Anders Wänn - Terra Incognita
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Beror på SPELETS stil, framförallt

Okej, reglerna måste vara så flexibla att spelledaren själv i viss mån ska välja hur spelet ska spelas, men framförallt är ju det här en fråga om i vilken ton din kampanjvärld spelas? ÄR det ett bofferinferno i Matrixanda? Eller passar det i spelets anda att strider är livsfarliga? Bara regler och tabeller utan underliggande ton eller stämning gör inga spelare glada.

Själv skulle jag vilja se ett spel där spelarna blöder mera. Inte ett stridssystem där krigaren tar två sparkar och fortsätter strida för full hals, men när han blir sparkad den tredje gången så, typ, exploderar hans huvud och han dödförklaras(!). Nä, utan ett stridssystem där han får två sparkar och segar ihop på backen. Ge han två sparkar till och han lever fortfarande. Ge han två sparkar efter det och han fortsätter leva, men nu är han riktigt illa däran!!!! Lämnas han i det här skicket så dör han, men med överdjävlig behandling kan han fortfarande räddas.

Då blir spelarna rädda för strid (oftast leder detta till bra rollspelande) men man slipper det där med att spelargruppen halveras så fort man skickar en kobold på dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Beror på SPELETS stil, framförallt

Ta en titt på Deadlands stridssystem, <B>Rising</B>. Just det scneariot kan hända..

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att det kan bli för mkt tärningsrullande i Deadlands
 
Top